Paard 'wegsturen' voor losgooien en longeren lukt niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martine096

Paard 'wegsturen' voor losgooien en longeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:24

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje verzorg ik af en toe een paard maar als ik haar wil losgooien of longeren lukt het me niet om haar weg te sturen naar de hoefslag of op de cirkel. Dit lukt mij met andere paarden en mijn verzorgpony's meestal wel maar bij haar niet, ze wilt de hele tijd bij me blijven. Ze draait eigenlijk gelijk weer met haar voorhand naar me toe en zo is dus niet weg te krijgen. Ondanks dat haar voorhand ook wegstuur voor meer ruimte tussen ons op de cirkel of om haar op te hoefslag te krijgen. Eenmaal aan het losgooien of longeren is er niks meer aan de hand.

Nu heb ik natuurlijk zelf wel al heel kritisch mijn houding bekeken maar ik heb nu ook een beetje het idee dat ze gewoon niet op de hoefslag/cirkel wil. Ik weet dat ze mijn lichaamstaal natuurlijk leest als een boek en dat dus de fout hoogstwaarschijnlijk bij mij zit maar volgens mij doe ik het aardig correct, of komt het misschien doordat ik soms twijfel als iets me niet lukt ? Tips en opmerkingen zijn zeer welkom.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

troi

Re: Paard 'wegsturen' voor losgooien en longeren lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:40

Heb je een filmpje?

Als de andere paarden het wel doen en je lichaamstaal ok is (wat ik natuurlijk niet weet) kan het ook stoutheid zijn. Longeren in vermoeiend voor het paard. Wat gebeurt er als je strenger bent?

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:44

Hoi Martine, wat betreft lichaamstaal zou ik je lichaam gericht houden naar het deel van het paard dat je wegstuurt. Wil je de voorhand wegsturen, sta dan met je lichaam (je navel) naar de voorhand gericht en stuur die weg. Dit kun je ondersteunen met een zweepje. Het wegsturen doe ik altijd in fases. Fase 1: vragen (geen zweep, meestal aanwijzing met de hand). Fase 2: zweep richting het paard bewegen, nog niet raken. Fase 3: paard raken met de zweep (dat lichaamsdeel dat je weg wilt sturen). Fase 4: is je paard dan nog niet weg, hard met de zweep aantikken. Na het wegsturen van de voorhand is het natuurlijk ook van belang dat je paard tempo gaat maken op de cirkel. Dit zou ik doen door met de zweep naar de achterhand te bewegen/ deze aan te raken (ook weer in fases).

Dit herhalen, zal misschien niet in 1 of 2x lukken. Blijft het lastig om haar weg te sturen, dan moet je misschien concluderen dat je nog te zacht (en dus niet duidelijk genoeg) voor haar bent wanneer je haar wegstuurt.

Als ik mijn paard wegstuur, doe ik dat met een soort "dreigende" intentie ("ik zou maar maken dat ik weg kom, anders... }:) "). Binnenhalen juist het tegenovergestelde, dan probeer ik zo zacht mogelijk te zijn. Op die intentie/energie reageert mijn paard perfect.

Succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:47

Het kan aan 2 dingen liggen, of je laat aan de voorkant teveel ruimte (je zet je muurtje dus te dichtbij jezelf neer) of je signalen moeten nog duidelijker worden.
In het eerste geval, ga oefenen met paard op afstand stil laten staan en naar je toe halen tot een bepaald punt. In het tweede geval: gooi er veel intentie in, gevolgd door kijken, wijzen, drijven en GO. Je einddoel is om je paard op intentie weg te kunnen sturen, maar je hebt nu nog de GO nodig. De GO betekent dat je alles gaat inzetten om het paard bij je weg te sturen, maar altijd duidelijk en zonder emotie. In deze fase werk je met de zweep, of je het paard wel of niet raakt is een kwestie van aanvoelen. Wat is voldoende om inderdaad die GO te krijgen?

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:50

troi schreef:
Heb je een filmpje?

Als de andere paarden het wel doen en je lichaamstaal ok is (wat ik natuurlijk niet weet) kan het ook stoutheid zijn. Longeren in vermoeiend voor het paard. Wat gebeurt er als je strenger bent?

Dankjewel voor je reactie! Ik heb helaas geen filmpje. Ik kan me voorstellen dat ze longeren niet heel leuk vind, ik zelf doe dat daarom ook niet zo lang maar andere mensen daar misschien wel.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:59

Jessica_K schreef:
Hoi Martine, wat betreft lichaamstaal zou ik je lichaam gericht houden naar het deel van het paard dat je wegstuurt. Wil je de voorhand wegsturen, sta dan met je lichaam (je navel) naar de voorhand gericht en stuur die weg. Dit kun je ondersteunen met een zweepje. Het wegsturen doe ik altijd in fases. Fase 1: vragen (geen zweep, meestal aanwijzing met de hand). Fase 2: zweep richting het paard bewegen, nog niet raken. Fase 3: paard raken met de zweep (dat lichaamsdeel dat je weg wilt sturen). Fase 4: is je paard dan nog niet weg, hard met de zweep aantikken. Na het wegsturen van de voorhand is het natuurlijk ook van belang dat je paard tempo gaat maken op de cirkel. Dit zou ik doen door met de zweep naar de achterhand te bewegen/ deze aan te raken (ook weer in fases).

