[AR] pony reageert heftig op bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

pony reageert heftig op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 19:09

Ik heb reeds een tinker die ik enkelspan rij. heb er nu een tweede bijgekocht om tweespan te gaan rijden. Pony is zadelmak maar nog vrij groen, wordt 5 jaar
nu reageert die heel heftig op bit, spert mond open schudt, probeert met tong van bit af te geraken zo erg dat er bloedt aan het bit hangt
Heb een dik dubbel gebroken bitje genomen
Met welk bit starten jullie normaal voor een paar dat straks wordt ingespannen?
is het normaal dat een paard in het begin zo doet?
Maandag komt de dierenarts, ik laat zeker eens in de mond kijken

lissisanne

Re: pony reageert heftig op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:12

Het zou kunnen dat het bit niet goed past, of inderdaad dat er iets met zijn tanden is. Als de dierenarts niets ziet zou je een bitfitter kunnen proberen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:13

Zou het niet kunnen dat het bit juist te dik is of de onderkaak iets scherp dat het gewoon echt pijn doet?
Een beetje klooien in het begin is normaal maar dit klinkt toch wat heftig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:13

Als er bloed bij komt kijken is het zeker niet goed.

Is de maat wel goed?
Zitten er geen scherpe randjes aan?
Is dat als hij alleen het bit in heeft dat hij zo doet of als je de teugels aanneemt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:14

Eerst maar een goede tandarts erbij voordat je het bit er weer in doet. :)

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:14

Azmay schreef:
Zou het niet kunnen dat het bit juist te dik is of de onderkaak iets scherp dat het gewoon echt pijn doet?
Een beetje klooien in het begin is normaal maar dit klinkt toch wat heftig.

Dit zou heel goed kunnen !

Idd tandarts bij laten kijken. Wij hadden met jonge paarden baat bij enkel gebroken bustrens of D trens met rubber bitringen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 19:46

Er hangen geen teugels aan. Had eerst de bitten van mijn andere tinker geprobeerd deze waren echter te groot dat was een knevel bit dubbel gebroken en een Billy allen watertrens. Reageert overal heftig op. Nu dubbel gebroken bustrensje op zijn maat en nu ook heel heftig reageren ondanks nu goede maat

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:48

Tandarts dus!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:53

Kan best zijn dat er wat onder het tandvlees verstopt zit. Als 5 jarige is hij ongeveer klaar met wisselen, dus een tandarts erbij is nooit verkeerd. Misschien staat er wat niet goed.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:05

Sluit me aan bij Change, Bigone en Floortz:

Eerst de tandarts erbij!!
In het wisselen kan er het een en ander 'verkeerd' gegaan zijn ( misschien nog doppen op kiezen), misschien wolfskiesjes of gewoon haken op het gebit. Kortom: voordat je nog maar iets in de mond hangt, eerst de tandarts erbij..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:19

Niet zomaar de dierenarts laten kijken. Mijn da riep jaren dat het allemaal prima was en dat bleek juist helemaal niet zo te zijn! (Die da heb ik nu niet meer ;) )

Toen ik namelijk mijn paard voor de zekerheid door Cat's special care liet nakijken, kon zij mij zelf de wonden ontstaan door de scherpe kiezen laten zien. En hoe scheef het gebit was. Dat was al jaren aan de gang. Ik zou Cat dus aan iedereen aanraden, en als ze niet bij jou in de buurt zit kan ze je misschien iemand aanraden. :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:21

tegenwoordig worden veel jonge paarden bitloos ingereden, miss heeft deze niet of nauwelijk bit ingehad

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:57

Ik denk dat het inderdaad verstandig is er een tandarts bij te halen. Klinkt alsof ze echt pijn heeft. Vanuit daar kun je weer verder kijken hoe en wat. Eventueel een bitfitter of bitloos?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 07:55

Tinker is zeker niet bitloos opgeleid is import uit Engeland en niet zacht behandeld als ik haar zie panikeren als ik aan haar benen wil komen. Slaat het licht uit je ogen uit pure angst. Ik ga ook zelf niet bitloos aan de slag toch niet voor de koets bitloos vind ik persoonlijk goed om in de bak te hobbelen maar niet op straat. Tenminste mijn andere tinker loopt gewoon door met elke bitloze optoming. Dierenarts komt maandag en ik maak dan ook afspraak met mijn paardentandarts. Bedankt iedereen om mijn vermoeden te bevestigen dat er meer aan de hand is heb immers nog nooit een jong paard laten wennen aan een bit

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:37

Vergeet ook niet om het paard goed aan de rest van het tuig te laten wennen, met strengen tussen de benen etc, voordat überhaupt aan inspannen denkt. Een paard die zo snel in paniek is, moet je heel veel tijd besteden aan de basis.
En dat gaat zo snel als het paard aan kan.

Als veearts en tanarts is geweest, is een goede osteopaat of carnio sacraal therapeut daarna ook aan te raden. Want de druk achter de oren zal waarschijnlijk nu ook een probleem zijn.

