merrie/veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ngrnn

merrie/veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 15:59

Hi!

Mijn lieve tinker merrie is zojuist bevallen van een super lief veulentje! (22 juni 2017)
Alleen de merrie is iets te beschermend tegen over het veulen..
Als er tussen het veulen en merrie meer dan 1 meter afstand komt word ze al gek... Het is ook onmogelijk om mijn merrie mee te nemen ergens naar toe als het veulen niet mee loopt..en ho maar dat ze op dat moment rekening met je houd want als het moet rent ze gewoon door je heen!
Wel mag ik gewoon bij het veulen komen daar heeft ze totaal geen problemen mee.

Heeft iemand wat tips of oefeningen hoe ik haar een beetje kan leren scheiden van het veulen?
Zodat ik later mijn merrie wel weer kan oppakken..

Groet! /3

even voor meer duidelijkheid:
- Ze gaan niet uit elkaar.
- Het is puur om iets meer ruimte tussen de moeder en veulen te creëren zodat ik ze gewoon mee kan nemen naar bijvoorbeeld een poets plaats of paddock zonder gedoe. Het veulen loopt nog niet helemaal goed mee maar daar word aangewerkt.
- Op papier is ze van een boer bij mij in de buurt maar die doet eigelijk niks met der behalve fokken. Ik verzorg der en doe eigelijk alles met der van inrijden tot noem maar op.. vandaar dat ik het 'mijn tinker merrie noemde'. Hij heeft meerdere tinker merries staan waar hij mee fokt voor de hobby! Ik ben begonnen met verzorgen toen ze net 2 maanden drachtig was. Nu wil ik niet zeggen dat hij niet naar de paarden om kijkt want hij voert ze gewoon netjes elke dag en zet ze in de wei ect. maar hij is ook al op leeftijd waardoor rijden en wat activere dingen er ook niet echt meer in zitten.
Laatst bijgewerkt door ngrnn op 05-07-17 16:43, in het totaal 7 keer bewerkt

Urbanus

Re: VEULEN ALLERT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:00

Ik zou daar nu nog helemaal niet mee bezig zijn. Laat ze lekker bij elkaar staan joh.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:03

Waarom zou je ze uit elkaar willen halen. Laat ze eerst even wennen aan elkaar.

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:04

Ik wil het ook langzaam aan doen! Maar het is wel handig als ik haar mee kan nemen naar de poets plaats zonder er een half uur over te doen omdat het veulen dan niet mee wilt lopen..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:05

Ik liet beide de eerste week gewoon bij elkaar, daarna veulen in de box en iedere keer de merrie steeds een klein stukje verder meenemen.
1e dag dus bijvoorbeeld totdat veulen uit het zicht is. Belonen en weer terug.
2e dag weer een stapje verder en zo langzaam opbouwen.
Dit deed ik ongeveer een week en daarna kon ik er gewoon weer mee op buitenrit.

Inmiddels weet moeders niet beter en is ze eraan gewend, dus nu het veulen geboren is hoef ik niet weer opnieuw op te bouwen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:06

noelgrnnetia schreef:
Ik wil het ook langzaam aan doen! Maar het is wel handig als ik haar mee kan nemen naar de poets plaats zonder er een half uur over te doen omdat het veulen dan niet mee wilt lopen..

En het veulen halsteren en tegelijk meenemen is geen optie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:07

Langzaam aan doen = nu niets doen. Je merrie hoeft niet gepoetst te worden. Geduld. Als je je paard zó slecht kan missen had je er geen veulen uit moeten fokken.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:09

Geduld. Na een paar weken wordt de merrie vanzelf wat minder bezorgd

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:12

Nee.. zodra het veulen merkt dat er lichtelijke druk op het touw komt te staan gaat hij tegen werken en wilt hij achteruit lopen, en als je het touw los laat hangen gaat hij naar alles wat beweegt haha!
maar ik oefen wel steeds met halster en halstertouw en langzamer hand gaat het wel een stukje beter!

lieveli schreef:
noelgrnnetia schreef:

En het veulen halsteren en tegelijk meenemen is geen optie?

