Mijn paard rent weg met liberty hoe los ik dit op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Camillawolf

Mijn paard rent weg met liberty hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 10:44

Hoi, ik heb een eigen pony en ben veel bezig met horsemanship, we doen nu een tijdje ook liberty. Maar vooral tijdens het cirkelen rent ze weg.
Ik heb al heel veel geprobeerd maar ze blijft het doen, weet iemand hoe je dit moet oplossen?

tamary

Re: Mijn paard rent weg met liberty hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:08

Terug naar online. Combi is er nog niet klaar voor, niet te snel willen, goede basis is veel belangrijker dan leuke plaatjes.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:28

Hoi Camilla, ik ben ook pas met mijn paard begonnen met circling at liberty, maar in plaats van meteen 1 (of zelfs 2 of 3) hele cirkels van haar te vragen, vraag ik haar na een halve cirkel al naar binnen, als beloning. Denk dat je het op die manier wel zou kunnen uitbouwen, als ze de halve cirkel een aantal keer goed doet vraag je een keer een hele, etc. Zo houd je de cirkels ook leuk en interessant voor je paard. Circling game is namelijk wel een redelijk saaie oefening voor je paard, dus is het belangrijk dat je je paard regelmatig beloont. En zoals Tamary zegt, het kan idd ook zijn dat je al te snel met deze uitdagende oefening bent begonnen. Succes :)

Secrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:44

Misschien in kleinere stappen proberen? Of iemand er eerst naast laten lopen, soort van begrenzen aan de kant waar ze weg loopt? Begrijpt ze je wel, geef je de goede hulpen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:53

Maar.... als ze weggaat omdat zij dat wil. En jij gaat haar 'dwingen' bij jou te blijven zodat ze doet wat jij wil..... dan is het toch geen liberty meer?! Of ben ik nu gek?

Camillawolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 12:56

Ik dwing haar niet om dingen te doen.. beetje raar want ik heb dat nooit gezegt maargoed. We doen liberty nu ong 1/2maanden en we hebben ook al heel veel vrijheids dresuur gedaan en ze kan eigelijk alles dus ze is al bekend op de grond. Alleen elke keer als ik vraag om te cirkelen rent ze weg, het gaat nu al wel beter ze blijft beter bij me maar ze doet het nog wel vaak.heb ookal heel lang geoefend met een neckrope en daar een touwtje aan en dat doet ze perfect! Maar als ze los is rent ze nog te vaak weg helaas

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:09

Ik snap Benfan wel.

Jij wílt dat je paard dat doet. En iets per sé wíllen is al meteen geen liberty meer.

Zijn er mensen die hier les in geven? Ik zou die even contacten voor een of meerdere lesjes, voordat straks alles mis loopt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:16

Leuk dat je natural horsemanship aan het doen bent met je paard! Wat de anderen ook zeggen kan kloppen, een stapje terug kan helpen. Weet je ook de horsenality van je paard? Kan me voorstellen dat als het allemaal goed gaat online en met neckrope en touwtje dat je de stap naar liberty maakt.
Vraag is om goed te kijken, of de steun die je paard heeft aan het touwtje zorgt dat je paard het voor je doet, of het uit vrije wil doet. Hoe zijn zijn oren bijvoorbeeld? Is hij op jou gericht?

Misschien vind hij het te saai? Kun je al op minimale energie je paard online op de cirkel houden, overgangen laten maken en laten stoppen en naar je toekomen? Kun je naast je paard zijn liberty en volgt hij je dan uit vrije wil?
Kleinere stapjes en misschien een les zou kunnen helpen inzicht te krijgen in waar het em in zit dat je paard wegrent als je hem de vrijheid geeft. Want eigenlijk moet hij zich online net zo vrij voelen.
Het kan ook onzekerheid zijn, verdiepen in de horsenality van je paard kan erg helpen.

Veel succes en plezier gewenst.

Camillawolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:51

Het is wel een goed idee om me er meer in te verdiepen inderdaad, ben ik heel erg voorstander van horsmanship ect. Maar ik heb vaak ook het idee dat me paard gewoon eigenwijs is. Ik kan er ook totaal naast zitten, ik heb er niet super veel verstand van,, ik heb al een paar keer geproberd lessen te regelen van bijv, jesse drent of dagmar van unipown. Maar elke keer lukt het niet echt..
Weten jullie misschien iemand die daarin les kan geven en niet te duur is?
En ook een site waarop ik alles over liberty kan lezen?
Alvast bedankt voor al jullie reacties!

Camillawolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 16:03

Ze is trouwens introvert, erg lui en doet t alleen voor het eten..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:56

Camillawolf schreef:
Ze is trouwens introvert, erg lui en doet t alleen voor het eten..

Hihi dat verklaart wel waarom ze wegrent. Er is 'niks in het' voor haar.
Het is kunst om het voor haar leuk en interessant te maken.

Je kunt Parelli Level 1 gaan volgen en zo langzaam uitbouwen.
Als je me een pbtje doet met waar je woont kan ik je wellicht tippen over een goeie instructeur.
Er zijn topics over horsenalities hier op bokt. Ik zou je aanraden je vraag ook te stellen in het Left brain introvert topic. Daar kun je wellicht tips krijgen die helpend zijn voor jouw paard type.

Wat anderen ook al zeiden is dat je het kleiner moet maken dus heel klein stukje los op de cirkel en voordat het 'mis' gaat, haar bij je roepen en belonen. Zodat ze gaat begrijpen dat op de cirkel blijven een oefening is en je haar niet 'random' los laat.

Je kunt eerst online gaan oefenen met 'figure 8' of touch it, dat kun je wel vinden op youtube denk ik.
Ook 4 pionnen op de cirkel zetten kan helpen, dan laat je haar van pion tot pion gaan en beloon je haar, gaat dat goed, dan vraag je 1 % verbetering. En zo bouw je het dan uit.
Los cirkelen is een van de moeilijkste oefeningen en vraagt een goeie basis in je horsemanship. Ik zou daar eerst nog meer aan gaan werken. Dan krijg je het ineens kado vaak.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:47

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:21

Snapt ze het cirkelen met lijn wel goed?

Mijn merrie dacht in begin dat ze iets fout had gedaan als ik haar weg stuurde de cirkel op. Dan ging ze beledigd een stuk verderop staan. Pas toen we meer routine kregen in het cirkelen aan de lijn begreep ze dat we dat zonder lijn ook op die manier konden doen.

Ook gebruik ik tijdens het grondwerken veel gekke spullen (matjes, zeiltjes, ballen, noem het maar op) om haar een beetje nieuwsgierig te krijgen. Anders kan ze ook nogal lui zijn. Met spullen kan ik haar een beetje speels maken.

Camillawolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 23:36

Hoi allemaal, bedankt voor jullie tips! Voor de mensen die het leuk vinden hier heb ik en filmpje van hoe het nu gaat, nog niet helemaal goed natuurlijk maar dit is voor ons allebij helemaal nieuw :)

https://youtu.be/pVWeI7hKhp4