Wij beleren de menpaarden standaard op een liverpool stang. Dat ligt rustig in de mond.

Neem je tijd voor de basis.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:06

Wij hebben ook een tinker die geïmporteerd is, we hebben haar nu al 13 jaar, maar die eerste jaren waren heftig, heeft heel wat halsters gekost, zelfs een wormspuit kostte minimaal een halster, benen was een drama en nog altijd iets waar je rustig de tijd voor moet nemen en jezelf ook geestelijk op moet voorbereiden :) . Mannen konden haar alleen maar van een afstandje bekijken in de wei :) .

Mond en bit was nooit een probleem, dus toch even goed naar laten kijken, want dat is dus niet standaard een probleem met geïmporteerde tinkers.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:05

Grainey schreef:
Wij hebben ook een tinker die geïmporteerd is, we hebben haar nu al 13 jaar, maar die eerste jaren waren heftig, heeft heel wat halsters gekost, zelfs een wormspuit kostte minimaal een halster, benen was een drama en nog altijd iets waar je rustig de tijd voor moet nemen en jezelf ook geestelijk op moet voorbereiden :) . Mannen konden haar alleen maar van een afstandje bekijken in de wei :) .

Mond en bit was nooit een probleem, dus toch even goed naar laten kijken, want dat is dus niet standaard een probleem met geïmporteerde tinkers.

Hier idem idd wbt geimporteerde tinker, dezelfde problemen gehad als Grainey beschrijft. Alleen geen bit problemen gelukkig.

Hopelijk kan de paardentandarts je meer duidelijkheid geven om mee te beginnen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:36

Morgen komt de dierenarts en vrijdag de tandarts. Benieuwd of er wat uitkomt. Hier is trauma op eerste zicht vooral beperkt tot de benen. Beetje kopschuw maar als ik niet te snel beweeg valt dat mee. Komt ook zelf knuffel halen ook bij mijn man. Benieuwd hoe ze verder evolueert.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 01:06

Die van ons hadden ze een bestrijdingsmiddel tegen de mijten in de sokken gespoten, denk dat dat middel nu op de verboden lijst staat, dat heeft natuurlijk enorm geprikt en pijn gedaan in de wondjes.
Ze neem nu nog steeds geen eten, zelfs geen appels of wortels, aan van vreemden, maar mijn man vertrouwd ze nu wel volledig.
Sterkte ermee.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 18:14

update. paardje had haken maar verder niks bijzonder, wangen waren nog niet beschadigd. Nog onaangename verrassing dat ze 10 is in plaats van 4..... vreemd dat ze nog niet beleerd is op die leeftijd, misschien fokmerrie geweest. binnen paar dagen eens kijken wat ze doet met bit

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:32

Oh dat is wel een verschil, je denkt een jong paard te hebben gekocht maar is ze al 10.
Dan lijkt het alsof je wel bent opgelicht door de verkoper.

Maar desondanks heb je er hopelijk een leuk paard aan.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:47

Poeh, daar heb je weer een, bij ons was het andersom, de onze werd ons als drie en half jarige verkocht, maar was nog maar twee en half en ook nog drachtig, bleek later toen er een dood onvolgroeid veulen in de wei lag.
Weet je ook wanneer ze uit Engeland hierheen gekomen is, ik weet niet of je die filmpjes wel eens gezien hebt van die paardenmarkten daar, ze gaan er bepaald niet zachtzinnig mee om, lange scharen en maar hangen aan de leidsels, daar zou een afkeer tegen het bit vandaan kunnen komen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:12

Kan het niet dat ze hebben geprobeerd haar door te rijden en niet zo zachtjes met het bit zijn geweest?
Dat ze hele slechte ervaringen heeft opgedaan met een bit?

Misschien kun je haar een paar keer per dag hoofdstel met bit om doen, haar iets lekkers geven wat ze met bit goed kan eten.
Belonen en bit weer uit doen, er iets positiefs van maken.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 20:50

wat er daar met haar gebeurd is zal ik helaas nooit weten.... heb foto gezien van haar daar met ruiter op de rug en hoofdstel in met opengesperde mond. is volgens mij nooit echt gereden maar voor de verkoop even 'zadelmak' gemaakt
nu ik zeker weet dat de tanden ok zijn ga ik haar inderdaad gewoon laten wennen, mss beetje appelstroop op bit of zo. ga denk ik wel haar liverpoolbitje indoen omdat ze zo gek doet om van het bit af te geraken is ze volgens mij vorige keer gewond geraakt door de schakels van het dubbel gebroken bitje. wie nog tips heeft over welk soort bit zeg gerust

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 20:51

nog niet laten nakijken trouwens of ze drachtig is, gezien ze smijt met achterbenen wou dierenarts het alleen in de kliniek controleren maar ga het even zo laten, we zien wel. ze zou een tweetal maanden hier zijn dus alles kan