Lengte hulpteugels bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stocki

Lengte hulpteugels bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 18:37

Voor de ervaren longeerders onder jullie heb ik een vraag:
Voor de duidelijkheid: Ik heb veel ervaring met paarden, ook met longeren en ben al dertig jaar geen Pennymeisje meer ;-).

Sinds kort heb ik een Haflinger van 17 jaar.
Een lieverd, maar heeft niet veel geleerd, behalve touren met toeristen in de bergen. Om hem wat te gymnastiseren, ben ik hem sinds kort aan het longeren. Ik begon zonder touwtjes, en nu hij braaf loopt, longeer ik mét. Uiteraard begin ik zonder hulpteugels, na het loswerken op beide handen gaan de touwtjes eraan.
Onder het zadel begint hij braaf na te geven, maar voorwaarts-neerwaarts vindt hij nog moeilijk.
Ik heb nu twee keer met touwtjes gelongeerd, maar ben niet helemaal zeker over de lengte ervan:
Doe ik ze op lichte spanning bij de natuurlijke hoofdhouding, gebeurt er niet veel. Het enige is, dat hij na verloop van tijd zijn hals fijn voorwaarts-neerwaarts strekt, hoewel de neus er naar mijn smaak dan te weinig uitkomt. Daarentegen laat hij spanning in de rug zien bij een voorwaartse draf, wat ik nou net níet wil zien.
Doe ik ze langer, zodat hij bij het zakken vd hals ook zijn neus naar voren kan steken, hangen ze de meeste tijd zinloos in een boog.
Als ik ze nu echt kort zou maken, zodat hij zeg maar altijd zijn neus iets voor de loodlijn draagt, vind ik weer dat hij veel te diep komt als de hals laag komt, en bovendien vermoed ik dat hij zich vastzet in zijn rug.
Wat is nu de juiste manier?? Ter illustratie heb ik een paar foto's van de huidige situatie, met de touwtjes licht op spanning bij een natuurlijke hoofd-halshouding:

Afbeelding

In voorwaarts-neerwaarts-positie:

Afbeelding

Ter illustratie zijn hoofd-halshouding onder het zadel (als hij in vorm is ;-) :

Afbeelding

0000

Re: Lengte hulpteugels bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:58

Mag een stuk korter. Hij gaat imo niet voorwaarts neerwaarts maar maakt zich gewoon ontzettend lang. Als hij bij een korter touwtje te diep gaat zakken kan het helpen om eens te variëren in de plek waar je de touwtjes vastzet, andere ring of juist tussen de voorbenen door. Gewoon even kijken waar hij het fijnste op reageert. Maar deze lengte heeft, even heel grof gezegd, niet echt zin. Doet ook geen kwaad ofzo maar doet gewoon niks. Bedenk ook dat je onder het zadel ook gewoon contact maakt met de mond als hij nageeft. Het is eigenlijk gek om dan ineens te verwachten dat hij in een vergelijkbare houding aan de longeerlijn met een losse verbinding moet lopen....

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:19

Mag inderdaad een stuk korter
Kort gezegt, hij doet zo niks

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:25

Wat mij betreft mogen ze ook een stukkie korter :j Er gebeurt nu niks, hij kan vrijwel alle kanten op die die zonder touwtjes ook zou kunnen. Prima lengte om paard aan het touwtjesgebeuren te laten wennen, maar al je echt richting trainen wil gaan zal het korter moeten.
Als je bang bent dat ie te diep gaat en er te veel achter blijft hangen zou ik eens een andere hulpteugelconstructie dan deze touwtjes overwegen. Ik pak ze dan zelf ook altijd liever tussen de voorbenen door, maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 19:35

'Hij maakt zich gewoon ontzettend lang' , hahahaha, daar zit wat in, ja. Maar idd, hij werd nooit gelongeerd, nooit aan de hulpen gereden, kende alleen butsen met toeristen. Vandaar dat ik rustig aan wil opbouwen. Eigenlijk is het best een wonder, dat hij alles zo braaf oppikt, na een paar maanden werken, daarom wil ik hem VOORAL niet overvragen. Maar dit is dus te weinig, zeggen jullie. Hoe kort moeten ze dan zijn, uitgaande van zijn beperkte opleidingsniveau?
Overigens heb ik de touwtjes wel degelijk tussen de voorbenen lopen, maar dat zie je misschien niet goed. De foto's zijn van een filmpje gemaakt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:36

