Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xApple schreef:Ik heb tuig van Zilco, dat is helemaal niet hard. Het is kunststof en ook nog super makkelijk schoon te houden. Heb er wel een gel onderlegger onder (ook van Zilco) omdat ik met een sulky rijd.
Jasmijnvbx schreef:xApple schreef:Ik heb tuig van Zilco, dat is helemaal niet hard. Het is kunststof en ook nog super makkelijk schoon te houden. Heb er wel een gel onderlegger onder (ook van Zilco) omdat ik met een sulky rijd.
Ik zit net op internet op te zoeken. wouw ziet er echt super mooi uit! vooral zo'n borst met schoudervrijheid! heeft jouw tuig dat ook? zo ja, is het fijner?
Luca03 schreef:Wat zie jij als zacht? Leer moet natuurlijk ook even soepel worden. En kunststof tuigen? Eventueel met tuig onderleggers?
roekes schreef:Mijn pony heeft ook een gevoelige huid en ik zweer bij mijn kunststof zilco tuig! Scheelt ook een hoop in onderhoud. Als het tuig vies is even de waterstraal erover en je bent klaar. Wat een genot om nooit meer te hoeven invetten.
safina schreef:Een goed tuig is niet hard hoor. Dat is van hoge kwaliteit leer en dat is juist zacht. Ik heb zelf een kunststoftuig. Met ook hele zachte polstering.
Maar dan ben je niet voor een paar centen klaar....
Ben je al eens naar een goede tuigenmaker/verkoper geweest en heb je gezien wat ze daar allemaal hebben?
Hilary schreef:Wij hebben voor de shet een tuig van Ideal, maar ze kreeg drukplekken van het schofttuig. De kussens waren vrij zacht, maar zakten erg snel in. Helaas is het bij een tuig niet zo als bij een zadel dat je de vulling er makkelijk uithaalt en nieuwe erin doet (het schijnt wel te kunnen, maar onze zadelmaker durft het niet aan). Inmiddels hebben we een Zilco schofttuigje (de rest van het tuig is nog Ideal), ik meen een Classic (met verstelbare kussens en een losse draagriem, want we rijden met een sulky).
Een anatomisch borsttuig is echt heel erg afhankelijk van de pasvorm; ik lees regelmatig hier posts van mensen die zo'n ding hadden voor hun pony of paard en die vrij snel zijn teruggegaan naar een normaal borsttuig.
Keet schreef:Die empathy collars passen vaker niet dan wel. Dus als je paard zo gevoelig is, zou ik voor een gewone gaan.
Bij mijn pony was hij aangemeten door een Zilco dealer maar ding bleek achteraf totaal niet goed te passen, hij kantelde waardoor alle druk op 1 punt kwam en een ernstige blessure + trauma heeft bezorgd.
Ideal heeft er eentje met een lichte buiging, die zou dan geschikter zijn.
Jasmijnvbx schreef:Mijn pony is nu te klein geworden om er dagelijks op te rijden. dus ik heb besloten om te gaan mennen.
Maar elk tuig dat ik heb gezien is zo hard. waarom doen ze dat? of zijn er ook tuigen waarbij de kussen enz. wel zacht zijn?
Ik heb een Welsh B pony van 1.25 m en ze is altijd erg kieskeurig over wat op haar komt. Ze is een msfc singel gewend (alle andere singels werd ze zuur van) en een zacht zadel. dus het zou super fijn zijn als ze ook een zacht men tuig heeft.
Iemand ervaring?
alvast bedankt!