Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XavierB schreef:Beste Simaxbc,
longeren is een onderdeel van het grondwerk in het algemeen. Vandaag, in wat ik aanduid als conventionele paardenkunst, wordt grondwerk, vaak beperkt tot het longeren, gebruikt als een voorbereiding op het rijden.
In traditionelere vormen van paardenkunst, met zijn summum in de traditionele dressuur, is grondwerk echter een fundamenteel en centraal element van de training van het paard, van de grondschool tot in de hoge school.
Je kan dus alles leren in grondwerk om het vervolgens over te zetten op het bereden werk. Wat je wil doen tijdens grondwerk, en dus ook binnen het longeren, hangt af van jouw doelstellingen en de trainingsfase van je paard.
Binnen mijn school, de scholae artis equestris, beginnen we in de fundamentenschool, waar het grondwerk zich initieel richt op de zogenaamde mentale kwaliteiten van het paard, met name het instellen van 'vertrouwen en ontspanning' en het instellen van 'connectie'. Hiertoe gebruik ik technieken uit de vaquero/buckarroo horsemanship, die vandaag gedeeltelijk en met wisselende kwaliteit ook binnen Natural Horsemanship zijn overgenomen.
Eenmaal een goede basisvertrouwen en leiderschap is bestendigd, en een eerste basiscommunicatie tussen paard en mens is ingesteld, ga ik over tot de voorbereiding met het rijden. Dat houdt diverse elementen in:
- vertrouwenstraining: specifiek gaan werken op de gewichtsbelasting van het paard, de spooky spots waar paarden fel op reageren tijdens de eerste ritjes, zadeltraining, enz.
- communicatie: verfijnen van de communicatie: touwhulp - bithulp, drijfstok hulp - teugelhulpen en beenhulpen achter de singel (deze beenhulpen zal ik ook naast het paard met de stijgbeugels aanleren)
- fysiek: ik start ook met een eerste werk in de hand, waar ik het paard lengtestrekking en een eerste correcte buiging aanleer.
Daarnaast hou ik ook al andere kwaliteiten in mijn achterhoofd zoals impulsie en rechtheid
TIjdens het 'doorrijden' van de paarden in de fundmantenschool zal ik op de grond:
- steeds een goed oog houden op de kwaliteit van vertrouwen en ontspanning
- verfijning in communicatie opdrijven, alsook de communicatie verder variëren in meer diverse bewegingen.
- fysiek werk: werken aan impulsie en rechtheid op de grond.
Op het einde van de grondschool dient het grondwerk dus als de leerplaats waar impulsie en vooral rechtheid aangeleerd worden, waarna die worden overgezet in het bereden werk. Dat gebeurt door werk in de hand dat vervolgens gradueel tot in het longeren wordt gebracht.
In de tweede school wordt op de grond verder gewerkt met laterale bewegingsoefeningen (schouder binnen en travers), dat om kwaliteiten zoals 'vertrouwen en ontspanning' (en dan vooral het fysieke deel) en vooral impulsie en rechtheid verder te verfijnen. Op die manier bekom ik een steeds betere 'Schwung' op de grond (en vervolgens in het zadel) om van daaruit naar verzameling toe te werken.
Uiteindelijk in de hoge school zullen alle geavanceerde oefeningen zoals piaffe, passage, levade, terre a terre, enz. eerst op de grond worden aangeleerd.
Je kan dus extreem veel doen op de grond, vrijwel alles wat je nodig hebt. Maar het hangt af van wat je paard nodig heeft en waar jij naartoe wil. Indien je meer vragen hebt, vuur maar af (of stuur een pb).