Hij mag iets korter inderdaad.
Persoonlijk vind ik voor het idee van stretchen en van achter naar voren lopen de Pessoa fijner, aangezien je dan niet alleen maar aan de voorkant aan het "sleutelen" bent maar alles mee neemt, maar dat terzijde.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:00

Dat kon ik inderdaad niet goed zien met deze kwaliteit foto :o Snap inderdaad dat je met een paard wat niks gewend is eerst met hele losse touwtjes gaat, dat juich ik alleen maar toe, eerst even lekker wennen. :j
Ik persoonlijk zou dan met stapjes gaan werken, als het paard inderdaad nog maar weinig gewend is en het 'vastknopen' nog niet kent.
Er even van uitgaande dat de eerste foto de hoofd/halshouding een beetje zijn vaste houding is als ie zelf mag kiezen, zou ik hem in eerste instantie zo strak doen dat je hem daar nét aan uit 'trekt' en van daaruit uitbouwen. Kan ie er eerst even aan wennen dat ie niet zomaar meer alle kanten uit kan met z'n hoofd en langzaam bij beetje de spiertjes in de hals wat meer aan het werk zetten. Maar nogmaals, dat is mijn manier, ik pak het altijd rustig en voorzichtig aan in dit soort gevallen. Ik zou ook vooral op je eigen gevoel afgaan, wat betreft wat het paard wel of nog niet aankan :j

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:00

Kijk eens op de site van mireille den hoed....zij longeert met niets, alleen een hoofdstel in en een longeertouw. Haar visie is (en de mijne inmiddels ook) dat je een paard helemaal niet vast hoeft te zetten met wat dan ook om hem/haar ontspannen naar beneden te "rijden" dus met het neusje naar de grond. Dit zakken doen ze pas als ze rechtgericht zijn/worden en dan van achter naar voor onder kunnen treden. Ik vond altijd een hele goede, zet een kind die net leert lopen zijn armen eens vast op zijn rug...wat gebeurd er dan? Hij valt om...want hij gebruikt zijn handen voor zijn evenwicht. Een paard wat niet recht is, moet je dus met longeren ook niet vastzetten om hem recht en naar beneden te krijgen....hij moet zijn hele lijf kunnen gebruiken om in balans te komen. Gewoon op de enkele longe vragen en toestaan (zoals mireille adviseert). als ze rechter worden zakken ze vanzelf. Succes....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:03

Mandy73_unes schreef:
Kijk eens op de site van mireille den hoed....zij longeert met niets, alleen een hoofdstel in en een longeertouw. Haar visie is (en de mijne inmiddels ook) dat je een paard helemaal niet vast hoeft te zetten met wat dan ook om hem/haar ontspannen naar beneden te "rijden" dus met het neusje naar de grond. Dit zakken doen ze pas als ze rechtgericht zijn/worden en dan van achter naar voor onder kunnen treden. Ik vond altijd een hele goede, zet een kind die net leert lopen zijn armen eens vast op zijn rug...wat gebeurd er dan? Hij valt om...want hij gebruikt zijn handen voor zijn evenwicht. Een paard wat niet recht is, moet je dus met longeren ook niet vastzetten om hem recht en naar beneden te krijgen....hij moet zijn hele lijf kunnen gebruiken om in balans te komen. Gewoon op de enkele longe vragen en toestaan (zoals mireille adviseert). als ze rechter worden zakken ze vanzelf. Succes....

Ik ken mireille niet maar ik ga verder mee met dit verhaal.
Ik werk inmiddels via de wijze van art2ride. Hiervan zijn talloze filmpjes op youtube te vinden, ook hoe je daarmee t beste kan beginnen.

Enige hulpmiddel die ik nu in tijden van revalidatie gebruik is de concord longe. Vind het heel prettig werken zonder te dwingen, paard kan nog steeds als een hert lopen, maar kan je heel vriendelijk vragen om achterkant erbij te zetten en voorkant te laten zakken, zonder dus vast te zetten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:06

Nooit je paard vastzetten met hulpteugels of touwtjes. Wat vast zit, kan niks. Leer met dubbellonge werken, dat is heel leuk om te doen en je kunt je paard er net zo mee laten werken als met rijden. Je kunt ook alles doen, van simpel een rondje lopen tot en met piaffe e.d.