[AR] Mennen zonder broek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

Mennen zonder broek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 17:54

Wie ment zonder broek?

Ik ben net gestart met de cursus voor het koetsiersbewijs enkelspan.
Bij de cursus leren we om de broek wel te gebruiken en waar het voor dient.
Echter valt het me op dat veel mensen mennen zonder broek.
Waarom doet men dat? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

MillyH

Re: Mennen zonder broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:55

Omdat ik zonder rem rijd, men ik juist wel met een broek. Zorgt ervoor dat het wagentje netjes geremd word.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:29

Wij mennen nooit zonder broek in enkelspan. Op de menwedstrijden is een broek verplicht in het enkelspan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:42

Ondanks dat zowel mijn eigen menwagen en de koets op mijn werk beide geremd waren, reed ik evengoed met een broek. Vind dat zelf veel prettiger en veiliger voor het paard zelf. Stel dat je remmen niet (goed) meer functioneren... Kun je in ieder geval veilig(er) thuiskomen. ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:44

Ik heb een ongeremde wagen gehad, paard ingespannen met broek en heb ook een geremde wagen gehad, paard gereden zonder broek. Ik vond de ongeremde wagen, gereden met broek veel fijner. Wagen wordt imo fijner geremd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:05

Ik heb een paard die veel melanomen onder de staart heeft (hele staartwortel) Daarom gebruiken we bij hem geen Culeron. Hieruit is eigenlijk gekomen dat ik nu helemaal zodner rugriem en broek rijdt. Maar alleen op een wagen met rem.
Dus bij wagens met een rem en een menner die ervaren genoeg is met de rem kan er zonder broek gemend worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:09

veiligheid voorop met broek en geremde wagen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:14

Ik heb wel een broek eraan omdat dit verplicht is op de wedstrijd maar de sulky is zo licht dat hij ook prima remt op de stophaken

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:35

Hier in Nederland is het mennen met een broek heel gebruikelijk. De vriendin waarmee en waarbij ik men rijd zelf wisselend met broek. Zij is regelmatig in Duitsland in de Bergen aan het mennen. Daar word het gebruik van een broek als levensgevaarlijk beschouwd. Een broek kan op een steile heling naar beneden de benen onder het paard uit duwen. Waardoor jij en je paard de berg af mag rollen. Echter hebben wij deze in Nederland niet tot amper, waardoor een broek wel als veiliger kan worden beschouwd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:13

Ik ga mijn pony'tje mennen zonder broek, hij is er spaans benauwd voor gaat er echt bij zitten. Er komt een tweewieler achter die met een bindtuig vast gemaakt word. Zoals bij dravers de sulky vast gemaakt word. Niet de kliktuigen die tegenwoordig steeds meer gebruikt worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:35

Wij mennen eigenlijk altijd met broek. Onze wagens zijn wel geremd en we gebruiken de remmen ook wel (vooral voor stilstaan of heuvel af bij remmen) maar imo is een broek altijd handig voor als het paard bijv onverwacht afremt, jij niet goed remt of je remmen het niet goed doen om te voorkomen dat de wagen op de hielen rolt, bovendien kan je imo niet goed achterwaarts zonder broek. Ik snap eerlijk gezegd ook niet de logica dat op een helling mennen met broek gevaarlijker is dan zonder. Als je niet voldoende remt heeft een paard imo altijd meer kans om de wagen nog zelf te remmen met een broek en daarbij overeind te blijven dan wanneer hij de hele wagen op zijn hakken krijgt of je moet m in zo'n geval van de helling af jakkeren in de hoop dat ie de wagen voor blijft maar dat kan met broek evt ook als je merkt dat het paard het niet gaat houden?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:03

Al onze wagens zijn geremd en we rijden enkelspan steeds met broek, gewoon omdat het veiliger is. Het verhaal van het best niet gebruiken van de broek in een afdaling vind ik onzin. Juist de broek verhindert dat de wagen op de hakken van het paard komt wanneer de remmen niet afdoend werken. Heb nog nooit de benen onder een paard onderuit weten gaan door gebruik van de broek, wèl een aanspanning in een afdaling weten vertrekken omdat de kar op de hakken kwam.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:15

Ik heb mijn eerste menles zonder broek gereden, met een geremde wagen.
Dit zodat ik leerde de rem te gebruiken, met afdalingen.
Was voor mij de eerste keer zonder broek met geremde wagen.
met het koetsiersbewijs reden wij met broek en ongeremde wagen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:26

Moonlight17 schreef:
Hier in Nederland is het mennen met een broek heel gebruikelijk. De vriendin waarmee en waarbij ik men rijd zelf wisselend met broek. Zij is regelmatig in Duitsland in de Bergen aan het mennen. Daar word het gebruik van een broek als levensgevaarlijk beschouwd. Een broek kan op een steile heling naar beneden de benen onder het paard uit duwen. Waardoor jij en je paard de berg af mag rollen. Echter hebben wij deze in Nederland niet tot amper, waardoor een broek wel als veiliger kan worden beschouwd.

M.i. zit de broek dan te laag

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:45

ik rijdt eigenlijk alle paarden met broek. of dat nu voor een tweewieler is of een marathonwagen.
met uitzondering van 1 grote pony. die blijft bokken op de broek. als voorbereiding op de wagen is er een jaar mee gelijnd, bak gesleept, gelongeerd met dubbele longe. ( dus lijnen langs zijn achterbenen is nooit een probleem geweest). gaat echt perfect. staartriem is ook geen enkel probleem. maar hij blijft "bokken" of hupjes maken met broek.
dus ingespannen zonder broek voor marathonwagen met rem. en dat ging ook perfect.
en wat de reden is van zijn gedrag, geen idee. het is een super coole pony die gewoon alles doet wat je vraagt en vrijwel nergens bang voor is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:01

Als je broek je paard onderuit laat schuiven, zit ie toch echt ff te laag zoals Gem al zegt. :))

Broek is in enkelspan verplicht op wedstrijd, regel komt vanuit de FEI.

