[AR] Her beleren voor de wagen voor zowel paard als ruiter te NH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Her beleren voor de wagen voor zowel paard als ruiter te NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 13:05

Beste Bokkers,

Al een tijdje zit ik eraan te denken om, naast het blijven rijden, met mijn haflinger het mennen op te pakken. Nu ben ik zelf onervaren op het gebied van mennen en weet ik alleen de grote lijnen van het mennen. Mijn haflinger is wat onzeker voor de wagen, vooral aan het begin van de rit. Dit uit zich in slingeren en het reageren op geluiden die hij, door de oogkleppen, niet kan plaatsen. Ikzelf reageer hier nog niet adequaat op, zodat het hem kan helpen. Nu heb ikzelf geen wagen of tuig, waardoor het oefenen ook niet mogelijk is.

Mijn vraag is dus.. Waar zou ik hem, en mijzelf, kunnen opleiden? Hij is dus al beleerd, maar ikzelf zou de verfijnde technieken willen leren, maar ook dat hij zich zekerder zal voelen en de kneepjes weer oppikt. Hij is leergierig en vind het ontzettend leuk voor de wagen.

Ook is het een vereiste dat degene die hem kan beleren, een wagen en tuig heeft. Dit omdat ik nog niet zeker weet of het iets voor ons is en het behoorlijk wat centjes kost...

Ik hoor het graag! :D

Ewelle

Re: Her beleren voor de wagen voor zowel paard als ruiter te NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:12

Misschien eens een proefles mennen nemen bij een manege in de buurt met een ervaren paard? Dan krijg je er een ander gevoel bij en kun je het beoordelen of je het wat vindt.
Anders zou ik zeker adviseren of een ervaren menner bij jou uit te nodigen die voorlopig een tijdje mee gaat rijden op de bok. Zowel voor mens en dier is dit een veilige oplossing

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 13:18

Ewelle schreef:
Misschien eens een proefles mennen nemen bij een manege in de buurt met een ervaren paard? Dan krijg je er een ander gevoel bij en kun je het beoordelen of je het wat vindt.
Anders zou ik zeker adviseren of een ervaren menner bij jou uit te nodigen die voorlopig een tijdje mee gaat rijden op de bok. Zowel voor mens en dier is dit een veilige oplossing

Het mennen an sich vind ik leuk, maar ik wil het in combinatie met mijn eigen dier en daarvan weet ik niet of we dat leuk vinden. Ik heb geen wagen of tuig, dus ik zal echt extern ergens heen moeten..

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:38

Dan heb ik je daarin niet goed begrepen. Maar wellicht dat iemand van een manege die menlessen geeft jullie hierin kan begeleiden en zelfs eventueel bij jullie aan huis kan komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:50

Waar zit je in Noord-Holland?

Wij hebben in de buurt een instructeur die al heel veel mensen en paarden heeft opegeleid.
Hij geeft ook menles aan mensen die geen eigen aanspanning hebben.

Bij sommige verenigingen zijn overigens wel karretjes beschikbaar om te mennen tijdens de lessen, maar tuig moet je meestel zelf wel meebrengen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:21

De berkenruiters in berkhout heeft menlessen

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:29

Monte Visser in zandwerven geeft menles en kan beleren. Heeft eigen kar en tuig.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:33

Waar in de buurt? Ik ken wel iemand die dit goed kan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:51

Ik denk dat Monte dit prima zou kunnen.
Of de familie Ranzijn.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:48

Ik sta in Oude Niedorp, dus in die omgeving. Ik ga de aangereikte opties even bekijken. Mocht iemand nog iets weten, dan hoor ik dat graag :-)