Longeren lukt niet? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ssm_ponylove

Longeren lukt niet? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 19:12

Hoi allemaal!

Ik heb nu al een paar jaar 2 pony's alleen kan ik de ene niet longeren. Als ik vraag of ze weg wilt stappen blijft ze staan en gaat ze steigeren. Ze is allergisch voor de zweep dus ik longeer haar met alleen een longeerlijn (aan het hoofdstel), zodra ze de zweep ziet word ze al heel boos dus dat is echt geen optie! Ik probeer haar altijd 'weg te jagen' door stap te zeggen, me groot te maken en met de longeerlijn bewegen (niet de kant van het bit natuurlijk!), maar dan gaat ze steigeren en hinniken. Ik weet echt niet hoe ik kan zorgen dat ze weg stapt. Iemand misschien tips...?

iiSunshine

Re: Longeren lukt niet? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:13

Hoe oud is de pony? Misschien kun je een keer hulp vragen van een instructrice in de buurt.

ssm_ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 19:15

Pony is 20, maar nog helemaal fit.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:26

Misschien dat je het touw naar haar billen kan 'gooien'?
Had ze hier eerder al last van, of is het opeens zo?
Misschien dat ze ergens last van heeft als ze het opeens niet meer wilt doen, of ze snapt het niet als je het nog nooit eerder hebt gedaan?
Ik denk toch dat haar aan de zweep laten wennen het beste is, heb je dat al een keer geprobeerd?
of iemand ernaast laten lopen, en die dan steeds verder weg, totdat ze die persoon niet meer nodig heeft.
Veel succes nog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:30

Heb je al eens geprobeerd helemaal van het begin te beginnen? Dus mee lopen en steeds meer afstand te houden.

Gaat het aan de lange lijnen wel goed? Snapt ze bijvoorbeeld stemcommando's?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:49

Hoi hoi, in dit geval denk ik dat het heel goed op te lossen is door wat grondwerklessen...als je leert dat je haar weg kan sturen, dan is de rest waarschijnlijk geen probleem. Er wordt geopperd om een lijn naar haar kont te gooien, maar die is al weg, je wil juist haar schouder weg hebben in de eerste instantie.
De reden dat ik les opper is omdat pony's soms wel even pittig kunnen reageren (hoeft niet, maar kan wel) en dan is het wel goed om er even een handig iemand naast te hebben. Vaak is het een handigheid en overtuigendheid die je even moet ontwikkelen...succes ermee!

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 19:51

Elpharo schreef:
Hoi hoi, in dit geval denk ik dat het heel goed op te lossen is door wat grondwerklessen...als je leert dat je haar weg kan sturen, dan is de rest waarschijnlijk geen probleem. Er wordt geopperd om een lijn naar haar kont te gooien, maar die is al weg, je wil juist haar schouder weg hebben in de eerste instantie.
De reden dat ik les opper is omdat pony's soms wel even pittig kunnen reageren (hoeft niet, maar kan wel) en dan is het wel goed om er even een handig iemand naast te hebben. Vaak is het een handigheid en overtuigendheid die je even moet ontwikkelen...succes ermee!

lijkt mij ook slim om te doen, maar waarom zou een lijn werpen niet goed zijn? mijn pony gaat dan altijd gewoon lopen, en draait niet zijn billen weg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:19

Sophie_Wind schreef:
Elpharo schreef:

lijkt mij ook slim om te doen, maar waarom zou een lijn werpen niet goed zijn? mijn pony gaat dan altijd gewoon lopen, en draait niet zijn billen weg.

Wat vaak gebeurt, is dat paard/pony met het hoofd bij de longeur blijft terwijl die probeert bij de kont van het paard te komen om 'm weg te sturen. Beetje het idee van een Weense wals :D
Tijdens een lesje kan de instructeur je leren om op de goede plek te gaan staan en dan paard/pony weg te sturen. Waarschijnlijk sta je te veel aan de voorkant van de pony en ziet ze dat als "stop" en/of "kom maar naar binnen". Gebeurt dit herhaaldelijk en geeft de longeur dan op of wordt het paard bijv geaaid, dan wordt het gedrag beloont. Hoe vaker dit gebeurt, hoe lastiger het gedrag te doorbreken is. Grote kans dat paard/pony vervolgens "boos" doet; dat is niet echt 'boos', maar voornamelijk verwarring door de verandering.

ssm_ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 20:57

Ze blijft idd met haar hoofd bij mij staan en loopt dan achter mij aan als ik probeer haar van me af te laten lopen. Als ze dan met haar hoofd naar mij staat begint ze te steigeren. Ze heeft dit altijd al gehad, maar ik heb het altijd op gegeven maar nu word ze wel heel dik en ik wil niet dat ze hoefbevangen word dus ik moet haar wel longeren. Lange lijnen is ook een probleem. Ze kent de commando's maar ze reageert er niet op en draait zich om als ik vraag of ze wilt gaan stappen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:48

In welke regio zit je?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:43

Hilary schreef:
Sophie_Wind schreef:

Wat vaak gebeurt, is dat paard/pony met het hoofd bij de longeur blijft terwijl die probeert bij de kont van het paard te komen om 'm weg te sturen. Beetje het idee van een Weense wals :D
Tijdens een lesje kan de instructeur je leren om op de goede plek te gaan staan en dan paard/pony weg te sturen. Waarschijnlijk sta je te veel aan de voorkant van de pony en ziet ze dat als "stop" en/of "kom maar naar binnen". Gebeurt dit herhaaldelijk en geeft de longeur dan op of wordt het paard bijv geaaid, dan wordt het gedrag beloont. Hoe vaker dit gebeurt, hoe lastiger het gedrag te doorbreken is. Grote kans dat paard/pony vervolgens "boos" doet; dat is niet echt 'boos', maar voornamelijk verwarring door de verandering.

Ja precies dit...en ik bedoelde ook niet dat er geen lijn gegooid mocht worden :) Maar dat je in dit geval, als de kont al weggedraaid wordt een lijn daarheen gooien niet zal werken. In dit geval zal je dus de schouders/voorvoeten moeten laten bewegen/"wegjagen". Maar dan wel op de juiste manier en met bijbehorende houding, zodat ponylief snapt wat je wil en ook ruimte heeft om te gaan. En zoals met heel veel, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :) Ik leer veel mensen juist om het paard van zowel de zijkant als vanaf de voorkant weg te sturen. Kan heel handig zijn...ik ben ook erg benieuwd waar ts woont.

ssm_ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 09:28

Ik denk idd dat ze weg moet stappen vanuit de voorkant. Alleen weet ik niet zo goed hoe? Een keer is het me wel gelukt om haar te longeren, maar ik weet niet hoezo het toen wel lukte. Toen ging ze ook heel erg bokken in de draf en galop. Kan dat er mee te maken hebben dat ze weinig beweging krijgt en daarom veel energie over heeft? Ik woon in de buurt van Amsterdam.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:09

Dat is een mogelijkheid, maar kan ook zijn dat ze gewoon blij is.

Heb je geprobeerd al met lange lijnen te werken? Daar sta je zelf schuin erachter, en kun je de buitenhand begrenzen (om het juiste stap commando aan te leren).

Natuurlijk niet met bit,en wel met leidsels door longeersingel en goed genoeg uit de buurt van de hoeven

ssm_ponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 11:32

Lange lijnen heb ik zeker geprobeerd. Ze kan ook voor de kar alleen bij het lange lijnen draait ze zich steeds om als ik er achter sta. Voor de kar gaat het wel goed en de commando's kent ze.