Niet voorwaarts longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amyxxdh

Niet voorwaarts longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 16:29

Hallo!

Ik heb soms een probleem met mijn merrie, de ene keer doet hij het longeren super goed en de andere keer blijft ze maar stappen, hoe erg ik ook mijn best doe om haar in draf te krijgen of al uberhaub door te stappen.

Iemand tips? Want ik merk wel dat het longeren bij haar een positief effect heeft voor het leren ontspannen onder het zadel etc. etc.

Groetjes

Anoniem

Re: Niet voorwaarts longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:34

Longeer je met of zonder zweep?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:23

Omdat dit geen rijtechnisch probleem is verplaats ik je topic van RT-V naar TVG.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:25

Geef haar een tik met de zweep?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:26

snapt ze het begrip longeren wel? of doet ze gewoon wat ze wil qua bewegen?
betreft dit hetzelfde verzorgpaard als uit voorgaande topics..

in dat geval lijkt mij er een issue aan communicatie tussen jou en het paard..
immers onder het zadel heeft ze juist enorme werk en looplust? Ik zou zeggen, laat de eigenaar eens meekijken/meehelpen/voordoen/uitleg geven.. hij/zij kent de merrie het beste.

Fabiennexvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:39

Probeer er iemand aan de buiten kant naast te laten lopen en zo kun je het afbouwen doe persoon gaat steeds verder weg en zo bouw je het af. Dit zal miss niet bij alle pony's helpen maar met mijn oude vp wel ;)

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:54

Bouw de hulpen op en doe dit met lichaam, stem en zweephulpen (als je die gebruikt, wat ik wel in het begin zou aanraden)
Je begint met stemhulp, krijg je geen reactie bied dan een andere hulp groter aan door bijvoorbeeld jezelf meer op te richten en eventueel stem hulp erbij.
Nog geen reactie is pasje naar haar toe stappen (hoeft niet veel, zodat ze niet kan trappen).
Gebruik als je een pasje naar haar toe zet ook stem en zorg dat je dat energiek doet, krijg je na dat pasje nog geen reactie, dan klap met de zweep op de grond, en krijg je daarna nog geen reactie dan mag je best een klap met de zweep op haar geven.
Als je na de laatste hulp nog geen reactie krijgt mag je doorgaan tot je de reactie krijgt die je wilt. Krijg je die reactie, dan stop je met de hulpen en begin je weer vanaf de eerste stap.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat ze op jou hulpen naar voren gaat en dat je uiteindelijk geen tik met de zweep meer hoeft te geven maar dat ze met één van de eerste 2 hulpen naar voren gaat.
En als het goed is en een aardige tik geeft met de zweep als laatste hulp zal ze gaan snappen dat dat iets is wat ze niet wil en op bijvoorbeeld een stemhulp of stapje naar haar toe de reactie geeft die je van haar wilt.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:21

Amberkelsey schreef:
Bouw de hulpen op en doe dit met lichaam, stem en zweephulpen (als je die gebruikt, wat ik wel in het begin zou aanraden)
Je begint met stemhulp, krijg je geen reactie bied dan een andere hulp groter aan door bijvoorbeeld jezelf meer op te richten en eventueel stem hulp erbij.
Nog geen reactie is pasje naar haar toe stappen (hoeft niet veel, zodat ze niet kan trappen).
Gebruik als je een pasje naar haar toe zet ook stem en zorg dat je dat energiek doet, krijg je na dat pasje nog geen reactie, dan klap met de zweep op de grond, en krijg je daarna nog geen reactie dan mag je best een klap met de zweep op haar geven.
Als je na de laatste hulp nog geen reactie krijgt mag je doorgaan tot je de reactie krijgt die je wilt. Krijg je die reactie, dan stop je met de hulpen en begin je weer vanaf de eerste stap.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat ze op jou hulpen naar voren gaat en dat je uiteindelijk geen tik met de zweep meer hoeft te geven maar dat ze met één van de eerste 2 hulpen naar voren gaat.
En als het goed is en een aardige tik geeft met de zweep als laatste hulp zal ze gaan snappen dat dat iets is wat ze niet wil en op bijvoorbeeld een stemhulp of stapje naar haar toe de reactie geeft die je van haar wilt.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:21

Amberkelsey schreef:

Inderdaad. Ik ga in deze post misschien wat algemener in op de communicatie tijdens het grondwerk, zodat de zaken misschien wat beter op een rijtje staan. In een tweede post reageer ik concreter op jouw geval.

