Beginnen met grondwerken, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Beginnen met grondwerken, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 19:33

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met grondwerk. Vooral eigenlijk omdat ik behoefte had aan wat afwisseling.

Paard pakt het goed op. Ben vooral aan het oefenen met netjes meelopen aan het halster. Als ik ga lopen (let op: stap-pen), wil ik graag dat 'ie netjes meeloopt. Hetzelfde voor draf (let op: drrrrraf) en naast mij stoppen als ik stop (let op: Hoooooo).

Stap en draf gaan goed. Reageert ie steeds sneller op. Stilstaan lukt niet. Doe het met halster, dus dan gaat 'ie rondjes om me heen draven/stappen. Zonder halster draaft ie gewoon door.

Een ander probleem is dat 'ie wat lomp is (en 1.75 hoog). Hij loopt vaak letterlijk tegen me aan in stap en draf en botst zo tegen me op als ik niet uit kijk.

Hebben jullie tips hoe ik hier verder mee kan oefenen?

Anoniem

Re: Beginnen met grondwerken, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:46

Hoe ik het heb gedaan is door (met halster en halstertouw) 1 of 2 meter voor dat mijn pony stil moest gaan staan steeds een beetje druk op de neus geven en weer los, als hij dan niet stopte iets meer druk en hoelanger het duurde voor hij stilstond hoe meer druk ik gaf. Als hij goed stil gaat staan kun je die druk weer afbouwen, loopt hij weer door weer iets druk erop. (Als het met halster en halstertouw niet lukt kun je het ook met hoofdstel en touw of met hoofdstel en halster eroverheen en dan op beiden druk, maar dan moet hij wel echt door je heen lopen als je dit doet, als het niet nodig is hoef je het ook niet te gebruiken :)) ) Mijn pony liep eerst ook zo langs mij, maar dit heeft geholpen en ik heb dat met het hoofdstel niet hoeven te gebruiken.( het is wel een b-pony :Y) )
Veel succes! *\o/*

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 21:24

Dankjewel! Dat zijn goede tips, ga ik proberen!

Hey_Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:15

Ik volg :P

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:54

Ik had ook nog een vraag, met onze verzorgpony zouden we ook graag beginnen met grondwerk. We doen wel vrijheidsdressuur maar dan alleen trucjes. We zouden dus graag beginnen met grondwerk maar wat is nou het allereerste wat je doet bij grondwerk? We kennen hem al goed genoeg en hij kent ons ook. Begin je dan met wandelen en halthouden, etc etc? Of eerder met persoonlijke ruimte respecteren? Is daar een volgorde oid voor? :D

Woww dit wordt echt een lang bericht haha :D

En ik hoorde ook nog iets van the 7-games, wat zijn dat precies? :)

Bedankt voor jullie antwoorden alvast, groetjes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:19

Ik heb eerst halthouden en meelopen enz geleerd en daarna pas ruimte vrijlaten, zodat hij nog steun kon zoeken bij mij, maar wanneer hij in mijn ruimte ging en tegen me aan ging leunen duwde ik hem natuurlijk wel weg :+

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:32

Feyax2004 schreef:
Ik heb eerst halthouden en meelopen enz geleerd en daarna pas ruimte vrijlaten, zodat hij nog steun kon zoeken bij mij, maar wanneer hij in mijn ruimte ging en tegen me aan ging leunen duwde ik hem natuurlijk wel weg :+

Dankjewel voor je antwoord! :)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:46

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:55

@Maaike162: wanneer en hoe snel geef je de release? Hoe reageert het paard met achterwaarts gaan?
@eenhoorni: het absolute begin van grondwerk is eigenlijk wijken voor druk aanleren. In principe is dat iets dat elk paard moet aanleren bij het opleren, maar wat maar zelden gebeurt. Dit is wel heel belangrijk omdat dit de basis van de communicatie tussen mens en paard is.

Als dat voor TS goed is, plak ik hier een stuk van mijn blog dat erover gaat hoe je wijken voor druk goed kunt aanleren. Anders pb ik het naar je als je dat wil.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 21:21

Dank jullie wel voor jullie reacties. Leuk om te lezen!

Wat bedoel je met release, jensvl? Achteruit gaat niet makkelijk, maar hebben we nog niet veel mee geoefend, omdat we achteruit in training gebruiken als straf. Als 'ie echt blijft drammen, zetten we 'm achterwaarts. Dus weet niet of het voor paarden te snappen is dat het in training 'straf' is en aan de hand gewoon een oefening.

Natuurlijk prima als je die blog hier plaatst! Ik ben benieuwd!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:33

Het is wat lastig tips geven, omdat we natuurlijk niet zien wat er gebeurt. Maar het klinkt inderdaad alsof hij weinig respect voor je ruimte heeft.

7 games is vanuit Parelli. ALs je daarop googled kun je nog wel wat meer info daarover vinden :) Ik heb zelf geen specifiek Parelli gedaan.