Dit herhalen, zal misschien niet in 1 of 2x lukken. Blijft het lastig om haar weg te sturen, dan moet je misschien concluderen dat je nog te zacht (en dus niet duidelijk genoeg) voor haar bent wanneer je haar wegstuurt.

Als ik mijn paard wegstuur, doe ik dat met een soort "dreigende" intentie ("ik zou maar maken dat ik weg kom, anders... }:) "). Binnenhalen juist het tegenovergestelde, dan probeer ik zo zacht mogelijk te zijn. Op die intentie/energie reageert mijn paard perfect.

Succes!

Dankjewel! Ik doe het ook inderdaad met fases alleen raak ik haar niet met de zweep, ik ben ook bang dat ze dan misschien zowat door me heen loopt. Mijn fases zijn 1. Vinger wijzen naar de richting en een beetje druk op de achterhand met de zweep en natuurlijk energie omhoog doen. 2 is dan steeds duidelijk maken met energie en de zweep hoger dat ze weg moet en 3 begin ook wel de zweep te bewegen en als dan niks zou doen zou ik een flinke zwiep geven, maar dan niet tegen haar aan. Maar volgens mij zit het probleem meer in dat ze de voorhand draait, maar die probeer ik toch echt van me weg te sturen. Ik wijs met mijn vinger naar de schouder en dan gaat mijn lichaam ook naar die richting.
Ik sta dan niet uitnodigende positie zover ik weet.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:00

fjordnina schreef:
Het kan aan 2 dingen liggen, of je laat aan de voorkant teveel ruimte (je zet je muurtje dus te dichtbij jezelf neer) of je signalen moeten nog duidelijker worden.
In het eerste geval, ga oefenen met paard op afstand stil laten staan en naar je toe halen tot een bepaald punt. In het tweede geval: gooi er veel intentie in, gevolgd door kijken, wijzen, drijven en GO. Je einddoel is om je paard op intentie weg te kunnen sturen, maar je hebt nu nog de GO nodig. De GO betekent dat je alles gaat inzetten om het paard bij je weg te sturen, maar altijd duidelijk en zonder emotie. In deze fase werk je met de zweep, of je het paard wel of niet raakt is een kwestie van aanvoelen. Wat is voldoende om inderdaad die GO te krijgen?

Dankjewel voor je reactie! Hier kan ik wel mee aan de slag. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:06

Zweep zwiepen is dreigen, maar dreigen zonder dat je het dreigement uit wilt voeren werkt meestal niet. Zeker niet bij de slimme paarden, die hebben dat namelijk veel te vlug door..

Niet dat ik bedoel dat je er maar op los moet rossen natuurlijk.

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:24

Zoals troi zegt, ik denk dat je toch echt een keer moet laten weten dat je het wel meent. Nu weet ze dat er toch geen consequenties zijn aan niet luisteren, dus dat doet ze lekker niet.

Je hoeft inderdaad niet je paard bont en blauw te slaan, maar ik zou er eens een flinke zwiep achteraan geven. Je vraagt d'r om te lopen en lopen zal ze. Je zult zien dat na een paar keer duidelijk zijn, dit probleem verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:28

Als je haar schouder niet aan wilt tikken omdat je dan bang bent dat ze door je heen loopt, dan zit daar mogelijk het probleem. Je vraagt iets, maar durft vervolgens niet door te zetten. Voorhand draaien zou je toch ook op die manier kunnen voorkomen? (Schouder aantikken zodat ze naar buiten draait.) Belangrijke voorwaarde hiervoor is wel dat het paard heeft geleerd om te wijken voor druk.

Als mijn paard door me heen wil lopen (in het begin had ze die neiging nog weleens) is mijn reactie een heel harde tik tegen het deel dat door mij heen wil lopen. Dan vergeet ik de fases, door personen heen willen lopen is gewoon gevaarlijk.

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:32

Dankjulliewel! Zo had ik het nog niet bekeken, hier ga ik mee aan de slag.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:42

Ik zou dan ook de zweep van de achterkant verhuizen naar de schouder op het moment dat ze naar binnen komt. Je wilt de voorkant naar buiten sturen zodat de achterkant kan volgen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 18:26

Wat ik niet helemaal kan opmaken uit het verhaal en wat wel belangrijk is in hoe je dit aanpakt is waarom ze dit doet? Snapt ze toch nog niet zo goed wat je van haar vraagt of doet ze dit omdat ze liever lui dan moe is. Omdat je zegt dat het eens je aan het longeren bent wel goed gaat, denk ik dat de oorzaak eerder het eerste is. En voordat je je hulpen gaat vergroten of harder maakt, moet je er zeker van zijn dat ze de hulpen begrijpt.
Ik zou er daarom in het begin voor kiezen om het paard meer te begeleiden door mee te lopen en zelf de afstand tussen jou en het paard te vergroten. Iedere longetraining kun je dit proces dan versnellen (telkens sneller meer ruimte laten) totdat je zelf niet meer van je plaats hoeft te komen.