Aanleren van communicatie doorheen de hulpen

In de hulpen waar we met druk werken (visueel of fysiek) maken we gebruik van zogenaamde operante conditioneren. Onthoudt het volgende principe:

een graduele verhoging in druk richt
een release leert

Hanteer de volgende vier richtlijnen:

1. Focus: Focus op je paard en visualiseer wat je wil doen
2. Licht: begin altijd met het lichtste signaal
3. Effectief: Bouw vervolgens de druk op tot je paard actie onderneemt (indien je paard iets doet, maar nog niet het correcte, hou de druk aan)
4. Release: Op het moment dat het paard correct reageert, laat je alle druk vallen

De hulpen op de grond

Misschien is het even niet slecht om de hulpen van het grondwerk op een rijtje te zetten. Uiteindelijk kan je van vijf hulpen gebruik maken:

1. Leidtouw: het leidtouw is een belangrijke hulp die vaak wordt genegeerd tijdens het grondwerk. Met het leidtouw zal je de positie van het hoofd, maar daarmee uiteindelijk de buiging doorheen het paardenlichaam beïnvloeden. Deze hulp relateert dan ook rechtstreeks aan de bithulp in het bereden werk.
Daarnaast kan het leidtouw ook dienst doen als:
a) het lichtste signaal om het paard voorwaarts te sturen (dit kan je echter niet leren door het paard voorwaarts te trekken, maar enkel door consistente associatie met de drijvende werking van de drijfstok of zweep)
b) neerwaartse transities of stoppen: door een vibratie in het leidtouw
c) ondersteunen van bewegingsrichting: vaak samen met positionering (zie punt 3)

2. Drijfstok of zweep: De zweep heeft tot doel om:
a) het paard voorwaarts te drijven door achter het paard te drijven: deze hulp relateert aan beide beenhulpen achter de singel onder het rijden (en uiteindelijk de zit).
b) het richten van de voorhand en voorbenen: door de drijfstok op de voorhand toe te passen. Deze hulp relateert aan de teugelhulp tijdens het rijden.
c) het richten van de achterhand en achterbenen: door de drijfstok op de achterhand toe te passen. Deze hulp relateerd aan de afzonderlijke beenhulpen tijdens het rijden.
Uiteindelijk zal de drijfstok ook een prominente rol spelen in een zeer verfijnde communicatie die men 'toucheren' noemt waarbij specifieke delen van het paard worden aangeraakt, maar dat pas je pas in latere training toe.

3. Positionering:

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat alle hulpen die we gebruiken op de grond steeds worden aangeleerd of simpelweg een fysiek effect provoceren bij het paard. Er is echter één uitzondering die paarden 'natuurlijk' lijken te begrijpen, met name onze positionering en beweging van en naar paarden toe. Niettemin moet je bij het gebruik van deze hulp wel beschikken over de nodige vaardigheid en wanneer je ook nog een hele reeks andere hulpen moet leren, is dit niet steeds een evidentie. Ik zie daarom vaak studenten problemen hebben met het correct gebruiken van die hulp.

De richtlijn is echter vrij eenvoudig. Indien je naar een deel van het paard beweegt zal je het drijven, wanneer je ervan weg beweegt kan je het lokken. Het zal je uiteraard niet verwonderen dat drijven makkelijker gaat dan lokken.

Dat betekent echter dat je gericht moet bewegen naast, van of weg van het paard. Beweeg je bijvoorbeeld naar de voorhand toe, dan zal die wijken. Beweeg je naar de achterhand, dan zal die wijken.

In het geval van voorwaartse beweging is er een belangrijke lijn die je moet kennen, namelijk de zogenaamde 'drive line'. Die bevind zich net voor de voorbenen. Indien je voor die drive line loopt dan zal je het paard vertragen of doen stoppen, indien je erachter loopt zal je het paard voorwaarts drijven. Een groot probleem dat ik vaststel bij beginnende studenten is dat zij bewegen samen met hun paard maar vaak voor de drive line vallen. Daarom leer ik studenten initieel de voornoemde twee eerste hulpen en hou hun beweging beperkt. Niettemin is het positioneren vaak de eerste hulp die je bij jonge paarden kan gebruiken, omdat die net natuurlijk aangevoeld wordt door de paarden.

Anderzijds is dit echter een hulp die op zich niet transfereerbaar is naar het bereden werk. Ik gebruik positionering zeer intensief, maar steeds in combinatie met de twee bovenstaande hulpen om via associatie die hulpen op een lichtere wijze te kunnen aanleren.

4. Lichaamstaal

Dit is uiteindelijk de lichtste hulp die je kan geven in het grondwerk, maar ook hier stelt zich het probleem dat zij niet transfereerbaar is naar het zadel (er is een bekend instructeur die beweerd dat op basis van lichaamstaal je het paard kunt leren in het zadel, vreemd genoeg gaat die er wel aan voorbij dat paarden je slechts gedeeltelijk kunnen zien, daar je in hun 'blind spot' achter het hoofd zit).

