Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_black_rose_ schreef:Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?
Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.
Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.
Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.
Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.
leonieb23 schreef:_black_rose_ schreef:Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?
Ik zou oefenen op verschillende plekken (longeren, lange lijnen, ook buiten) met het menhoofstel omdat dit voor veel paarden toch net even wennen is.
Het slepen van de rijbak (dus al wat gewicht meepakken) is ook geen verkeerd idee.
Ik heb op een plekje gestaan waar de stalbaas regelmatig paarden binnenkreeg om te beleren voor de wagen. Hij deed dit met zijn oude marathonwagen naast zijn eigen ervaren paard. Een andere bekende zweert juist bij enkelspan tweewieler.
Ik snap wel waarom de tip, uitbesteden, gegeven wordt. Je moet zelf echt een goede menner zijn en inzicht hebben in alles dat er goed moet gaan om veilig te beleren. En een goede groom is geen overbodige luxe.
Menhoofdstel is overbodig, pony gaat bitloos voor de wagen
_black_rose_ schreef:Maar dan kun je de voorbereidingen toch wel zelf al doen?
Rossfechten schreef:Waarom longeer je met dubbele lijnen zo hoog? De uitentenste lijn laat ik tegen zijn achterbeen aankomen. Dan leer je nog meer dat draaien en klieren geen zin heeft. Dan kunnen ze niet wegdraaien of komen klem te zitten. Terwijl je zelf dan alleen de lijnen maar vast hoefd te houden. Het helpt erg om een paard te leren om stil te staan als er iets mis gaat.
F_inley schreef:Kabayo jou mentuig is niet compleet want die mist de broek.
Je schema is goed zoalleen zou ik het echt voor de wagen zetten laten doen.
Ik heb gewoon elke x wat bijgevoegd qua tuig en toen hij dat allemaal bevestigd en relaxt was heb ik hem uitbesteed op stal en hebben hun hem twee dagen voor de sleep gehad en daarna voor de wagen gezet.
F_inley schreef:Kabayo jou mentuig is niet compleet want die mist de broek.
Je schema is goed zoalleen zou ik het echt voor de wagen zetten laten doen.
Ik heb gewoon elke x wat bijgevoegd qua tuig en toen hij dat allemaal bevestigd en relaxt was heb ik hem uitbesteed op stal en hebben hun hem twee dagen voor de sleep gehad en daarna voor de wagen gezet.
Kabayo schreef:Grainey schreef:Op wedstrijden is een broek verplicht, wij hebben geremde wagens maar allemaal broeken, leren ze ook weer van en ze krijgen nooit de wagen op de hakken als je een keer te laat bent met de rem.
Ik ga ook nooit op wedstrijd mennen