Ik heb 'm met trainen vaak wel om, soms ook niet als ik er meerdere achter elkaar train, gewoonweg vanwege het gemak. Ik heb wel geremde wagens.
Remmen doe ik sowieso weinig op de broek, dus mis 'm niet als ie niet om is, achterwaarts gaat ook prima mits buitensingel aangesloten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:02

Daphneeeej schreef:
Ik heb een paard die veel melanomen onder de staart heeft (hele staartwortel) Daarom gebruiken we bij hem geen Culeron. Hieruit is eigenlijk gekomen dat ik nu helemaal zodner rugriem en broek rijdt. Maar alleen op een wagen met rem.
Dus bij wagens met een rem en een menner die ervaren genoeg is met de rem kan er zonder broek gemend worden.

Op mijn werk reden we ook zonder culeron, maar dat was meer omdat er (voor mijn tijd) collega's waren die het wat minder nauw namen met de haren er tussenuit halen en er daardoor wondjes ontstonden. Toch reden we wel met rugriem/broek, puur om de eerder gegeven reden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:04

aikon schreef:
Ik ga mijn pony'tje mennen zonder broek, hij is er spaans benauwd voor gaat er echt bij zitten. Er komt een tweewieler achter die met een bindtuig vast gemaakt word. Zoals bij dravers de sulky vast gemaakt word. Niet de kliktuigen die tegenwoordig steeds meer gebruikt worden.

Je zou de angst al kunnen wegnemen door hem te trainen aan de lange lijnen met broek. En zelfs tijdens het borstelen af en toe de broek om te doen. Met een tegenwoordig trendwoord ook wel desensibiliseren genoemd.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 17:14

Wat een reacties allemaal! Super!
Het komt er wel op neer dat deze Bokkers WEL de broek gebruiken. Vrijwel om dezelfde reden.
Ook deze reden, veiligheid, werd genoemd bij cursus les 1 van PMO.
De instructeur vertelde ook dat hij wel eens zonder broek heeft gemend vroeger, maar dat hij dit nooit meer doet na één bepaalde gebeurtenis toen de remmen van de marathonwagen niet meer werkte (gelukkig goed afgelopen).

Tijdens de cursus mennen we ook altijd met broek. Dan leer ik het ook direct goed aan.

Echter, bij de rijtuig rubrieken op wedstrijden voor bijv. Tuigers, Friezen, Hackney's etc zie ik vrijwel nooit een broek op de foto.
Waarom niet? Vinden ze dit "minder mooi"?

Voorbeeld: https://www.google.nl/search?q=concours ... M:&spf=246

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:49

Die doen een heel ander spelletje: showrijden! Wij moeten in de sport versnellen en vertragen, dus "optrekken en afremmen", wenden en achterwaarts. Bij het tuigen gaat het om de houding en beweging, en laten ze idd zoveel mogelijk "paard" zien door smalle tuigen en het lamoen waartussen de paarden lopen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:53

Totaal off-topic, maar ik las de titel als mannen zonder broek :')

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:08

Ah op die manier Gem! Dankje voor je reactie!

@nienke555 hahahahahahaah het is dat ik wel veel reacties heb, maar anders had ik dat er ook neer kunnen zetten om de aandacht te vangen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:12

Ik ben ook pro-broek :P

Ik groom bij iemand die in enkel en dubbelspan een broek gebruikt. (Geremde wagen)

Zelf men ik ook met broek. De rem op de wagen werkt niet super goed, dus beschouw ik het als een ongeremde wagen. Bij een ongeremde wagen is een broek voor mij wel een must. ;)
Daarnaast is de pony het gewend om met broek te rijden, dus mocht ik er een geremde wagen achter zetten dan men ik, omdat we het beiden gewend zijn, gewoon met broek.

In de rijtuig rubriek gaat het om het voorkomen van het paard. Dan is de broek inderdaad weggelaten omdat het mooier is en je dan meer van (de bewegingen van) het paard ziet.

@nienke555, laatst was ik mee op wedstrijd, toen een menner vroeg of hij beter met of zonder broek kon rijden... Ik heb hem gek aangekeken tot ik doorhad dat het over het onderdeel van het mentuig ging :') _O-

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:01

Joaltijd: Haha geweldig :') Mij was hetzelfde overkomen waarschijnlijk :')

Pasha_2011: Had dat gedaan joh :P Ik weet zeker dat er dan nog veel meer bokkers even een kijkje hadden genomen in je topic :))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 00:10

Bij dat soort tuigcompetitie rijden ze inderdaad heel veel in hetzelfde tempo en zijn er lang niet zoveel tempowisselingen als met normaal mennen, ik denk dat zelfs de gemiddelde boscrosser er een stuk meer rijdt. Maar een concourswagentje is in mijn ervaring (ik heb er niet heel veel van dichtbij bekeken) ook een constructie van waaibomenhout en op de wielen van een kinderfiets dat weegt veel minder als een marathon wagen, dus remmen op de schoft gaat dan best aardig en als je het op je hakken krijgt dan winnen de hakken het ook makkelijker.