In tegenstelling tot wat sommigen beweren, kunnen paarden lichaamstaal bij mensen niet 'natuurlijk' interpreteren. Niettemin hebben paarden een goed oog voor lichamelijke expressies en indien je de andere hulpen consistent associeert met een bepaalde lichaamstaal, wordt al snel de associatie gemaakt. Het gebruik van lichaamstaal kan dus zeker ondersteunend werken. Voor zij geïnteresseerd in toepassingen op de grond zelf (van simpele activiteiten zoals het halen van paarden tot vrijheidsdressuur). Het aanleren van lichaamstaal is dus zeker geen slecht gegeven (en het kost in principe geen extra moeite, zolang je consistent bent), maar het is minder belangrijk voor grondwerk als training voor het bereden werk.

5. Geluidshulpen

Geluidshulpen, in regel vaak stemhulpen, kan je ook gebruiken in het grondwerk en wel op diverse manieren. Hoewel moeilijker dan bijvoorbeeld bij honden, kunnen paarden in principe ook op diverse klanken leren reageren. Het is echter belangrijk te benadrukken dat geluidshulpen nooit op zichzelf mogen staan (dat wil zeggen dat de geluidshulp steeds ondersteunend bij een andere hulp hoort te zijn, zodat je paard niet zal reageren wanneer iemand in de buurt een gelijkaardig geluid maakt).

Waartoe gebruik ik geluidshulpen:
a) associatie met beloning en striktheid: De toon van mijn stem associeer ik met comfort (zachte stem) en met correctie (harde stem). Zo werkt mijn stem ondersteunend in het leerproces
b) timen van op en neerwaarste transities: omdat ik in verfijnder werk mijn paard hoop aan te zetten op het juiste been, gebruik ik vaak een stemhulp om de precieze timing van de aanzet naar een andere gang te bewerken.
c) typische oefeningen: Ik gebruik vaak termen voor typische oefeningen, vooral schouder binnen en travers. Na een goede tijd leert het paard deze termen te associëren met de oefening en de correcte uitvoering ervan.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:47

Wat dieper ingaand op jouw probleem.

Communicatie

Zoals reeds bovenstaand gesteld is het aanleren van de hulpen een eerste stap. Wat echter wel belangrijk is, is om dit consistent en op maat van je paard te doen. Het doel is altijd om zo licht als mogelijk te zijn (naast 'licht' is ook de term 'als mogelijk' essentieel).

In eerste instantie wil je de hulpen gradueel aanleren, dus met een geleidelijke opbouw van druk totdat je paard reageert. Niettemin zal dit proces van een 'opbouw van druk die richt en een release die leert' later gevarieerder worden toegepast. Zeker in het geval van weerspannigheid, mag je gerust iets strikter worden en iets pertinenter de druk opbouwen.

Impulsie

Natuurlijk ligt de kern van jouw probleem niet enkel bij de communicatie, maar bij het doel van die communicatie, namelijk je paard voorwaarts krijgen. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit impulsie:

De kwaliteit waarbij het paard de correcte kracht genereert in de achterhand- en benen en de biomechanische realisatie ervan.

Hoewel impulsie over heel wat aspecten impliceert, is een eerste benadering een soort van schaal van 1 tot 10, waarbij 1 een paard is dat je amper vooruit krijgt en 10 een paard dat je amper kan stoppen. Algemeen gesteld zoeken we dus naar een 5. Onder de vijf spreken we over impulsieloze paarden, boven de vijf over impulsieve paarden. Jij hebt duidelijk te maken met een impulsieloos paard.

Daarnaast is het belangrijk te weten dat impulsie als kwaliteit zowel een mentaal als een fysiek aspect heeft. In de meeste gevallen, doch zeker niet alle, lopen deze aspecten gelijk. Fysiek impulsieve paarden hebben ook een impulsieve mentaliteit. Impulsieloze, feitelijk wat luiere, paarden hebben ook minder sterke achterhanden. Met betrekking tot impulsieloze paarden is het dus belangrijk ook niet te lang te werken. Deze paarden raken immers sneller vermoeid en zullen bijgevolg sneller ook het werk met fysiek discomfort associëren waardoor ze weerspanniger kunnen worden.

In het geval van impulsieloze paarden, zijn er vier richtlijnen die je in acht moet nemen:

1. Benadruk voorwaarts geëngageerde bewegingen. Je wil dit type paarden goed voorwaarts laten bewegen, zodat hun mentaliteit meer voorwaarts wordt alsook hun achterhand krachtiger wordt. Let op met het achteruitgaan of het onthechten van de achterhand. Daarmee zeg ik niet dat deze oefeningen niet kunnen worden gedaan, maar associeer ze steeds met geëngageerde bewegingen. Bijvoorbeeld als je het paard achteruit laat gaan, laat hem ook vaak aanzetten uit de achtergaande beweging.

