Achterhand sterker maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 10:07

Een paar dagen geleden heb ik iemand bij mijn paard gehad omdat ik vanalles aan zijn lijf en lopen zag. Wat ik zag, zag zij ook en we hebben een behandeling opgestart. Het komt er op neer dat hij alles doet vanuit zijn lendenen en niet vanuit zijn achterhand. Nu is het dus aan mij om hem bewust te maken van zijn achterhand en die sterker te maken.

Aangezien ik op dit moment niet op m rijd, wil ik dit dus vanaf de grond doen.

Nu heb ik gister voor het eerst gelongeerd met een bandage om zijn achterhand. Maar 8 weken zo longeren gaan we allebei niet trekken. Dus ik wil variatie.

Welke manieren en oefeningen en methodes gebruiken jullie om specifiek die achterhand sterker te maken?

Afbeelding

Elisa2

Re: Achterhand sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:22

Dubbele longe

http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

En dan veel gaan schakelen zodra je genoeg voorwaartse drang hebt.

Cavaletti's of in/ uitjes kun je ook gebruiken voor de afwisseling.

Aan de hand kun je hem leren wijken, schoudervoor lopen etc. zodat hij meer bewust word van zijn lichaam.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:49

Bolle lendenen komt meestal door verkeerd ruggebruik. Je wilt dus zijn bovenlijn sterker maken. Is je zadel niet te lang?

Een sterkere bovenlijn krijg je door vanuit het voorwaarts neerwaards te rijden. Ik zou dus die longeerhulp niet meer gebruiken omdat je paard hierdoor belemmerd wordt in het neerwaards gaan. Werk aan de hand, zoals Elisa al aangeeft is ook een mooie manier om de bovenlijn sterker te maken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 11:43

Zadel is niet te lang, moet wel opgevuld worden. Maar het zadel ligt er ook al 10 maanden niet op.

Therapeut vond longeerhulp wel goed. Heb aan haar gevraagd of ik iets met de voorkant moest doen als ik die bandage zou gebruiken.

Ik heb genoeg tijd om vanalles te proberen. Dubbele longe heb ik. Hier komt hij alleen altijd onwijs naar binnen daarmee en laat zich slecht corrigeren. Met het feit dat hij dan makkelijk op de kop gaat lopen en dat wil ik voorkomen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:21

Yep, longeerhulp op bit eraf , je paard krijgt elke beweging snok op bit en lagen.
Stootteugeltje ruim op halster mag bv wel in deze fase.
Geeft hem geen gelegenheid en ruimte om nek vanuit schoft los te laten.

Zo min mogelijk doen aan voorkant, laat je paard zelf balans gaan zoeken met neusje eruit.
Dat kan diep zijn, maar boeghoogte is al heel mooi, zolang het geheel maar zwabbert en losjes beweegt.
Je doet niks meer en net genoeg om achterbenen meer onder de massa te krijgen, that's all.

En ja , paard gaat daarbij eerst vaak op voorhand, hij moet zelf de kracht ontwikkelen om achter te gaan zakken en voor meer naar werkhouding te gaan.
Das best hard werken voor je paard.
Bij gezond paard gebeurt dat vanzelf, soms pas na maanden...., en daar heb je dan fijne basis in handen om ohz aan het werk te gaan.

Als het goed gaat zie je dat bv terug in sterk rugspier gebruik en hele houding paard.
Paard hoort krachtig te " vertrekken " van stap naar draf bv, dan trekt ie benen eronder, etc.
Oefen jezelf daarin om dat te herkennen en je ziet in oogwenk of een paard lekker door het lijf beweegt of niet.
Helaas lopen de meesten niet lekker |( en opgekropt in een frame gedwongen.

Met d. Longe heb je wel zelf contact met bit en voel je dat terug in je handen.

Succes.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 12:46

Stootteugel vond ik een goede tip. Paard zakt gewoon heel moeilijk (of hij vindt het niet nodig) maar ik wil hem nu wel zo goed mogelijk begeleiden. Ik stop er geld in om hem goed te krijgen en dat vind ik niet erg, maar dan wil ik in de training die dat geld niet weggooien. Als ik hem kan belemmeren om zijn onderhals er op te zetten kan hij zelf de rest wel uitzoeken

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:36

He, het staat er wel wat krom zeg...:

p, longeerhulp op bit eraf , je paard krijgt elke beweging snok op bit en lagen.
Stootteugeltje ruim op halster mag bv wel in deze fase.

Moet zijn:
p, longeerhulp op bit eraf , je paard krijgt elke beweging snok op bit en lagen.

:)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 13:50

Ik snapte wat je bedoeld :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:06

De achterhand sterker maken doe ik met (les in) werken aan de hand. Geisli was zich slecht bewust van zijn achterhand en daar ook slap. Dit is binnen een half jaar enorm verbeterd. Dan longeer ik dressuurmatig met 1 longe en zonder bijzet om hem vervolgens te leren (ook met les) deze nieuwe kracht correct van achteren naar voren te gebruiken, dus met gebruik van buikspieren en het loslaten van de rug.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:49

*De 'longeerhulp'*

Een hype die een illusie tevoorschijn tovert waar veel mensen in geloven.

