Jillsil schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe bereken je het draaggewicht voor een kleine pony? Het is een tweewieler en dus komt het gewicht van de koetsier op de rug van de pony. Hoe zijn daar de verhoudingen voor?
(En dit bedoel ik dus met oprechte interesse en niet om een discussie aan te zwengelen over te groot of te zwaar)
Dan heb je niet opgelet bij natuurkunde. Het gewicht komt bij een goed afgestelde tweewieler niet op de rug van de pony maar op de wielen. Er is sprake van een minimaal gewicht in de lichtogen (heet dat inderdaad zo?) van het tuig. Ik ben verder geen menner maar weet wel wat van natuurkundige wetten en berekeningen. Als de sulky in optimale balans is dan heb je het over het te trekken gewicht. De banden hebben rolweerstand en dat zal voor het grootste gedeelte bepalen hoe zwaar eraan getrokken moet worden in combinatie met de ondergrond. Tot zover de sulky zelf. En het gewicht op de kar is bepalend voor het geheel. Je kunt het allemaal goed berekenen en meten met een veerunster. Maar ik ga mijn vingers niet branden aan wat acceptabel is voor een pony om te trekken.... Dan laait de discussie weer op. Wat op het eerste oog te zwaar lijkt kan meevallen en andersom. Meten is weten!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 03-08-17 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt