Leren steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje0001

Leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 14:29

Ik wil mijn paard leren steigeren maar het probleem is dat ze ni zo actief. Het gaat dus moeilijk om het vanuit spelen aan te leren. We doen al even aan vd en zijn al gevorderd.
Mijn vraag is nu hoe ik haar dit kan aanleren?

Amable

Re: Leren steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:30

Wat kan je paard al? Welke oefeningen?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:54

Je kunt het aanleren al je paard voetje optillen kent dan 1 voetje omhoog houden en met de zweep het andere voetje omhoog vragen met je commando

jontsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:37

Weet waar je aan begint he.. Een paard leren steigeren is niet zonder gevaar. Het kan zijn dat ze het dan ook gaan gebruiken tegen je wanneer je het niet van ze vraagt..

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:44

Les nemen! Zeker met steigeren is het wel belangrijk dat dit goed gebeurd. Dan kan de instructie kijken hoe ver je bent en of het überhaupt wel verstandig is het paard dit al aan te leren (Afhankelijk van hoe ver je al met andere oefeningen bent). En als jullie zo ver zijn, kan de instructie je vaak ook prima helpen met het aanleren, want niet elk paard leert/snapt het op dezelfde manier natuurlijk.

yarkayunda schreef:
Je kunt het aanleren al je paard voetje optillen kent dan 1 voetje omhoog houden en met de zweep het andere voetje omhoog vragen met je commando

Dit is natuurlijk niet de meest veilige en vriendelijke manier.. Deze manier is ook af te raden. Je dwingt je paard als het ware door zijn been omhoog te houden niet echt het "vrijheids" idee... En dan moet ie ook nog maar snappen wat je bedoelt. Via deze manier krijg je dus paarden die gaan steigeren tijdens voetjes geven of bij de hoefsmid etc , omdat het aangeleerd is als er een voet wordt opgetild, dat er gesteigerd moet worden. Om vervolgens op hun flikker te krijgen als ze het aangeleerde gedrag vertonen op een moment dat het niet mag maar onbewust wel het gedrag gevraagd wordt.

jontsje schreef:
Weet waar je aan begint he.. Een paard leren steigeren is niet zonder gevaar. Het kan zijn dat ze het dan ook gaan gebruiken tegen je wanneer je het niet van ze vraagt..

Dat is een kwestie van consequent trainen. Het is zeker niet zonder gevaar uiteraard! (en ook lichamelijk moet je kunnen beoordelen of het paard er klaar voor is) Daarom moeten mensen die niet genoeg ervaring hebben en niet consequent en duidelijk trainen er ook niet aan beginnen (zonder hulp etc.), maar dat advies wordt vaak in de wind geslagen helaas, en creëert veel paarden die het ongevraagd doen.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:19

Een dubbele jambette vragen. Elk klein hupsje omhoog belonen en zo uitbouwen.
Wel wil ik nog even zeggen dat het niet een simpele oefening is, pas ook op want je paard kan het gaan misbruiken!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:30

Het feit dat je dit op een forum vraagt, geeft bij mij aan dat je niet ervaren genoeg bent om je oaard te laten steigeren. Ik ga met Duality mee, zoek iemand die jou les kan geven.

paardje0001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 20:15

Ik heb al lessen gevolgd over vrijheidsdressuur dus ik ben niet onervaren. Mijn paard kan al jambette, high-five, voetje optillen, spagaat, buiging, compliment, nee-schudden, flemen, gapen, liggen, spaanse pas,...
Ik weet ook waar ik aan begin met steigeren maar ik vertrouw mijn paard en ik vraag het hier enkel om een andere manier te kunnen achterhalen dus al die commentaar over je bent te onnervaren en je moet het niet aanleren want het is te gevaarlijk zijn onnodig.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:21

Nog meer lessen :) Je kunt zo iets beter met begeleiding aanleren dan dat het mis gaat. Dus als ik jou was zou ik een goede instructeur opzoeken in het vrijheids dressuur, en ga dit samen doen. Zo voorkom je de gevaarlijke situaties van het eventueel verkeerd aanleren.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:22

Het kan wel gevaarlijk zijn, je paard kan het in sommige situatie erg tegen je gebruiken. Je moet oppassen met wat je hem leert! Aanleren is makkelijker als afleren...

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:06

Naaoommii schreef:
Nog meer lessen :) Je kunt zo iets beter met begeleiding aanleren dan dat het mis gaat. Dus als ik jou was zou ik een goede instructeur opzoeken in het vrijheids dressuur, en ga dit samen doen. Zo voorkom je de gevaarlijke situaties van het eventueel verkeerd aanleren.

Helemaal mee eens!

Dat je paard al heel wat kunstjes kan betekend niet dat hij (of jij) er klaar voor bent, imo als je het op een online forum moet gaan vragen en in de wind slaat dat het gevaarlijk is geeft al wat aan.. want het is en blijft namelijk altijd een gevaarlijk kunstje het is alleen de kunst om het veilig en correct aan te leren zodat het veilig blijft voor zowel paard, eigenaar en omgeving. Als je dat al niet eens wilt horen, spreekt het niet echt van veel "ervaring".

Overigens probeerde ik gewoon tips te geven, er is een reden waarom veel mensen niet online gaan uitleggen hoe je een paard kan leren steigeren. Als je "al lessen gevolgd" hebt, kan je toch ook bij dezelfde instructie vragen hoe je het steigeren aan moet pakken tijdens een les? Net als met "gewone" dressuur of springlessen waar je ook steeds weer dingen in blijft leren, geld dat ook voor vd!

LisaLounda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:47

Ik ben het helemaal eens met Duality!
Tis niet dat er hier gezegd wordt dat je te onervaren bent maar dit is wel een kunstje die je maar beter op de juiste manier aan kan leren. Met behulp van lessen bij iemand die ervaren is met dit kunstje, kan je deze oefening op de juiste wijze veilig aanleren aan je paard