Ik ben de laatste tijd wat serieuzer bezig om ons shetlandertje aan het werk te zetten.
Met longeren liep ik tegen het probleem aan dat hij elke keer naar je toe komt, en aangezien hij weinig ontzag heeft voor de zweep kreeg ik dat niet goed opgelost.
Ik ben dus, op advies van anderen, begonnen met longeren met dubbele lijnen.
Dit gaat opzich best goed, ik kan hem nu beter aan het lopen houden.
Ik heb in oudere topics al gelezen dat er verschillende manieren zijn om met 2 lijnen te longeren. Ook heb ik een keer een clinic van IJsbrand Chardon gezien, waarin hij ook heeft gelongeerd met dubbele lijnen. IJsbrand maakte de lijnen vast aan het bit, haalde ze door een ring van de longeersingel en liet de buitenste lijn over de rug heen naar zijn hand lopen.
Maar ik heb ook een keer iemand aan het werk gezien, die de buitenste lijn achter het paard langs liet lopen.
Nu mijn vragen

Wat is het verschil tussen deze 2 manieren van longeren? Helpt de lijn die achter het paard langs loopt om de achterhand er bij te houden? En als je het op die manier doet, moet de lijn dan onder of over de staart heen lopen?
En dan nog iets. Ik longeer onze shetlander gewoon met het schoftje van zijn tuig, aangezien ik geen longeersingeltje voor hem heb.
Maar hierop zitten dus vanboven de 2 ringetjes waar ik de longeerlijn door kan halen. Wat verder naar onder zitten 2 lussen waar ik de lijnen ook door kan halen?
Hoe werk ik nou vriendelijker in? Maakt het veel uit waar ik de lijnen doorhaal?
Ik heb het allebei al eens geprobeerd, en het gaat allebei best goed. Wel wordt hij natuurlijker wat dieper en ronder gevraagd als de lijnen lager bevestigd zijn. Dit is denk ik niet echt nodig, aangezien hij toch al snel wat afbuigt als hij aan het werk is, en ik verwacht nog niet te veel van hem. We zijn nog niet zo lang serieuzer bezig tenslotte.
Ik zet hier onder nog even 2 fotootjes zodat jullie de hoogte van de ringetjes/lussen kunnen vergelijken.
Ik denk trouwens wel dat ik, wanneer ik de lijnen laag vastmaak, de buitenste lijn beter langs de achterhand kan halen. Of zie ik dat verkeerd?

Door de ringetjes

En lager door de lussen gehaald.
Ik heb in andere topics al gezien dat er ontzettend veel manieren en meningen zijn. Hoop dat dit topic niet op een discussie uitloopt, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen manier van werken.
Ik hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven op de verschillende vragen.
Oja, en nog 1 dingetje. Ik longeer nu dus gewoon met 2 losse longeerlijnen. Nu las ik dat er ook speciale lijnen zijn. Klopt dat? Zoja, hoe zitten die in elkaar?
Als er iemand foto's heeft van zijn manier van longeren vind ik het ook wel interessant om die even te bekijken...
Hoop dat ik geen domme vragen heb gesteld