[AR] Myler menbit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Myler menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 20:02

Voor mijn pony ben ik opzoek naar een ander bit. Nu kwam ik er twee tegen waarvan ik dacht die zijn de moeite om te proberen
Een ervan is deze een nep myler op mp nu kan ik alleen nergens echt de werking vinden of het geen heel scherp bit is.

Heeft er toevallig iemand ervaring mee met dit bit?
Afbeelding

Dit is het andere bit waar ik naar hen gekeken omdat het exact het zelfde is als mijn longeerbit maar dan met scharen.

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:14

Ik heb dat bit wel liggen en vind het behoorlijk scherpe bitjes doordat het onafhankelijk per kant inwerkt mét hefboom werking per kant onafhankelijk.

Maar een bit is goed als de pony er goed op loopt, dus proberen kan altijd. Begin altijd dan wel even met op de brug ipv direct op de 1e sleuf om het even af te tasten.

Dat dubbelgebroken bitje is nog wel aardig dik, demenner heeft ook pony versie ervan die wel mooi is, hier ook eens gehad maar vond het geen succes voor de pony, bit was te beweeglijk. Maar net als met alles; als je het niet probeert weet je het ook niet.
Afbeelding

Via demenner kun je ook bitten uitproberen, die heeft ook dat myler bitje. Wellicht een goedkopere optie.

Edit; zilco liverpool zou je ook nog kunnen uitproberen, is beetje zoals het mylerbit gevormd, maar dan uit 1 geheel.

F_inley

Re: Myler menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 20:18

Ow dat wist ik niet dat die onafhankelijk bewoog dat is niet handig aangezien ik in 1 arm beduidend minder kracht heb en hij daar dan waarschijnlijk meer last van heeft dan nu.

Bedankt voor je tip van de menner uitproberen is altijd fijn en een echt pony bit nog fijner voor dat kleine mondje

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:17

Ik heb het niet ervaren als een scherp bit, mijn pony reageert heel heftig op scherpe bitten maar liep prima op een nep myler. Na een jaar of twee kwam ik er alleen achter dat het bit niet netjes symmetrisch was, wat uiteraard niet echt handig was. Ik denk dat het door slijtage scheef is geraakt (door de schroefdraad in het ronde tussenstukje oid), maar ik weet niet 100% zeker dat het bij aankoop wel perfect symmetrisch was.

Ik had het juist voor het onafhankelijk bewegen, dat vond ik duidelijker voor mijn pony die jaren onder het zadel had gelopen en nog wat groener was voor de wagen (en dus onbekend met ongebroken mondstuk). Een standaard gebroken of dubbelgebroken mondstuk vond ik juist minder vriendelijk in combinatie met scharen, ivm met notenkraker effect (wat je natuurlijk het meest hebt met enkel gebroken, maar niet compleet weg is bij dubbel gebroken).

Omdat ik het geen fijn idee vond dat het bit scheef was geworden in redelijk korte tijd loopt ze nu weer op een naar voren gebogen liverpool. Dit gaat nu ook goed, maar had ze dat niet geaccepteerd was ik weer terug gegaan naar een myler (maar was ik wel op zoek gegaan naar een betere kwaliteit).

TS: alles wat (semi) gebroken is zal onafhankelijk inwerken/bewegen. Als je dat niet wilt zal je dus zeker een ongebroken mondstuk moeten zoeken en niet zulke mondstukken als in je OP.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 21:40

Bedankt voor je uitleg! Ik ga weer eens verder kijken. Het probleem met het bit is denk ik dat hij te dik is omdat hij standaard zijn mond open heeft en met longeren niet.

Ik ga zeker even op de pony bitten zoeken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:32

Jammer dat je niet eccht in de buurt woont, want anders had je de Myler even kunnen lenen van ons.
Meneer Anton loopt periodes heel fijn op de Myler, fijn in de aanleuning en reageert dan heel subtiel op de hulpen. Maar hij heeft ook periodes dat hij de hele tijd aan het spelen is met het bit en onrustig in de aanleuning. Wisselend dus. Dan gaan we die periode over op de liverpool met vaste scharen. En waar dat aan ligt, geen idee haha het blijft een haflinger, die verzinnen elke dag weer iets nieuws.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:00

Mijn merrie had echt flink respect voor de myler. Ze bleef er echt vanaf en durfde er ook niet op te hangen (iets wat ze soms op een dwarse dag wel wil doen op een gewone liverpool).
Zelf vond ik het onafhankelijke niet prettig. Ik kreeg de aanleuning niet netjes stabiel.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 09:43

De nep myler kost 29,95 dus misschien dat ik hem wel gewoon bestel en uitprobeer zijn de kosten ook niet. Vanavond even overleggen met mijn instructrice :j
En als hij er dan heel fijn oploopt kan ik een echte aanschaffen maar om die te proberen ben je wel heel veel geld kwijt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:48

Onze staleigenaar zit heel diep in de menwereld. Die heeft al veel verhalen ter oren gekregen dat de myler bitten nogwel eens willen breken bij de scharnierpunten van het dubbelgebroken mondstuk.(bij het mennen, niet onder het zadel, daar vind hij het mooie bitten voor) Vooral in gebruik bij een iets sterker paard of als je wat steviger moet sturen bij een marathon. Is wel een aandachtspuntje waar misschien rekening meegehouden moet worden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:03

De echte myler bitten kun je ook testen. Via de paardenschuur online even mailen. Ik vind die niet perse beter dan die namaak myler van demenner.

