Hoe paard leren om snoepje aan te nemen als ik erop zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Hoe paard leren om snoepje aan te nemen als ik erop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:11

Ik heb bij mijn paard het achterwaarts geleerd op de grond, dus wilde ik het ook leren als ik erop zit.
In principe gaat dat prima, maar hij snapt niet dat hij dan eten van mij krijgt.
Ik heb gewoon geclickt (normaal met clicker, nu met tong) en ben naast hem gaan hangen met het eten.
Maar hij reageerde helemaal niet.
Toen heb ik hem enthousiast beloont met klopjes en stem.
Heeft iemand van jullie misschien een idee hoe ik hem kan laten weten dat ik iets lekkers voor hem heb?

Anoniem

Re: Hoe paard leren om snoepje aan te nemen als ik erop zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:15

Leren jouw hand aan te raken op commando. Hier was dat kiss. Kun je uitgebreid mee oefenen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:27

Oh ja, dat is wel slim, ga ik proberen!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:44

Moet hij een snoepje dan? Is gewoon belonen niet genoeg?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:48

Je click met tong is anders dan een click met de clicker. Je zult dan beide moeten aanleren.
Maar je kunt hem ook dingen leren door gewoon te belonen, zonder clicker.
Als je toch altijd een beloning geeft (voedsel/kriebel) hoef je niet te clicken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:48

Ikging in het begin zo ver naar voren hangen dat ik al bijna aan de mond zat, maar dat is bij jouw reus vast niet zo makkelijk :+

Soms bevriest de ene ook en weigert ze aan te nemen, dan laat ik gewoon even stil staan om het in zich op te nemen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:50

Als je normaal met een clicker werkt, zou ik dat nu ook doen, dan is de link voor hem logischer. Dat maakt misschien al veel verschil, en verder inderdaad leren om naar je hand toe te reiken of zijn hals opzij te buigen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:17

Kimmie25501 schreef:
Ik heb bij mijn paard het achterwaarts geleerd op de grond, dus wilde ik het ook leren als ik erop zit.
In principe gaat dat prima, maar hij snapt niet dat hij dan eten van mij krijgt.
Ik heb gewoon geclickt (normaal met clicker, nu met tong) en ben naast hem gaan hangen met het eten.
Maar hij reageerde helemaal niet.
Toen heb ik hem enthousiast beloont met klopjes en stem.
Heeft iemand van jullie misschien een idee hoe ik hem kan laten weten dat ik iets lekkers voor hem heb?

Ten eerste door je tongklik ook te associëren met voer, vanaf de grond. Ten tweede kun je vanaf de grond hem leren dat het voer niet altijd vanaf voor komt: dus na een click/klik geef je hem zijn beloning niet (altijd) meer van voren, maar steeds verder van opzij. Uiteindelijk hou je je hand daar waar je hem zou hebben als je op zijn rug zat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:45

Neem grote stukken wortel in je zak, dan wil hij je hand wel volgen neem ik aan.

Mijn koekiemonster kijkt altijd om al ze iets goeds gedaan heeft en een beloning verwacht. Maar ze krijgt tegenwoordig om beurten een kriebel en een koekje. Ik ben het aan het afbouwen. Het werd namelijk zo erg dat ze van gekkigheid niet wist wat ze nou weer eens voor me zou gaan doen om maar een koekje te krijgen. Leuk om te zien maar niet handig.

Overigens geef ik geen paardensnoepjes of brokjes, maar droge staafjes macaroni. Neemt minder plek in mijn broekzak, kost minder in de portemonnee en ze is er dol op.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 09:08

maj0, aangezien ik dit onder de noemer vrijheidsdressuur doe, euhm ja.
Macs, I know. Maar ik vind werken met de clicker ontzettend fijn, omdat je dan precies kan aangeven wanneer hij het goed doet.
Sokje, ga ik proberen. Ik werk overigens soms ook wel met tongclick, want ik heb niet altijd clicker bij de hand. Dus ik dacht eigenlijk dat hij het wel kende. Foutje dus!
GDG, bedankt voor de tips!
Monique, alleen met wortel in je zak, rijdt het niet zo lekker :') Ik doe namelijk eerst rijden, en wilde daarna dit meenemen. Omdat we nog niet ver genoeg zijn om na het vrijheidsdressuur op de grond er gewoon maar even op te springen (zeker niet zonder zadel, en ook nog niet met). Dat is ook wel een goeie. Hoewel muesli en kleine snoepjes ook prima werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:47

Die van mij kennen alleen tongklik en die kan heel veel lijken op klikkerklik (hond idem) vind dat veel handiger, omdat je dan tenminste je handen vrij hebt.

Wat betreft eten aanpakken als je erop zit, die van mij hadden dat meteen door hoor, keer richting hoofd wapperen met wat eetbaars en oogjes hadden het zo gespot en kan het dan zo langs zij naar binnen schuiven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 09:31

Sjolvir, dat werkte dus helaas niet haha. Ik moet ook zeggen dat mijn paard vrij groot is, en het voor mij vrij moeilijk is om veilig bij zijn hood te komen als ik erop zit. Hij kon het eten wel zien, maar reageerde niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:31

Die van mij zijn klein kan ik bij hun mond als ik erop zit, vooral ook omdat ik nogal lang ben en ook hele lange armen heb. Bij groot paard inderdaad stuk lastiger.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:50

Om aan te leren dat je hem ook vanaf zijn rug wat geeft kun je natuurlijk ook zijn hoofd naar je toe vragen en hem dan wat geven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:54

Bedoel je dan aan de teugels vragen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:57

Kimmie25501 schreef:
Bedoel je dan aan de teugels vragen?

Ja :j .

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:00

Ik ga het proberen, maar gaat zijn hele lijf dan niet mee?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:02

Kimmie25501 schreef:

Je kan vanaf de grond zijn nek toch ook buigen zonder dat het hele lijf mee komt neem ik aan?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:06

Grinnik...die van mij tik ik op de schouder. Dan weet hij welke kant hij moet opbuigen. Anders blijft hij nee-schudden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:34

Kimmie25501 schreef:

Als je dat nog nooit gevraagd hebt (buiging in de hals) dan heb je inderdaad kans dat je paard in eerste instantie gaat draaien ja, maar dat is een kwestie van oefenen en op de juiste manier vragen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:48

Kimmie25501 schreef:

Dan zou ik je paard dit eerst aanleren vanaf de grond. Je kunt gewoon naast hem gaan staan op de plek waar je normaal op 'm zit, vraagt met de teugel (of via een touw aan het halster) om zijn hoofd naar je toe te brengen. Als hij reageert, gelijk belonen door de vraag weg te halen (druk weg) en klik en belonen (aan de zijkant dus). Zo kun je steeds iets meer het hoofd naar je toe vragen, tot hij zijn neus bij jouw buik heeft. Dezelfde oefening kun je daarna vanaf zijn rug doen, want de hulp van het vragen aan de teugel / halstertouw kent hij al en hij weet ook al dat de beloning ook aan de zijkant wordt gegeven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:37

Ah bedankt voor de tips! Ga ik mee aan de slag!