Ik wil jullie graag een situatie voorleggen in de hoop dat jullie misschien wat tips of oefeningen hebben hoe ik dit kan aanpakken.
Ik heb een Right Brain Introvert paard. Hij is geïmporteerd uit Ierland en nu al een aantal maanden in Nederland. Omdat hij zo introvert is vind ik het lastig de signalen op tijd te herkennen (pas 2 maand in mijn bezit).
Ik ben gestart met het grondwerk. Hij pakt dit heel goed op. Inmiddels hebben we level 1 doorlopen en reageert hij op de kleinste signalen. Op de cirkeling heeft hij wel dat hij aan een kant na twee rondjes pas naar binnen komt en hierbij niet met zijn hoofd recht voor mij staat of ik moet meer druk geven, dan gebeurd dit wel. Waar dit aan ligt weet ik niet zo goed.. Ik kan met hem uren wandelen in het bos. Op de heenweg volgt hij mij graag op de terugweg neemt hij ook wel eens initiatief iets verder voor mij te gaan lopen. Ik ben ook samen met een ander paard een aantal keer naar buiten geweest op de barebackpad. Dit verliep altijd erg goed.
Afgelopen zondag ben ik voor het eerst in de bak gaan rijden, maar dit liep niet zo goed af als ik had verwacht. Mijn zadel was die week klaar gemaakt, maar het leek net of ik een ander paard onder mijn billen had. Ik was twintig minuten in de bak gaan rijden, overgangen gemaakt van stap naar draf. Ik had nog niet specifieke dressuur wensen. Het vertrouwen en het aftasten van de hulpen waren het belangrijkste op dat moment. Er waren wel twee andere paarden in de bak, waarvan een heel onrustige. Flynn reageerde niet op dit paard. Hij schoot ineens uit het niets leek wel toen ik mijn teugels lang liet worden onder mij vandaan. Ik ben achter het zadel terecht gekomen en in de hoek geëindigd. Na een kwartier liggen ben ik er weer opgestapt. Vervolgens deed hij hetzelfde, maar ik bleef zitten dit keer.. Opnieuw uit het niets schoot hij weg, zonder enige vorm van een rem. Ik ben veel na gaan denken over wat het zou kunnen zijn. Hij komt uit de handel, zal een nare ervaring hebben gehad met het inrijden. Die dinsdag na mijn val ben ik er opnieuw opgestapt, wel met iemand ernaast. Ik merkte hierbij dat hij het spannend vond, maar het wel deed, omdat hij iemand mocht volgen. Zodra zij twee meter naast hem ging lopen wilde hij continue achter haar schuilen. Hij raakte opnieuw in paniek. Wat mij overigens ook opgevallen is dat hij in de kudde graag ook er tussen wilt staan. We hebben een stukje waar de paarden langs moeten lopen om naar de weide te gaan. Als daar iets aan de rand veranderd is schiet Flynn in volle galop naar de kudde.
Waar ik dus achter gekomen ben is dat Flynn niet zelfstandig is, waardoor hij op de vlucht slaat als hij dingen spannend vindt.. Hebben jullie nog tips of oefeningen hoe ik hiermee aan de slag kan gaan op de grond als met rijden?