accademische rijkunst, wie nog meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

accademische rijkunst, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:03

Ik ben kort geleden met het trainen vanaf de grond op de accademische rijkunst methode.
Wie gebruikt dit nog meer?
Ik heb nu 1 les gehad, hier leerde ik bepaalde oefeningen die ik nu met oefenen met mijn paard.
Elk begin is lastig maar mijn paard begint het rustig aan te snappen.
Iemand nog tips voor het begin misschien?

droomy

Re: accademische rijkunst, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:40

Gewoon doorgaan! :D

Ik doe het nu al een tijdje (af en toe, tussendoor) en bevalt prima.
Ik vind het een heel fijne manier van trainen, ik zie ook veel beter wat er gebeurt met het lijf van mijn paard.
Bij ons helpt regelmatig even pauzeren en uitgebreid belonen erg goed.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:45

Ik zoek al een tijd tevergeefs naar iemand die me hierin kan lesgeven maar hier in de buurt helaas niks te vinden. Dus ik volg hier even

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:59

Ik heb gisteren een eerste les RR met mijn pony gehad van een ST instructrice. Was erg leuk en ondanks dat de eerste oefeningen erg klein zijn heb ik eindelijk het gevoel dat het ergens heen gaat met mijn pony.
Onder het zadel heb ik 2 clinics van Arne Koets gereden; welke ook complete openbaringen waren. Plots lukte een hoop wat bij een standaard juf enkel tot frustratie leidde.
Ondanks dat mijn AR nog maar in de babystapjes beginfase zit, merk ik wel dat we in kleine stappen veel verder komen.

@Wilmatj: rustig an, dan komt alles goed :D

@Granoek: is er op www.pluvinel.com niemand te vinden. Heb daar mijn nieuwe RR-jufje ook op gevonden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:01

Hoppit schreef:
Ik heb gisteren een eerste les RR met mijn pony gehad van een ST instructrice. Was erg leuk en ondanks dat de eerste oefeningen erg klein zijn heb ik eindelijk het gevoel dat het ergens heen gaat met mijn pony.
Onder het zadel heb ik 2 clinics van Arne Koets gereden; welke ook complete openbaringen waren. Plots lukte een hoop wat bij een standaard juf enkel tot frustratie leidde.
Ondanks dat mijn AR nog maar in de babystapjes beginfase zit, merk ik wel dat we in kleine stappen veel verder komen.

@Wilmatj: rustig an, dan komt alles goed :D

@Granoek: is er op http://www.pluvinel.com niemand te vinden. Heb daar mijn nieuwe RR-jufje ook op gevonden.

Bedankt voor de link, waar moet ik dan op zoeken? Ik ken de Engelse term niet :=

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:05

Granoek schreef:
Hoppit schreef:
@Granoek: is er op http://www.pluvinel.com niemand te vinden. Heb daar mijn nieuwe RR-jufje ook op gevonden.

Bedankt voor de link, waar moet ik dan op zoeken? Ik ken de Engelse term niet :=

Academic art of riding :p Als ik in Belgisch Limburg kijk; kom je eigenlijk uit bij Jossy Reynvoet in Zutendaal of Masha van Vliet in Tongeren.
Ondanks dat ik nu 1 les ver ben kan k je de Straightness Training instructeurs dus ook aanraden; had er al veel over gelezen en nu in praktijk blijkt het dus ook wat ik zocht. Je vindt ze op facebook ook omdat ze vaak 'ST instructor' achter hun facebook naam hebben.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:09

Thankss!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 14:04

Ik had zelf gewoon een oproepje op facebook geplaatst. Op die manier uiteindelijk uitgekomen bij iemand hier uit de buurt.
Ik ben zelf nog een beetje zoekende en proberende maar met een aantal lesjes hoop ik daar vanzelf duidelijkheid in te gaan vinden.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:17

Ik zeg altijd dat de eerste lessen misschien wat saai zijn. Je kan niet binnen 1 les een renvers, appuyment of pirouette natuurlijk!
De eerste lessen zijn de verbinding maken met het paard en de knopjes erop zetten. De rest volgt.
Maar als je een doel voor ogen hebt, dan ben je er zo doorheen op naar de volgende onderdelen... en die zijn leerzaam en leuk!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 12:19