Verder als hij in stap wel braaf mee loopt, zou je ook 180 graden ineens de andere kant op kunnen gaan lopen (hiermee creeer je afstand tussen jou en je paard), en dan nog door blijven lopen zelf achteruit. Afstand mag niet kleiner worden. Na een aantal meter zet je dan zelf een duidelijke stap vooruit, evt met je handen hoog met leadrope daartussen. Hij moet daarop stoppen. Als dat lukt kun je daar het stemcommando aan koppelen en je hulpen verder gaan afbouwen. (Emiel Voest)

Een andere optie is om hem te blijven vragen zijn voeten te bewegen (bij voorkeur door hem achter over te laten stappen), totdat hij zelf graag wil stilstaan (moment van rust/ontspanning). (Warwick Schiller)

In beide gevallen werk je met 'release', zodra het paard het gevraagde uitvoert haal je de druk/vraag die je stelde weg. Hiermee beloon je je paard dus ook, en dit werkt beter dan straffen.

Zelf maak ik van beide methodes gebruik, afhankelijk van het type paard dat ik in mijn handen heb.
En allemaal stoppen die nu gewoon netjes als de begeleider stopt met lopen. Het heeft namelijk ook te maken met een stukje leiderschap :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:42

release is inderdaad het laten vallen van de druk die je hebt gegeven. Dat is waar het paard van leert. Zonder een release op het juiste moment is het heel moeilijk een paard iets juist aan te leren. De druk is de communicatie, maar de release vertelt wat je met de druk bedoelt, daarmee leg je als het ware aan je paard uit hoe die het beste reageert bij een bepaalde druk. In mijn ervaring is straffen eigenlijk nooit nodig als je het op de juiste manier aanleert.

Hieronder het stuk uit mijn blog:
Communicatie basisvaardigheden:

Om te beginnen zijn wij geen paarden. We spreken dus verschillende talen. Nu kan je je paard veel vertellen, maar zolang jullie dat niet doen in een gemeenschappelijke taal, zal het paard je niet begrijpen.
Belangrijk is dus zo’n gemeenschappelijke taal te ontwikkelen. Deze taal begint met het paard te leren wijken voor druk. Het is de manier om je paard te vertellen wat je met een bepaalde druk bedoelt. Later kan je de druk veranderen naar gebaren of klanken, maar nu gaan we ons bezig houden met de basis.

Leren wijken voor druk is niet zo ingewikkeld. Om nodeloos getyp uit te sparen ga ik enkel uitleggen hoe je het paard leert achteruit te gaan als je druk op het neusbeen zet. De technieken zijn principieel hetzelfde om voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts aan te leren.
Het is op zichzelf redelijk eenvoudig. Je legt je hand om het neusbeen van je paard en vraagt met zeer lichte druk je paard achterwaarts. Je wacht tot je een reactie krijgt van je paard. Elke 30 tot 60 seconden zet je wat meer druk, tot je paard effectief een reactie geeft, hoe klein ook. Bij de minste reactie voer je de druk niet meer op, maar blijf je de druk vasthouden. Deze reactie doet het paard om te proberen een manier te vinden om van de druk af te komen. Het zijn vaak kleine bewegingen van het paard. Veel voorkomende bewegingen zijn:
– De neus wat naar voor steken.
– Het hoofd naar links en rechts bewegen.
– Het hoofd naar onder of boven bewegen.
– Een lichte beweging van het hoofd in de richting van zijn lichaam.
– Een verplaatsing van het lichaamsgewicht naar achter.
– Het optillen van een been (in samenhang met de gewichtsverplaatsing naar achter).
– Het zetten van een stap achteruit.