2. Werk op grote cirkels of rechte lijnen. Kleinere cirkels verzorgen een lagere impulsie. Daarom is het belangrijk om impulsieloze paarden op grotere cirkels of rechte lijnen te werken. Wanneer je in het werk merkt dat je paard vertraagt, ga terug naar een grotere cirkel of een rechte lijn totdat de impulsie hersteld is.

3. Benadruk opwaartse transities en werk in hogere gangen, maar met mate.

Opwaartse transities zijn zeer belangrijk voor deze paarden. Hierdoor focus je de mentaliteit van het paard op voorwaartse beweging en train je intensief de spieren in de achterhand.

Je kan dit zelfs conditionerend toepassen. Indien je bijvoorbeeld in stap werkt en je merkt dat je paard vertraagt, vraag je hem in draf (met de nodige striktheid indien nodig). Vanuit de draf laat je hem geleidelijk terugkomen in stap. Je herhaalt dit consistent zodat het paard een verlies aan impulsie in stap leert associëren met het discomfort van te moeten draven. Hierdoor zal het paard leren dat het beter is een goede impulsie in stap te behouden. Dezelfde methode kan je later toepassen in draf (door het paard in galop te brengen).

Hogere gangen kunnen de achterhand van het paard ook verder aansterken, maar wees hier zuinig mee. Vaak zijn de acherhanden zwak ontwikkeld en lange periodes in draf en al zeker in galop zullen het paard enkel vermoeien, fysiek in discomfort brengen en uiteindelijk weerspannigheid provoceren. Korte sessies zijn daarom echt belangrijk.

4. Wees consistent in je hulpen en strikt wanneer nodig

In je drijvende hulpen wil je duidelijk zijn. Het lichtste signaal moet leiden tot een degelijke voorwaartse beweging. Wanneer het paard hieraan verzaakt (en hij kent het signaal), mag je gerust wat strikter worden. De puntjes op de i zetten als het ware, zodat hij vervolgens weer op het lichtste signaal reageert.

Hoewel sommige mensen problemen hebben met strengheid, zie je vaak dat ze steeds iets meer vragen in de hulpen, met slechts een beperkt resultaat tot gevolg. Dit eindigt vaak in een ontwenningsproces, waarbij de ruiter blijvend drijft en het paard nog nauwelijks vooruit komt. Striktheid is dus absoluut in het voordeel van het paard.

Impulsie en de andere kwaliteiten

Impulsie wordt als kwaliteit daarenboven ook beïnvloed door andere kwaliteiten, vooral dan door fysieke ontspanning en rechtheid. Tekortkomingen in deze kwaliteiten zullen vaak het probleem in impulsie katalyseren.

Wanneer het paard niet ontspannen loopt, dan zal het fysiek discomfort als een gevolg van blokkades of spanning in de spieren, de impulsie verder neerhalen in het geval van impulsieloze paarden. Letten op fysieke en daarom ook mentale ontspanning is bijgevolg een belangrijk aandachtspunt.

Hetzelfde geldt voor rechtheid en de daarmee samenhangende balans van het paard. Wanneer het paard niet recht loopt en zich uit balans voelt, zal hij (indien hij impulsieloos is) hierop reageren door trager te bewegen of zelfs te stoppen.

Weerspannigheid

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je een oog houdt op de weerspannigheid van paarden. Zeker impulsieloze paarden kunnen hier wel wat problemen bij ontwikkelen.

Ten eerste is het belangrijk om steeds een oog te houden op het mentaal en fysiek comfort van je paard. Fysiek moeten deze paarden een sterkere achterhand ontwikkelen en dat gebeurt enkel stelselmatig. Ook mentaal moeten deze paarden geleidelijk meer voorwaarts gaan denken.

Niettemin zal impulsietraining, ook wanneer die keurig en geleidelijk gebeurd, een zeker discomfort teweeg brengen, waaraan deze paarden zich proberen te ontrekken. Ter zake is het belangrijk om consistent en indien nodig strikt te zijn. Bij een voorwaarts signaal dient het paard goed vooruit te bewegen. Je vraagt dit steeds licht (the good deal), maar wees bereid om duidelijk te verharden indien het paard geen gevolg geeft aan het licht signaal (the bad deal als het ware).

Een fijngevoeligheid in al deze technieken kan ik natuurlijk niet zomaar omschrijven in een post. Maar indien je meer vragen hebt, vuur maar af (of stuur een pb)

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:52

Bedankt voor de tips, uitleg etc. allemaal!
Heb het deze week goed proberen op te pakken ook met een instructeur ernaast, en het gaat super tot nu toe.

Amyxxdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:56

Afbeelding

Het lag ook veel aan mijn eigen houding etc....