SweetVanille

Re: VEULEN ALLERT.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:14

Jeetje, dat veulentje is 2 weekjes oud, laat dat lekker zijn weg vinden samen... Nu al scheiden, ben je helemaal...?

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:18

SweetVanille schreef:
Jeetje, dat veulentje is 2 weekjes oud, laat dat lekker zijn weg vinden samen... Nu al scheiden, ben je helemaal...?

Ze hoeven niet 'gescheiden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:19

Bij het lezen van je erg schreeuwerige titel denk ik aan een noodgeval mbt een veulen......
Dat is het dus niet.

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:21

Anoniem schreef:
Bij het lezen van je erg schreeuwerige titel denk ik aan een noodgeval mbt een veulen......
Dat is het dus niet.

veranderd :)

Janinevv

Re: merrie/veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:24

Dat is moeder instinct en dat word vanzelf minder, laat ze eerst lekker aan elkaar wennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:25

ngrnn schreef:
Anoniem schreef:
Dat is het dus niet.

veranderd :)

+:)+ prettig!

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:29

Dit gedrag van de merrie is gewoon normaal. Op you tube staan hele goede filmpjes hoe je een veulen leert mee te lopen. Voorlopig moet je ze helemaal niet willen scheiden. Anders gewoon geen veulens meer nemen!

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:34

Het veulen zowiezo niet aan een halster meeslepen. Zeker in het begin merrie en veulen met 2 personen meenemen. Veulen begeleiden bij borst en kont, alle veulens werken tegen. 1 persoon met de merrie en de ander met het veulen. Een veulen volgt dan vaak wel. En zowiezo ze nu al scheiden is best vroeg, maar meelopen kunnen ze vanaf dag 1 ze moeten dan alleen wel snappen wat jij wil.

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:39

Kuggur schreef:
Langzaam aan doen = nu niets doen. Je merrie hoeft niet gepoetst te worden. Geduld. Als je je paard zó slecht kan missen had je er geen veulen uit moeten fokken.

Ik heb de tekst iets aangepast voor iets meer duidelijkheid.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:48

Waarom wil je na een week of twee alweer op buitenrit? Gun je paard tijd met het veulen.

ngrnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 16:50

Nabster schreef:
Waarom wil je na een week of twee alweer op buitenrit? Gun je paard tijd met het veulen.

Ik heb geen buitenrit genoemd.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:00

Sita_xx schreef:
Geduld. Na een paar weken wordt de merrie vanzelf wat minder bezorgd

Dit denk ik ook , geef het wat tijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:50

ngrnn schreef:
Kuggur schreef:

Ik heb de tekst iets aangepast voor iets meer duidelijkheid.

Nou en? De boodschap blijft hetzelfde.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:06

Je merrie is net moeder geworden, tuurlijk wil ze niet met je mee als het veulen niet mee loopt en houd ze geen rekening met jou als ze naar haar veulen toe wil.. Dat word vanzelf minder. Geduld! :)

Kent het veulen het halster al? Oefen dat en laat hem/haar wennen aan het lopen aan een touwtje. Dan is het totaal geen probleem meer om het veulen met moeder mee te laten lopen. Gewoon touw van veulen en merrie in een hand vasthouden en lopen maar, dan volgt ie echt wel.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:59

"zodat ik ze gewoon mee kan nemen naar bijvoorbeeld een poets plaats of paddock zonder gedoe."

Dus je vind een veulen van 2 weekjes wat logischerwijs dicht bij mama wil blijven, gedoe?
Had je er misschien niet mee moeten beginnen, of je er beter in moeten verdiepen.
Deal with it, dit zal een tijdje zo blijven, wordt vanzelf beter.