Fitness voor een oudje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Fitness voor een oudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 22:51

Hoi allemaal,

Even een vraagje voor mijn lieve pony. Ik heb een shetlander van 22 jaar en hij is echt een beetje aan het einde van zijn fitheid aan het komen.
Laatst is hij nog wel meegeweest om te zwemmen en dit vond hij ook erg leuk maar daarna is hij ook echt op.
Het is een hele brave en lieve pony die heel veelzijdig is, zo hebben er kindjes op hem gereden, heeft hij voor de sulky gelopen, gesprongen, naast de fiets gelopen, lange lijnen gelopen en kent hij kunstjes.

Echter, dat wil ik hem nu allemaal niet meer aan doen. Hij heeft artrose en opzich gaat dit goed maar ik wil hem absoluut niet overvragen. Dit leidt tot lange poetsbeurten en wandelingen van maximaal een halfuurtje.

Ik zou hem wel graag fit willen houden. Ik zit te denken aan wat stretch oefeningen na een stukje wandelen of misschien wat grondwerk in stap. Hij volgt mij het braaf en hij luistert super naar commando's. Ik heb al eens zitten kijken naar parelli oid maar dat wordt toch al snel te zwaar (draf).

Dus wie kan mij helpen om mijn pony wel geestelijk lekker uit te dagen maar fysiek hem een beetje met rust te laten of alleen te stappen?

Ik zou het fijn vinden om lekker met hem aan het werk te kunnen :) & hem een beetje brainfitness te geven :)

Liefs,
Jisper & Lisa

Afbeelding

bcd94

Re: Fitness voor een oudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 23:18

Misschien kun je wat vrijheidsdressuur met hem doen, in je OP staat dat hij al wat kunstjes kan maar er zijn vaak nog wel wat dingen te verzinnen die hij nog niet kan. Zoek wat leuke dingen uit welke hij lichamelijk goed aankan zoals bijvoorbeeld flemen. Je kunt bijvoorbeeld ook wat pionnen neerzetten en hem leren daar Door heen te slalommen terwijl hij losloopt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 16:40

Dat soort simpele, niet zware dingen kan hij allemaal al :)
Ik ben echt op zoek naar iets anders uitdagends

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:32

Maar waarom? Als hij aangeeft dat hij moe wordt waarom wil je hem dan "uitdagen"?

Ik heb een shetlander van 27. Het is een erg vrolijke, enthousiaste pony. Die inderdaad nog prima mee wil voor een wandeltje (half uurtje, 3 kwartier) en graag af en toe met d'r neus in de wind en d'r staart omhoog in gestrekte draf door de wei gaat maar als ze moe is dan laat ik 'r met rust.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 00:45

Als je echt iets wilt doen ter bevordering van het lijf zou ik kijken naar lange lijnen. Lekker stretchen en bezig houden dan.
En lekker wandelen of misschien rustig stap ritje voor de sulky?