Op al deze bewegingen moet je reageren door de druk niet meer te vergroten. Je houdt echter de druk vast tot je 1 van de 4 laatste (of andere die hier niet bij staan, maar hetzelfde geïnterpreteerd worden) bewegingen waarneemt (waar je vaak heel goed voor moet opletten), die laten zien dat het paard achterwaarts denkt op dat moment. Op het moment dat je dat merkt, laat je onmiddellijk alle druk vallen en geef je het paard even rust. Daarna herhaal je het. Na je ziet dat het paard echt weet wat de druk betekent (dat komt tot uiting doordat hij snel reageert op de druk door de beweging te maken die hij daarvoor deed), ga je een stapje verder en beweeg je verder omlaag in het lijstje. De punten in het lijstje zijn op chronologische volgorde geplaatst, hoewel het kan zijn dat het paard 1 of meerdere punten in deze lijst over slaagt.
Je zet dus opnieuw druk (heel belangrijk is elke keer dat je terug druk begint te zetten, terug op het laagste niveau van druk te beginnen) en wacht tot hij de reactie geeft die hij altijd gaf om dan dezelfde druk gewoon te blijven behouden. Hij zal dan wat naar onder gaan in het lijstje en meer achterwaarts bewegen als daarvoor. Als je merkt dat hij meer achterwaarts beweegt beloon je hem weer door onmiddellijk alle druk te laten vallen. Zo bouw je op tot je paard effectief een stap achteruit zet. Dit klinkt misschien langdradig, maar dat duurt over het algemeen maar enkele minuten voordat het paard het eerste stapje heeft gezet. Binnen ongeveer een kwartiertje is het gemiddeld gezien mogelijk om het paard op lichte druk enkele meters achteruit te laten gaan. Dat is dan ook de bedoeling om de techniek te verfijnen totdat je met heel lichte druk het paard 10 meter of meer achterwaarts kan gaan. Vergeet niet regelmatig een pauze in te lassen dat het paard kan verwerken wat er gebeurd is en even tot rust kan komen. Het paard zal met momenten gaan staan ‘kauwen’. Dit laat zien dat hij dingen aan het verwerken is. Als de oefening op dat moment niet meer bezig is, is het goed om hem even te laten staan tot hij even niet meer gekauwd heeft. Het is dus een goed teken dat nooit mag afgestrafd worden. Houdt er ook rekening mee dat je je paard niet verveeld. Afhankelijk van leeftijd en mate van interesse moet je bepalen hoe vaak een rustpauze nodig is, hoelang de totale training met rustpauzes inclusief mag duren en wanneer je paard het beu is, stop dan gewoon na de oefening waar je mee bezig was en ga een paar uur later of de volgende dag verder waar je gebleven bent. Kortom, neem voldoende tijd.

Houdt bij alle stappenplannen zoals deze echter in gedachte dat alle paarden uniek zijn en dat een stappenplan niet voor elk paard hetzelfde is. Een globaal stappenplan als dit zal waarschijnlijk enkel wezenlijk verschillen per paard in tijden die genoemd worden, maar bij andere stappenplannen kan het zijn dat je bepaalde technieken voor jou paard moet weglaten of moet toevoegen. Communicatie is niet iets dat je kan aangaan met een stappenplan, maar het stappenplan kan je wel helpen bij het opbouwen van een basiscommunicatie met je paard. Denk eraan dat vaak een detail een groot verschil kan maken. Het stappenplan zal, als je nog niet veel met dergelijke methodes bent bezig geweest, je heel ver op weg helpen. Maar het zal niet de plaats innemen van het gevoel dat je na verloop van tijd pas zult ontwikkelen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:45

Ik doe met mijn jaarling Clinton Anderson. Wat ik daarbij heel fijn vind is dat je het paard altijd een keus geeft. Op het moment dat het paard gaat "nadenken" en tekenen van rust vertoont (likken/smaken, zuchten, op rust staan, hoofd lager) haal je de druk weg. Dat is de "approach/retreat" techniek. Daarbij laat je het paard ook wennen aan de materialen die je gebruikt, zoals je leadrope en carrotstick. Maar dat kun je ook gebruiken als schriktraining. Met een plastic zakje aan de carrotstick kan je al heel veel schriktraining doen.

Als je meer wilt weten over zijn methode, kan je het beste eens kijken op zijn youtube kanaal (downunder horsemanship) Hij heeft een heel fijne serie met een paard uit een opvang waarbij hij alle stappen doorloopt. Dit wordt heel duidelijk (in het Engels) uitgelegd. Die serie heet "training a rescue horse".

Wat voor jou gericht van belang is, is dat het stilstaan een beloning moet zijn. Door de paarden zijn benen te controleren (move his feet), kan je zijn gedachten controleren. CA begint daarom altijd met los longeren en zorgen dat het paard reageert op wat hij wil. pas daarna kan je een paard "leren" stilstaan door hem te desensibiliseren. Er zit een hele theorie achter die ik niet zo uitgelegd krijg, daarvoor zal je echt eens naar zijn serie moeten kijken. Succes!

Skaapie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:39

Ik volg :) Ik heb net een paard gekocht en wil graag vanuit de basis beginnen. Dat is wijken voor druk neem ik aan?
Hij vind het al prima dat ik alles aan zijn lichaam aanraak met mijn hand/borstel, al vind hij oren, snor (ja echt die heeft hij ) en edele delen niet altijd fijn, maar reageert niet heel heftig/geeft snel over. Ik haal dan ook gelijk de "druk" eraf.

Nu wil ik graag een stapje verder, is dat het wijken voor druk?

jensvl dankje voor de duidelijke uitleg ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:58

Wijken voor druk is inderdaad de volgende stap. En dan netjes meelopen zonder voorbij te steken Ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:15

Ik heb grondwerkles zodat ik iedere keer een opstapje heb en daarmee verdet ga. Daarnaast 'test' ze ook even mijn paard zodat het veilig blijft voor mij. www.fierolien.nl

Verder volg ik even mee!