Ik ben groot fan van de ohz myler bitten. Maar de onafhankelijke werking icm hefboom erbij is niet niks. Maar als paard er goed op loopt dan is het prima, of als correctie bit bijv idd tijdelijk, zo heb ik er hier ook even tijdelijk 1 op gehad.
Maar anatomisch gezien zijn het mooie hitten daarom ohz altijd jaren gebruikt. Dat zilco bit is anatomisch gezien ook een super mooi bit.

Heb er hier ook 1 op een bit lopen waar hij heel fijn op loopt maar leg ik die bij een andere pony erin dan lopen ze allemaal met de rem erop. Dus het verschilt onwijs per pony.

Ruitersport benjamins heeft ook mooie pony bitjes. Maar daar werkt de menner ook mee samen.
Koos houd ook van bitten, kan hij je niet een tip geven over welke je wellicht eens kan proberen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:05

Ik heb er 1 te koop van 12,5 cm. Mijn pony liep er in de bak fijn op maar voor buiten vond hij het helemaal niets. Het mondstuk is te dun voor zijn gevoelige lagen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:07

Zilco bit ook te koop in dezelfde maat maar die valt iets breder

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 10:11

Napie bedankt maar heb helaas 11,5 cm nodig.
Daphne oe dat klinkt niet fijn bitten die breken

Kan zeker koos ook eens aanschieten of Marie :j het jammere op stal is dat mensen of 10,5 hebben of 12,5 qua bitten dus kan niet even testen van hun. Vind zo'n bit altijd lastig de gewone Liverpool is er na het beleren al uitgegaan omdat hij dat niks vond.

Zal die Zilco bitten ook eens opzoeken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 10:13

Ik rij nu met dit bit alleen dan van imperial riding dus hij is dikker dan deze

Afbeelding

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:26

https://www.ems-webshop.com/a-25026670/ ... ort-mouth/

Ik heb hier inmiddels wel een hele verzameling aan bitten, verkoop nagenoeg niks tenzij ik het te vaak dubbel heb. Komt altijd van pas. :)) voor mezelf of eventueel lesklanten.
Als je een 12,5 bit kan proberen gewoon even de gel bit ringen van acavallo kopen. Daarmee maak je het bit een maat kleiner want zijn flink brede ringen. Zo doe ik het hier ook, heb 11,5 en kan daarmee een 12,5 ook mooi passend krijgen om bijv uit te testen.

Wat is de gewone Liverpool? Recht, omhoog, naar voren? Tongboogje, dik, dun, pompwerking?
Ik begin hier eigenlijk altijd met naar voren gebogen en vanuit daar verder kijken. Heb ze alle 5 ook op een ander bit lopen. En ook het bit een gaatje hoger of lager of kinketting een schakeltje losser of strakker kan hier heel veel verschil uitmaken.

Edit: ik zie je bit idd. Dat bit heb ik hier idd ook van imperial die is idd wel net dik zat hier ook. Die van rbc is wel mooier :j

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 10:37

De normale rechte ben ik op begonnen. Kan idd ook eens naar de instelling van het bit kijken qua kinketting idd. Deze van rbc is 4/5 mm dunner dus zou misschien wel helpen dat hij dan fijner ligt voor hem.
Ik vind rommelen met bitten altijd een beetje eng voor de wagen omdat ik bang ben de controle te verliezen als het niet goed uitpakt :o

Ik had voor mijn paard ohz ook een hele verzameling haha maar voor het mennen heb ik die nog niet verzameld. Ik ga vanavond en van de week eens even op stal overleggen :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:35

Lastig he ik ben ook zoekende voor mijn pony, ook maat 11.5

Begonnen met rechte Liverpool toen met omhoog gebogen Liverpool. Nu met bokkebit. Maar tong erover gaat wel heel makkelijk. Met die omhoog gebogen niet maar daar is hij zo mee aan het rommelen...
Is dat ook jouw "probleem"? Tong over bit?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 18:41

Nee gelukkig niet dat heeft hij ooit een x gedaan daarna niet meer. Mijn pony loopt met z'n mond open dat is het probleem

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:33

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 18:10

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:58

F_inley schreef:
Napie bedankt maar heb helaas 11,5 cm nodig.
Daphne oe dat klinkt niet fijn bitten die breken

Kan zeker koos ook eens aanschieten of Marie :j het jammere op stal is dat mensen of 10,5 hebben of 12,5 qua bitten dus kan niet even testen van hun. Vind zo'n bit altijd lastig de gewone Liverpool is er na het beleren al uitgegaan omdat hij dat niks vond.

Zal die Zilco bitten ook eens opzoeken.

Ik heb nog een nep myler te koop in maat 11,5 is dat volgens mij, lag bij mij prima in zowel de shet als de welsh maar ik kreeg er geen fijne vaste aanleuning op die ik wel zoek in de dressuur. Mocht je interesse hebben dan ontvangt ik graag een pb.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 23:07

Heb de myler in handen gehad van janouk maar dat leek me toch niks. Bedankt voor je aanbod. Heb vandaag een bit van rbc binnengekregen is een stuk dunner dan die ik nu heb ga hem morgen testen dus ben benieuwd

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:26

Daphneeeej schreef:
Onze staleigenaar zit heel diep in de menwereld. *knip*

Dat moet dan wel een heel heel héél diep gat zijn :D _O- !

Ontopic: Finley, jij hebt toch een grote D-pony? Dan vind ik 11,5 wel echt heel smal.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 18:31

Klopt maar een 12,5 is echt veelste groot heb deze wel eens geleend op stal :j