[AR] Begonnen met mini Shetland. Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eldango

Begonnen met mini Shetland. Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 12:13

Hallo allemaal,

Sinds een maand begonnen met een hele gave appaloosa mini van 83cm.
Hij is vrij fors gebouwd. Hij is 10 jaar. Even ter informatie de pony,tuig en sulky zijn niet van mij.

Wat kan en mag ik hem vragen tijdens het mennen?
Sulky (pirouette) hangt vrij redelijk in balans. Hij mag nog iets meer omhoog maar dan schuif je van de zitting.... Dus even een paar dagen wat extra achterover hangen met een rugzak op.
Dan zijn de veren een beetje minder stroef.

We hebben vorige week mee gedaan aan de wedstrijd van Shetlander menritten. Op zich niet ontevreden over het resultaat.
Maar de pony mag veel meer conditie krijgen. Hij vindt crossen en voorop lopen geweldig (wil kost wat het kost voorop lopen)! Maar wil hem niet overvragen.

Zijn er meer van dit soort wedstrijden of ritten voor de mini shet met sulky? Spoorbreedte is ongeveer 70cm!

Alvast bedankt voor de informatie.
Afbeelding

marga1

Re: Begonnen met mini Shetland. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:34

Dressuur kan altijd bij de knhs is geen spoorbreedte verplicht. En bij de site smr menritten kijken.
En wat dacht je van hier op bokt bij shetlanders en minipaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:39

Oei, deze pony is niet fors gebouwd maar echt moddervet, hij heeft geen enkele vorm meer in zijn lichaam!
Inderdaad heel voorzichtig zijn met het opbouwen van de training want op dit moment overbelast hij zichzelf alleen al met al het vet dat hij meesleept, en daarnaast moet hij langzaam op dieet worden gezet zodat hij af kan vallen zonder dat dit te snel gaat en hij daar weer schade van oploopt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:54

Pas op voor hoefbevangenheid, als hij er aanleg voor heeft zit ie er volgens mij nu tegenaan, is zijn manenkam nog wel soepel?
Training rustig opbouwen, kijk op je horloge als je inspant, dan weet je daarna hoe lang je bezig bent, crossen is leuk, maar stappen leert hij meer van. Sommige pony's gaan altijd door, anderen zijn liever lui dan moe, maar jij moet de training opbouwen, hij niet, op internet zijn wel schema's te vinden, hoef je je niet helemaal aan te houden, maar dat kan wel een leidraad zijn.
Kijk eens of er in de buurt ook een menvereniging is, meestal organiseren die wel onderlinge wedstrijdjes en ritten, soms zijn die ook opengesteld voor niet leden. Eventueel zou je daar ook op les kunnen gaan, die zouden je ook kunnen begeleiden bij de training.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:42

Wat leuk dat je ook op de wedstrijd was ik ook. ga helemaal mee in wat bovenstaand is genoemd. Enige wat ik nog wilde toevoegen is mendurance is heel leuk. Staat ook ooit op mijn to-do lijst. Daarnaast als je bang bent voor over vragen kan je een hartslag meter aanschaffen. Daardoor kan je jouw pony veel beter monitoren en weet je wanneer je te veel vraagt. Daarbij is het een leuke tool om bewuster te trainen.

Succes met het afvallen, let wel op dat niet te abrupt is. Het zal niet mee vallen met de zomer opkomst, maar anderzijds zijn de dagen langer dus maakt trainen wel makkelijker!

Bewust wording en erkenning is de eerste stap :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:03

Dressuur kan altijd gereden worden, ook met een smalle sulky. En dressuur is de basis.
Voorop willen lopen is leuk, maar een pony moet braaf wachten op wat jij van hem vraag.
Hij is idd VEEL te dik, dus niet als een malle gaan dieeten en trainen. Maar rustig opbouwen. Anders zit je straks met een overvraagde zieke pony.

Het NAS heeft ieder jaar een sport-dag waar je mee zou kunnen doen, volgens mij in november. (ik heb shetten en rij naast KNHS wedstrijden ook altijd de Shetland wedstrijden, maar daar kan jij niet aan mee doen)

En leuk gaan lessen, dat is zo belangrijk en leuk!
Ik organiseer 1 juli weer een shetten/mini's-lesdag samen met mijn instructrice.

