Shake aanleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ssm_ponylove

Shake aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:00

Ik wil mijn pony's heel graag shake aanleren. Ik heb gehoord dat je dit kan doen door zachtjes in het oor van je pony te kriebelen omdat ze dan hun hoofd gaan schudden. Mijn pony's reageren hier alleen niet op. Is er ook nog een andere manier om het aan te leren?

SannaFotos

Re: Shake aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:22

achter de oren kriebelen mischien

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:24

aan een dressuurzweep zit vaak een touwtje, mits je pony's niet bang zijn voor de zweep, kan je ze bij hun oren kriebelen met dat touwtje, niet in hun oren natuurlijk, maar er in de buurt komen is vaak al genoeg :)

En als ze het doen, maakt niet uit hoe, shake zeggen en belonen, met een clicker of een stukje biks/snoepje.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:25

Ik deed het in het begin met het kwastje van een zweep, omdat mijn paard (onbewust) had geleerd om niet te schudden als er iemand met de vingers aan haar oren zit.

Toothless was me voor :)

ssm_ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:33

Ze zijn bang voor de zweep dus dat is geen optie denk ik. Zijn er nog andere mogelijkheden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:36

Plukje hooi, stro op het hoofd leggen. :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:38

ik stak altijd mijn vinger in zijn oor :D

lichtjes aan de bovenkant kriebelen werkt niet, een beetje naar binnen (wel voorzichtig uiteraard) vaak wel

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:54

Mij lukt het ook niet. Mijn pony geniet altijd erg van het kriebelen bij zijn oor. Van een vinger ín het oor heeft hij geleerd mijn handen niet meer bij zijn oren toe te laten! Averechts effect dus...

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:56

Zachtjes blazen in het oor? Of kriebelen met hooi/stro? Of de neus kriebelen misschien?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:05

Ik heb het mijn pony aangeleerd toen ie vlak bij een bos stond, veel dazen dus! Hij schudde constant met z'n hoofd en dat dus gewoon beginnen belonen.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:26

Ik heb het aangeleerd door op te schoft te kietelen als een vliegje, dan ging hij vaak ook schudden.
Nu als ik ter hoogte van de schoft mijn hand omhoog houd, gaat hij schudden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 06:37

Ik heb het met clickertraining aangeleerd en het gedrag met heel kleine stapjes aangeleerd. Net als flehmen, dat deed Kyra ook niet uitzichzelf, dus toen ze het eenmaal kon, hield ze haar hoofd gewoon laag, hahaha dat zag er raar uit.

Als je het gedrag met 'shaping' (vormen) aanleert dan click en beloon je door het kleinste stapje (beweging van het hoofd). Met clickertraining gaat het paard ook zelf op zoek naar een antwoord en dus zelf ook gedrag aanbieden waardoor het soms ineens heel snel gaat. Kwestie van goed timen en ook van te voren je criteria bedenken. Niet gemakkelijk maar wel erg effectief. Meer over shaping kun je lezen in deze blog.

Appelgebak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:00

Een kartonnen bekertje op het oor zetten, die wil het paard eraf hebben. Terwijl hij de beker eraf schudt, een gebaar en commando eraan koppelen. Als het kwartje gevallen is, kun je het bekertje weg laten.
Geen plastic bekertje gebruiken, dat kraakt veel te hard in het oor.

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:39

Een goede tip is : Het haar COMPLEET in de war maken op een manier waarvan jij denkt dat het niet heel lekker zit voor je pony. Dan gaat ie vanzelf wel schudden !