moeite met training vanaf de grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudiG

moeite met training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:40

Hallo mede bokkers,

Ik heb een probleempje. Mijn verzorgpony moet worden ingereden (zelf kan ik er niet op rijden maar is er nog een andere verzorger die wel op de pony kan rijden). we zijn al met wat grondwerk bezig al een jaartje. alleen zijn we niet zo heel snel.....

als je naast de pony wil staan gaat de pony meteen weg en vertrouwd hij ons niet. nu hebben we besloten om te stoppen met op de pony rijden (dit hebben we een aantal keer geprobeerd) de pony vertrouwd ons niet en schrikt snel. we zijn dus weer begonnen bij het begin. ik ben zelf ook veel aan het spelen met de pony en zou dit willen gebruiken om zijn vertrouwen te krijgen.

maar nu komt mijn vraag aan jullie.
Ik weet niet hoe ik het beste kan beginnen om zijn vertrouwen te winnen. de pony kan meelopen met mij maar soms is dat ook een beetje agressief (dus oren in de nek en in mijn cirkel komen). Ik sta open voor tips.

Bedankt alvast

Gini

Re: moeite met training vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:10

Het vertrouwen van een paard win je niet door ermee te spelen. Je bent begonnen met het begin zeg je. Wat houdt dat precies in? Wat doe je nu?

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:37

Gini schreef:
Het vertrouwen van een paard win je niet door ermee te spelen. Je bent begonnen met het begin zeg je. Wat houdt dat precies in? Wat doe je nu?

de pony kan de basis dus, meelopen met halster en touw, achteruit lopen, stil staan en vast staan. er is ook een paar keer al op gezeten en de pony heeft al een hoofdstel met bit in gehad en zadeltje. maar er was laatst een ongelukje waardoor het vertrouwen heel erg omlaag is gegaan. nu ben ik aan het spelen omdat hij dat enorm leuk vind. en verder dat hij afstand van mij houd dus niet in mijn cirkel komen.

PFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:44

Ik zou een goede instructeur zoeken die je bij dit proces kan helpen. Het beleren van een paard kun je maar 1x goed doen, ongewenst gedrag wat ontstaan is, leer je niet zomaar weer af. Plus als jezelf weet hoe het aan te pakken, komt dit je leiderschapspositie alleen maar ten goede. Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid. Succes!

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:18

PFT schreef:
Ik zou een goede instructeur zoeken die je bij dit proces kan helpen. Het beleren van een paard kun je maar 1x goed doen, ongewenst gedrag wat ontstaan is, leer je niet zomaar weer af. Plus als jezelf weet hoe het aan te pakken, komt dit je leiderschapspositie alleen maar ten goede. Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid. Succes!

we kunnen geen instructeur nemen de eigenaar wil het graag zelf doen en daar kan ik niks tegen doen. en we hebben alle tijd.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:34

Een paard zal jou nooit vertrouwen als hij je niet als leider ziet. Vertrouwen is een belangrijk deel van leiderschap en andersom.. Je zegt dat hij de oren in z'n nek legt naar jou toe, dat zegt mij al genoeg. Ik heb dit al heel vaak op bokt gezegd maar zal het nog een keer zeggen; denk er eens over na. Een paard is een prooidier, kuddedier en een vluchtdier. Het is voor een paard erg belangrijk dat er een duidelijke leider is; iemand die de kudde kan beschermen tegen extern gevaar. In dit geval moet jij dus de leider zijn wil je een paard gaan beleren, of eigenlijk überhaupt met een paard omgaan.. En als jij niet eens kan bewijzen dat jij de pony aan kan (hij legt de oren in de nek naar je, dus dat is al een heel groot signaal dat jij niet de leider over hem bent), hoe zou jij hem dan kunnen beschermen tegen gevaar? Aangezien jij je niet opstelt als leider, is het voor hem dus nodig om de leiderschap over te nemen, want er zal altijd een leider moeten zijn. En dat is wat jij nu merkt. Hij beweegt jouw voeten ipv andersom, hij is dus de leider over jou ipv jij over hem.
Dus nee, hij vertrouwt jullie niet want hij ziet jullie niet als leider.
Helaas helaas heb je zeker enig ervaring nodig om dit op te lossen en dit allemaal te leren. Ervaring die 90% van bokt niet eens heeft.. (vooral aangezien wij hier in Nederland niet zo gefocust zijn op het trainen van het brein/mindset, maar vooral op het trainen van het lichaam). Dus ik zou toch zeker weten hulp zoeken van een goede instructeur. En dan echt een Horsemanship instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is. Anders heb je (grote) kans dat je het alleen maar erger gaat maken en in gevaarlijke situaties terecht komt.. Kan het echt niet, is het misschien een beter idee om er mee te stoppen en een wat getrainder paard te vinden zodat je meer kan leren.
Wanneer je met een paard bezig bent leer je hem altijd iets, of het nou goed of fout is. En al helemaal met een jong (onbeleerd) paard.

meelopen, achteruit, stil staan, vast staan is trouwens niet de basis. Dat is een miniklein deel van de basis; wil je een paard goed beleren waar hij (en jij) de rest van z'n leven profijt van heeft...

amber_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:23

Ik ben het eens met de bokkers boven mij, een goede instructeur kan je hier het best bij helpen!

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 19:42

we hebben het al opgelost maar bedankt voor jullie antwoorden

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:46

Hoe is het in 1x opgelost dat het paard vertrouwen heeft?

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:49

Eileen_ schreef:
Dus nee, hij vertrouwt jullie niet want hij ziet jullie niet als leider.
Helaas helaas heb je zeker enig ervaring nodig om dit op te lossen en dit allemaal te leren. Ervaring die 90% van bokt niet eens heeft.. (vooral aangezien wij hier in Nederland niet zo gefocust zijn op het trainen van het brein/mindset, maar vooral op het trainen van het lichaam).

Dit is precies wat ik zie bij mijn Spanjaard en niet bij mijn 'Hollandse', maar wist nooit hoe ik het moest zeggen. :D
Weet je zeker dat het angst is en niet uitproberen? Misschien mist hij wel een stukje respect voor jou, als ik bijvoorbeeld lees dat hij soms in je cirkel wil komen. :)

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:08

Ik heb ervaring met zulke paarden die bijvoorbeeld net uit de wei komen en beleerd moeten worden. Paard heeft duidelijk te weinig vertrouwen. Het vertrouwen kreeg ik op een oer natuurlijke amerikaanse manier waardoor je daarna goed verder kunt met het longeren. Als jij of iemand anders meer wilt weten leg ik het wel uit.

Mb123x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:18

Hoi!! Ik heb een tip voor je omdat je paard in joun ruimte komt, je gaat gewoon wandelen enz en dan ga je stil staan hij zal in joun geval denk ik in joun ruimte gaan stilstaan. Dan zet je hem achterruit joun ruimte uit. Blijf dat doen en het zal niet in een keer weggaan, maar het helpt! En natuurlijk zodra hij uit je ruimte is heel positief belonen

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:49

Ik zou voor een goede lesgever gaan voor het grondwerk. Iets waar je écht iets van leert en geen charlatan... eventueel ook iemand die je begeleid in de toekomst om de pony te beleren.

Veel succes alvast!