PS. dit is geen mini shet. Een shet kan NOOIT stippels hebben (zie de site van het stamboek), dit is een mini appaloosa.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:02

Ho, ho, Dennis, onze twee van onze vosbonte shetten, hebben naast hun vlekken toch ook echt een aantal stippels, dus zegt nooit, nooit. Daarnaast hebben we een bonte shet gehad, zonder stippels, die een appaloosapapier, van de NAS dus, had.
Deze is echter overduidelijk appaloosa, maar soms is de grens wat moeilijker te leggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:17

Maak een trainingsplan voor een aantal maanden.

Ik vind het nu veel te vroeg om een wedstrijd te doen als je pas een maand bezig bent.

De pony ziet er uit of hij niet veel werk gehad heeft. Dus langzaam opbouwen. En niet alleen de spieren, maar ook de banden en pezen harden, door veel te stappen op het harde:

Ik zou beginnen met elke avond een eind te gaan wandelen aan de hand, onbelast.
Ook mooi voor je eigen conditie.

En na 2 weken opbouw, op de kar te gaan stappen om de dag.
na 2 weken eens een drafje erbij te pakken. En zo langzaam de conditie opbouwen en het lijf klaar maken voor het echte werk.

En altijd goed blijven kijken naar je pony. Laat hem aangeven wanneer het teveel is.

En pas daarna kan je met interval training zijn conditie verder richting de sport gaan uitbouwen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:50

Grainey schreef:
Ho, ho, Dennis, onze twee van onze vosbonte shetten, hebben naast hun vlekken toch ook echt een aantal stippels, dus zegt nooit, nooit. Daarnaast hebben we een bonte shet gehad, zonder stippels, die een appaloosapapier, van de NAS dus, had.
Deze is echter overduidelijk appaloosa, maar soms is de grens wat moeilijker te leggen.

Een bonte kan wel een paar kleine vlekjes hebben, maar dat maakt hem nog geen appaloosa (of pintaloosa). Een bonte met NAS papier kan wel, maar is erg ongewild (net als een schimmel-appie). En een NAS pony zonder stippen of kenmerken kan dus ook. Maar een shet met appie kenmerken kan nooit ivm gesloten stamboek.
Een appie heeft meer kenmerken dan alleen stippels. Ik had er gister ook eentje op visite, je zou zeggen bont, maar duidelijke appie neus, ogen, voeten en geslachtsdelen, en dus pintaloosa en geen bonte.

Nu weer on-topic ;) .
Het mennen met ukken is gewoon super leuk :) .

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 23:53

Dennis schreef:
Dressuur kan altijd gereden worden, ook met een smalle sulky. En dressuur is de basis.
Voorop willen lopen is leuk, maar een pony moet braaf wachten op wat jij van hem vraag.
Hij is idd VEEL te dik, dus niet als een malle gaan dieeten en trainen. Maar rustig opbouwen. Anders zit je straks met een overvraagde zieke pony.

Het NAS heeft ieder jaar een sport-dag waar je mee zou kunnen doen, volgens mij in november. (ik heb shetten en rij naast KNHS wedstrijden ook altijd de Shetland wedstrijden, maar daar kan jij niet aan mee doen)

En leuk gaan lessen, dat is zo belangrijk en leuk!
Ik organiseer 1 juli weer een shetten/mini's-lesdag samen met mijn instructrice.

PS. dit is geen mini shet. Een shet kan NOOIT stippels hebben (zie de site van het stamboek), dit is een mini appaloosa.

Hij liep al minimaal 2X per week een uur voor de kar en een keer per week een 20 minuten aan de longe.
Foto geeft een beetje een vertekend beeld.

Waar is die lesdag?

Mini appaloosa met papieren van het NAS.
Afbeelding
(Dat je bij de ruitersportzaak staat en vraagt om een halster maatje mini appaloosa..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:34

Lesdag is in Wieringerwerf.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 06:04

xyzutu2 schreef:
Oei, deze pony is niet fors gebouwd maar echt moddervet, hij heeft geen enkele vorm meer in zijn lichaam!
Inderdaad heel voorzichtig zijn met het opbouwen van de training want op dit moment overbelast hij zichzelf alleen al met al het vet dat hij meesleept, en daarnaast moet hij langzaam op dieet worden gezet zodat hij af kan vallen zonder dat dit te snel gaat en hij daar weer schade van oploopt.