Dat is helemaal waar, is ook vooral veel oefenen met de basis

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:05

Hoeveel lessen heb je inmiddels gehad?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 21:19

Nog steeds pas 1, volgende week zaterdag heb ik pas weer een les.
Diegene die mij les geeft zit best wel vol met lessen en ik vind om de week vaak ook wel fijner.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:27

Ik heb laatst ook mijn huiswerkjes eens herhaald nadat mijn kaptoom binnen was gekomen.
Ging super; ook al stond haar opdringerige buurman haar goed af te leiden (was te lui om naar de bak te gaan). Ga vanaf december ook regelmatig proberen te lessen :D
Grappig dat bij het herhalen van het schouder verplaatsen; dat ze achteruit ging. Is natuurlijk makkelijker dan je gewicht correct te verplaatsen of zijwaarts te kruisen, dus dat was wel ff pielen om dat weer te krijgen zoals het hoorde. Vind toch dat je voor kleine oefeningen wel snel resultaat ziet, althans bij de mijne. Eens ze door heeft wat ik wil is het een eitje.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:36

Wat een ontzettend leuk topic.

Ik ben er nu sinds een paar maanden ook echt serieus mee bezig. En heb een ontzettende fijne instructrice.
Ik vind het zo verschrikkelijk leuk dat je echt doel gericht aan het trainen bent en je ook precies kunt zien wat er gebeurd. Waar ik ook ontettend veel profijt van heb tijdens het rijden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:04

Topic is al wat stoffig maar ik heb door omstandigheden (verhuizen :p) nu pas lesje 2 gehad.

Ging al stukken beter dan les 1; waar we nog heel veel aan grenzen en ruimte moesten werken.
Lesje 2 konden we al meteen wat doen. Ik had niet superactief geoefend door de drukte en omdat ik het gevoel had dat ik er wat foutjes in liet sluipen.
Mijn pony is redelijk dominant/van de duvel niet bang. Waar we in de eerste les dus eerst moesten werken om haar op de juiste plaats in je ruimte te krijgen; bleef ze daar nu al keurig staan.
Nu in het lesje was ook wel duidelijk dat ik de dingen een beetje te halfslachtig vraag en te snel opgeef. Jufje deed het en flop binnen 2x proberen was weer keurig zoals gevraagd. Iets doortastender zijn; pony is niet zo'n subtiel type; dus moet het ook niet al te subtiel vragen de eerste keer. Na wat oefenen kan het al dmv wijzen aangezien ze meer dan slim genoeg is; maar de eerste keer moet wat directer. Bovendien is haar reactie op druk altijd om goed tegendruk te geven ipv opgeven. Als ze iets moeilijk vind, dendert ze gewoon over je heen. We konden nu al heel netjes buigen op de volte; beide kanten op.
Daarna overgegaan tot de rechte lijn; vanuit achter in balans vertrekken ipv op de voorhand voorover vallen. Dat is nog ff pielen aangezien het bij mij ook ff duurde eer ik door had wat jufje bedoelde. Bij de tweede lengte had 'k 'm door en kon 'k er wat gerichter op oefenen. Mijn pony heeft een hele zware hals en front; dus voorover denderen is zoveel makkelijker. Na een tijdje ging het heel goed en konden we een aantal mooie stappen achter elkaar voor ze weer voorover viel. Is ook heel moeilijk natuurlijk voor een pony die vnl in de wei staat :p. Ik moet ook goed opletten dat ze niet te hard naar binnenbuigt; want dan staat ze zo omgedraaid XD
Maar het is wel heel leuk om, door even wat dingen op punt te zetten, heel erg te kunnen spelen met vooruit achteruit, zijwaarts etc... Superleuk!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:19

Ik werk vanuit de methode van Greetje Hakvoort van Human en Horse Academy.. Ik heb les van een van haar geslaagde leerlingen..

Ik heb met verschillende paarden gewerkt! Merkte zoveel verandering echt heel gaaf!