Rugspieren opbouwen + afvallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Rugspieren opbouwen + afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 21:00

Hi!

Recent ben ik weer begonnen met het verzorgen van mijn oude verzorgpony Puk!

Mochten jullie hem willen zien is hier zijn meest recente topic:

[ITP] Na een jaar weer samen, Puk ITP!

We hebben het vooruitzicht om uiteindelijk weer op te gaan stappen en te gaan rijden!
Ik train hem nu vanaf de grond, voornamelijk met alleen een leadrope en lichaamstaal en sinds kort ook met een singel + dubbele longe. Dit pakt hij ontzettend goed op! We doen dit nu ongeveer 20 minuutjes per keer.
Ik loop tegen het volgende aan, hij moet allereerst nodig afvallen natuurlijk en ik wil zijn rugspieren goed opbouwen, maar hoe doe ik dit buiten het longeren om? Of heeft iemand tips hoe ik in de roundpen nog meer af kan wisselen met hem? Hij houd van veelzijdigheid en geprikkeld worden (op zijn tempo) en alleen maar rondjes rennen en aan de dubbele longe gaat denk ik na een tijdje ook vervelen :Y)

Wat hij te eten krijgt is een schepje glucobalance, een klein handje suiker/vetarme muesli en een klein handje grasmix. Meestal mix ik dit met knoflook olie. Weet niet of dit veel uitmaakt?

Dus mocht iemand tips hebben omtrent afvallen en spier opbouw hoor ik het graag!

Wijslander

Re: Rugspieren opbouwen + afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:52

Voor het afvallen en opbouwen van conditie zou je kunnen denken aan intervaltraining aan de longe. Voor het kweken van (rug)spieren is werken aan de hand een goede methode!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:57

Knoflook is ontzettend slecht voor een paard, dat kun je beter niet geven.

Wat voor ruwvoer krijgt hij? Een paard wordt dik van veel suiker icm weinig vezels. Zorg voor zo vezelig mogelijk ruwvoer.

De rugspieren kun je trainen door de buikspieren sterker te maken. Bij voorbeeld door hem balkjes te laten lopen en door hem te laten galopperen aan een lange teugel (op eigen benen galopperen). Uiteraard moet hij daarbij wel het gewicht over 4 benen verdelen, en niet voorover kiepen in de galop. Als een paard erg ongetraind is zul je misschien met 1 galopsprong per keer moeten beginnen.

Toothless

Re: Rugspieren opbouwen + afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 17:50

Hij staat nu 24/7 in de wei met 3x hooi per dag, hij kan in principe dus onbeperkt eten :) Hij staat wel op een schraal land ivm zijn weidemaatje die snel hoefbevangen raakt en hij niet bij andere paarden kan.