Vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarahhh2

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:56

Hallo iedereen, ik heb nu al een tijdje het boek van Eva Roemaat en Jesse Drent. Ik ben begonnen aan de basis dingen maar er staat in het boek bij de oefening "komen" dat je haar wel na een tijdje zonder halstertouw mag doen komen... Maar ze begint echt telkens te grazen! Iemand die weet hoe ik dit kan vermijden? En ik heb nog een vraag je er staat ook het trucje "kusje geven" in. Maar ze wil precies niet dat ik haar een kusje geef ik heb het al geprobeerd met snoepjes en ook met de "touch" oefening maar ze trekt zich telkens weg. Is ze angstig of scheelt er iets anders? Iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt!

JoycexEnya

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:06

Werk je met de clicker, mijn tinker wou ook echt mij geen kusje geven, mocht haar zelf ook geen kusje geven, eerst heb ik touch aangeleerd met een schrift, en die ga je dan langzamer bij je gezicht houden, mijne had het toen ineens door en geeft alleen nog maar kusjes.

Heb je geen bak of paddock waar je het kan doen, onze bak is namelijk ook gewoon een stukje wei en gaan dan ook vaak grazen, dus ben eerst op paddock gegaan, zodat ze geen afleiding hebben

Sarahhh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 18:10

Ik klink eigenlijk gewoon met mijn tong wanneer ze iets mag of wanneer ik iets toesta... En ok dan zal ik nog wat verder werken op de "touch" oefening.
En het is in een paddock maar ze begint dan altijd gevallen blaadjes of gras van langs de kanten te grazen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:37

Allereerst van harte gefeiciteerd met je verjaardag! Wanneer je paard los nog niet komt dan ben je dus nog niet interessant genoeg voor je paard. Je bent natuurlijk aan de lijn begonnen, zorg dat wanneer je los gaat werken je een boel stappen terug in je training zet. Dus start de komen oefening over een hele kleine afstand, bijvoorbeeld zo dichtbij dat je paard enkel zijn neus een klein stukje hoeft te bewegen en beloon daar dan uitbundig voor, met lekkers. En het liefst lekkers wat lekkerder is dan gras. En wanneer je paard over die kleine afstand door heeft dat een hele kleine actie groot beloond wordt dan kan je de afstand langzaam vergroten.

En weet je, alles uit een boek leren is eigenlijk gewoon niet te doen. Het beste neem je eens les, dan zul je zien dat het allemaal ineens veel beter en makkelijker gaat.

Sarahhh2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 20:27

Heel erg bedankt! En ja dat lijkt me een hele goeie tip ik d8 dat ze dat wel begreep maar nu dat je dat zegt lijkt me dat wel logisch...
En ja misschien best wel...