Aanvallen bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FFDP

Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:25

Hoi allemaal,
Ik heb problemen bij het longeren van mijn draver.
Telkens ik begin met longeren, springt hij ongevraagd aan in draf of galop. Terwijl hij dit doet, legt hij zijn oren naar achter en haalt hij een beetje naar me uit.
Ik probeer hem dan weer in stap te krijgen door 'ho' te zeggen (aangezien hij ongevraagd sneller ging)
Maar hier reageert hij vaak niet snel op.
Als hij er wel op reageert zeg ik 'goed' of 'flink zo' en na een tijdje begint hij dan weer sneller te gaan, te bokken,...
Ik snap niet aan wat dit ligt, niet aan mijn houding want er is reeds iemand langs geweest om mijn houding te checken, en mijn andere paardje kan ik probleemloos longeren.

Nu zou ik heel graag voor dit probleem een oplossing zoeken.
Hebben jullie tips en/of kent er misschien iemand die longeerles geeft in het waasland (België)

Eight

Re: Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:30

Wat hier goed werkt is eerst even losgooien dat de meeste energie er uit is. Daarna longeren en als ze nog vervelend doet laat ik haar juist draven als ze stapt zodat ze weet dat ik de baas ben. Ik probeer haar op deze manier een stapje voor te zijn. Uiteraard belonen als het goed gaat. :) verder kan ik je geen tips geven, vind het wel leuk om mee te lezen.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:35

Hij staat elke dag de hele dag op de weide en heeft niet echt energie te veel, ik denk dat het echt meer uit ongehoorzaamheid is...
Wat ik een beetje 'gevaarlijk' vind is dat hij nog niet zoveel balans heeft, en vaak maakt hij korte draaitjes waardoor hij soms uitschuift... Dan hou ik toch steeds m'n hart vast :P
Maar ik ga het zeker wel eens proberen, bedankt voor de tip Eight :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:33

Mijn gupperd kon dit ook doen toen ik hem net had. Hij is 4 en dominant dus het was geen verassing. Wilde hij dan niet in stap dan draaide we het om. Dan vroegen we juist meer snelheid en mocht hij pas langzamer als wij dat goed vonden. Zo hadden wij toch de leiding en kreeg hij niet zijn zin. En dat heeft prima gewerkt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:53

Dit ken ik wel, ik longeer voor anderen geregeld paarden (ook revalidatie-wijze na blessures), en heb daarin echt een berg ervaring, en echt ook nooit problemen mee maar.... juist 1 van mijn 2 EIGEN paarden vertoont link gedrag tijdens het longeren. Dan is 't niet zo moeilijk in te schatten hoe dat komt: tegen dat bewuste eigen paard ben ik natuurlijk veel te coulant geweest, dus die denkt dat hij het jegens mij wel kan maken.
Natuurlijk bokt een voor mij vreemd paard dat ik vers aan de longe krijg ook wel eens mijn richting op, maar dat is leuk uittesten. Nou ja leuk? Ik los dat altijd op door het paard extra hard aan het werk te zetten. Meestal is voor hen de energie of gein er dan snel af. Ik lees echter dat je het paard steeds probeert af te remmen, dat zou je misschin juist niet moeten doen.
Je Openingspost begint met Aanvallen tijdens longeren. Aanvallen vind ik nog iets anders dan een beetje naar je bokken of slaan. Het is ook disrespectvol vanuit het paard, maar áánvallen vind ik toch echt als het paard vanaf de cirkel al dan niet steigeren of al dan niet met opengesperde mond maaiend op je af komt of je overhoop wil rennen. Dat maak ik niet uit je berichten op. Is het bokken niet gewoonweg uit jongigheid of joligheid?
Kwestie is wel dat je héél snel en héél bewust met je eigen lichaamstaal moet kunnen omgaan.
Doe je misschien onbewust een stapje naar achteren als het paard lastig wordt?
loop je (letterlijk) achter de feiten aan? Hou je de longe te lang uit angst dat er naar je gebokt wordt?
Eigenlijk kunnen er met longeren zó veel dingen mis gaan, dat het heel lastig is hier een advies over te geven als je er geen filmpje van hebt. Een filmpje is vaak heel verhelderend (ook voor jezelf).
Is het mogelijk dat je een ander tijdens zo'n longeerseessie iets laat filmen zodat we kunnen zien wat er eigenlijk gebeurt?

Er is overigens ook een speciaal longeertopic hier op Bokt, wellicht dat je j probleem daar eens kunt neerleggen?

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:12

dominantie misschien? De mijne viel ook wel s aan bij longeren, naar mij bokken etc deed ze dus uit dominantie

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:19

Vind hij het misschien vervelend om op een volte te lopen? Door stijfheid of onbalans?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:29

Moeite met balans kan ook. Vooral omdat hij versneld. Bokken kan dan ook komen door aantikken, of doordat zijn achterbenen hem een beetje in de weg zitten.

Heb je hem al onder het zadel?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:29

Een pony van mij deed dat ook, sindsdien nooit meer zelf durven longeren, haar eerst loslaten lopen/rennen hielp wel en er daarna zelf opgegaan terwijl iemand anders haar aan de longe hield, hielp wel.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 14:34

Ja hij is al enkele jaren onder het zadel.
Maar het gekke is dat ik hem in de weide van (30x50m) wel in een mooie 20m cirkel kan laten lopen.
Zonder touw, zonder zweep,... enkel op houding en stem.
dan loopt hij mooi zijn rondjes, loopt niet in een hoek ofzo, bokt wel vaak eens maar dat is niet erg.
Dan is hij gefocust op mij (binnenoor naar mij gericht) en ook best wel onderdanig (af en toe kauwen of aan de lippen likken.)
En daarom vind ik het zo bizar dat het aan de longe helemaal niet lukt, misschien dat het dan inderdaad uit onbalans is?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:37

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:15

Aan de lange heb je hem wel aan zijn hoofd vast, waardoor hij dus uit balans kan raken. Een paard houd ook deels zijn evenwicht door het gewicht van de schedel.
Kun je anders eens filmpje via pb sturen van wat hij doet?

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:46

Ik zal eens een filmpje maken :) (dat zal wel voor volgend weekend zijn)