[AR] springriem, noodzakelijk? en hoe strak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

springriem, noodzakelijk? en hoe strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 11:47

Bij mijn nieuwe Zilco empathy (anatomisch) borsttuig is een springriem meegeleverd. Ik rij enkelspan met een sulky met broek. Nu zit ik al te zoeken op Bokt, maar kan niet goed vinden of de springriem echt nodig is, de meningen zijn nogal verdeeld bij enkelspan. Hoewel er regelmatig wordt geroepen dat het bij een anatomisch borsttuig wel nodig is. Waarom dan wel? De borstriem ligt heel mooi over de hele breedte aan op de borst van mijn shet, snijdt of wipt dus niet. En ik wil de springriem best gebruiken als dat veiliger of comfortabeler voor de pony is, maar hoe strak moet ik die dan zetten? Graag advies, thx.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:28

Wij gebruiken geen springriem in het enkelspan. We rijden met ergonomisch borstriem, maar we hebben geen Zilco.
In tweespan rijden we wel met springriem.

Wij vinden het in het enkelspan niet nodig.
Een kwestie van uitproberen denk ik bij jouw span.

Keet

Re: springriem, noodzakelijk? en hoe strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:47

Ik heb hem wel gebruikt toen ik de empathy borst gebruikte bij mijn shet. Omdat het borsttuig snel omkantelt (alle druk op de bovenste rand) dus had de spring riem redelijk aangespannen om dat te voorkomen.

Helaas was het niet voldoende om een ernstige blessure te voorkomen. De Empathy borsten passen vaak niet goed bij shetters helaas. Dus let goed op dat de druk volledig verdeeld wordt over de hele breedte en niet alleen op de bovenste rand

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:16

Ik gebruikte hem wel moest hem een heel stuk laten inkorten voor mn shet.
Maar toen mn shet iets dikker zag je dat de borst niet meer goed lag in draf en strakker zetten leek me niet prettig dus de borst weggedaan.
Nu een normale en ligt een stuk beter.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:04

Als het borsttuig goed ligt, ook als hij moet trekken, zou ik niet weten waarom je een springriem zou gebruiken, vooral omdat je ook een broek gebruikt. Vooral op die kleine pony's is elke riem die je kunt weglaten er een, want op het laatst zie je meer tuig dan pony.
Wij hebben de gewone borsttuigen op onze shetten, we zien het nut niet van de anatomische op kleine pony's, daarbij al zoveel verhalen gehoord over het niet passen/niet goed liggen op shetten dat wij het ook niet gaan proberen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 10:54

Bedankt voor jullie reacties. Het blijft een btje een raadsel waarom er voor enkelspan met anatomische borstriem wel een springriem wordt aangeraden en voor een gewone borstriem niet. Wel heb ik inmiddels begrepen dat áls je een springriem gebruikt, deze in rust zo los mag hangen dat er grofweg een vuist tussen past. Springriem is dus nooit bedoeld om de borst (anatomisch of niet) constant tegen de pony aangedrukt te houden. Maar goed, ik neem aan dat de meesten van jullie dat wel weten.

Eerst heb ik van Zilco de anatomische borstriem in shetmaat geprobeerd, maar die kantelde zodra er druk op kwam en sneed daardoor met de bovenrand in de borst. Niet fijn voor de pony. Van bokker Nobje had ik al een tijdje een andere anatomische borstriem (ook Zilco) geleend die wel goed lag. Dat bleek een anatomische borstriem van een dubbelspan maat small pony te zijn. Deze is een stuk minder gewelfd dan de enkelspan shetmaat en ligt daardoor mooi aan en bevalt erg goed. Al 2 ritjes mee gemaakt. Nog wel even met de springriem er aan, maar denk idd dat ik 'm net zo goed er af kan halen.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:03

In principe zou je hem idd weg kunnen laten maar soms wil hij wel helpen om het borsttuig op z'n plek te houden als deze zoals eerder genoemd wat draait (al denk ik dat er dan iets anders niet helemaal klopt zoals een borsttuig dat te hoog of te laag hangt).

Als ik zo de foto zie zou ik denk ik even proberen hoe het tuig ligt als je de achterste riempjes van het borsttuig 1 of 2 gaatjes langer maakt, dan is de treklijn borsttuig -> strengen wat rechter, dat zal wat fijner trekken voor de pony (nu trekken de strengen de voorkant van het borsttuig naar boven).
Maar dat lijkt hier op deze foto, dat uiteraard net op een wat ongunstig moment genomen kan zijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:10

palousa_boy schreef:
In principe zou je hem idd weg kunnen laten maar soms wil hij wel helpen om het borsttuig op z'n plek te houden als deze zoals eerder genoemd wat draait (al denk ik dat er dan iets anders niet helemaal klopt zoals een borsttuig dat te hoog of te laag hangt).

Als ik zo de foto zie zou ik denk ik even proberen hoe het tuig ligt als je de achterste riempjes van het borsttuig 1 of 2 gaatjes langer maakt, dan is de treklijn borsttuig -> strengen wat rechter, dat zal wat fijner trekken voor de pony (nu trekken de strengen de voorkant van het borsttuig naar boven).
Maar dat lijkt hier op deze foto, dat uiteraard net op een wat ongunstig moment genomen kan zijn.

Waars als ze dat gaat doen sluit hij niet meer netjes aan dan komt je onderkant omhoog zeg maar.
Dat was bij mij iig t geval en dat was dus ook de reden waarom zowel enkel als dubbelspan borst weer weg zijn gegaan.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 11:16

palousa_boy schreef:

Deze foto is gemaakt op een moment dat de pony in een verdiept paadje stilstond en de sulky wat hoger staat. Dus geen spanning op 't tuig, behalve dat de sulky wat in de broek hangt. Geeft idd vertekend beeld zo. In actie ligt het allemaal netjes.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:19

Bij mij was het tuig aangepast door een erkende Zilco verkoper. Zowel in stilstand als in beweging bekeken.
Ging er toen nog vanuit dat meneer mij wel goed advies zou geven en het ook zou zeggen als het niet paste.
Helaas kon ik dus niet op zijn "deskundigheid" vertrouwen.
Tuig is er uit gegaan en vervangen door een Ideal tuig met normale borsttuigen. Maar inmiddels gestopt met mennen, dus ook dat is verkocht.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:57

Bij mij nog mooier...bij mijn tuig zit een springriem maar geen ring aan de borst om aan vast te maken. Die kan nieuw liggen bij de twee die nog met label en al in de kast lagen van het tweespan. Bij een tweespan overwegen waard omdat je langboom aan je borsten trekt bij het remmen maar anders is het gewoon weer extra werk met optuigen wat je niet wil. Staat hem mooi Yessica dat tuig. Helaas past mijn pony geen zilco maat shet

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:14

Ik heb een zilco brun tuig op mijn merrie liggen en heb hem er altijd aan.
Dat ene haakje meer vastmaken of losmaken maakt op alle gespen ook niet uit, en vind het voor het zicht mooi staan. Dat is eigenlijk ook de enige reden dat hij er aanzit bij ons :o