Daarom wil ik graag even simpel doornemen wat deze 'hulp' belooft te doen, wat het daadwerkelijk doet en de illusie te ontleden.

Hieronder twee afbeeldingen. Op de eerste afbeelding zie je een paard met de longeerhulp. Op de tweede afbeelding zie je het skelet van een paard waar ik met een rode pijl heb aangegeven waar de longeerhulp o.a. op inwerkt (op de schoft, de doornuitsteeksels. Daarnaast werkt het trekkend vanaf de borst, net als een slofteugel, in op het bit en achter de oren door de verbinding bakstuk-bit) en met groene pijlen heb aangegeven welke beweging nodig is om de vorm te krijgen welke als illusie wordt voorgehouden bij gebruik van deze longeerhulp.

De belofte:
De longeerhulp helpt je paard zijn rug optimaal te gebruiken, goed de achterhand eronder te zetten en nageeflijk te lopen.

Wat het daadwerkelijk doet:
De longeerhulp maakt dat het paard zijn gevoel van eventueel verzet niet kan uiten, door de begrenzing van beneden af tussen de voorbenen.
De longeerhulp drukt op de doornuitsteeksels bij de schoft, waardoor het paard niet kan liften in zijn schoft en dus niet kan ondertreden en dus niet zijn rug optimaal kan gebruiken.

De illusie ontleed:
Een stukje biomechanica
om achter onder te kunnen treden, moet het paard aan de voorkant (in de schouders en schoft) kunnen stijgen/liften. Dat lukt het paard niet, omdat de schoft naar beneden gedrukt wordt en doordat het paard druk in de mond en achter de oren voelt wanneer het wil stijgen.
Een paard dat over zijn rug loopt, is ontspannen en vindt deze houding vanuit een keuze. Vanuit dwang creëer je nooit een ontspanning.
Nageeflijkheid is het gevolg van een paard dat ontspannen in balans loopt.

Bron: bericht op Facebook

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:50

heel veel tips zijn al gegeven, denk ook aan fysiotherapeutische oefeningen. Zoek maar eens op youtube naar tips van Gisella Bartlelds voor o.a. kantelen van het bekken, aanspannen van de buik en bollen van de rug.

Je kan ook richting vrijheidsdressuur gaan denken en het optrekken van de achterbenen onder de buik aanleren en naar een berggeit toe werken.

Verder vooral dezelfde tips: overgangen, balkjes, cavaletti's, in-uitjes bij vrijspringen, dubbele longe (met wat handigheid).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 15:52

Springen is geen optie. Na 2 peesblessures wil ik dat niet meer hebben.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:57

EmptyWords schreef:

Oké, dan blijft de rest van de opties natuurlijk wel open

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 16:50

stitchlover schreef:
EmptyWords schreef:

Oké, dan blijft de rest van de opties natuurlijk wel open

Ja absoluut. Ik ga hier ook zeker mee aan de slag. Ik wil het voor ons allebei leuk houden, dus met veel opties kunnen we veel afwisselen

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:13

Als je wat heuvels in de buurt hebt, is daar op en afwandelen ook goede training voor de achterhand en de rugspieren. Langzaam opbouwen qua steilheid/hoogte en tempo natuurlijk. Verder ben ik het zeker eens met de tips van fysio oefeningen, balkjes, cavaletti.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:34

Ik woon aan de Posbank, heuvels genoeg. Dus ook dat staat inderdaad op de planning. Heuvels stappen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:08

Vandaag een stootteugel geprobeerd... of nou ja, een halstertouw. Ik ga niet meer met halster longeren. Hier gaat ie onwijs in hangen. Maar het idee staat me wel.aan, dinsdag even op n andere manier proberen.

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:51

Die stootteugel werkt ook terug. Als je dan een hulpteugel wil gebruiken, neem dan een chambon. Die werkt alleen in zodra je paard zijn hoofd omhoog doet en hij heeft de ruimte om zij neus naar voren te brengen. Er in hangen gaat niet. Als ze gaan hangen zijn ze meestal niet actief genoeg van achteren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:56

Is misschien mennen of de bak slepen (met redelijk gewicht) niet een optie? Is wel een goede oefening voor de achterhand. Is hier al een paard met ataxie verleden echt sterk van geworden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:57

Mennen zou een optie zijn. Heb alleen geen tuig of wagen meer. Daarbij moet je dan met zn 2en zijn en ook dat is lastig

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:01

Hier ging dit paard gewoon voor de sleep. Dat hebben we met verschillende paarden gedaan en werkt uitstekend.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 22:03

Abel1970 schreef:
Hier ging dit paard gewoon voor de sleep. Dat hebben we met verschillende paarden gedaan en werkt uitstekend.

Die.heb ik alleen niet. En ook geen tuig voor. Wel een top idee