Dit ken ik wel, ik longeer voor anderen geregeld paarden (ook revalidatie-wijze na blessures), en heb daarin echt een berg ervaring, en echt ook nooit problemen mee maar.... juist 1 van mijn 2 EIGEN paarden vertoont link gedrag tijdens het longeren. Dan is 't niet zo moeilijk in te schatten hoe dat komt: tegen dat bewuste eigen paard ben ik natuurlijk veel te coulant geweest, dus die denkt dat hij het jegens mij wel kan maken.
Natuurlijk bokt een voor mij vreemd paard dat ik vers aan de longe krijg ook wel eens mijn richting op, maar dat is leuk uittesten. Nou ja leuk? Ik los dat altijd op door het paard extra hard aan het werk te zetten. Meestal is voor hen de energie of gein er dan snel af. Ik lees echter dat je het paard steeds probeert af te remmen, dat zou je misschin juist niet moeten doen.
Je Openingspost begint met Aanvallen tijdens longeren. Aanvallen vind ik nog iets anders dan een beetje naar je bokken of slaan. Het is ook disrespectvol vanuit het paard, maar áánvallen vind ik toch echt als het paard vanaf de cirkel al dan niet steigeren of al dan niet met opengesperde mond maaiend op je af komt of je overhoop wil rennen. Dat maak ik niet uit je berichten op. Is het bokken niet gewoonweg uit jongigheid of joligheid?
Kwestie is wel dat je héél snel en héél bewust met je eigen lichaamstaal moet kunnen omgaan.
Doe je misschien onbewust een stapje naar achteren als het paard lastig wordt?
loop je (letterlijk) achter de feiten aan? Hou je de longe te lang uit angst dat er naar je gebokt wordt?
Eigenlijk kunnen er met longeren zó veel dingen mis gaan, dat het heel lastig is hier een advies over te geven als je er geen filmpje van hebt. Een filmpje is vaak heel verhelderend (ook voor jezelf).
Is het mogelijk dat je een ander tijdens zo'n longeerseessie iets laat filmen zodat we kunnen zien wat er eigenlijk gebeurt?
Er is overigens ook een speciaal longeertopic hier op Bokt, wellicht dat je j probleem daar eens kunt neerleggen?