Mijn vriend heeft een nieuwe pony gekocht, van een bevriende handelaar dus niet geprobeerd.
Dit is een a pony merrie die onder het zadel flink kan bokken en ook gaat liggen.. Voor de kar op de weg super braaf.
nu hebben wij haar sinds 2 dagen voor de kar en op de weg ging super. Alleen toen wij in de bak gingen proberen begon zij te bokken op aanraking van de zweep, ook op aanraking van de teugels die perongeluk op der kont kwamen.
Iemand tips om dit eruit te krijgen? op stem commando loopt ze redelijk maar soms reageert ze net niet goed genoeg. Daarbij wil ze er ook wel eens vandoor schieten en dan ook bokken.
Lijkt alsof ze best nare herinneringen heeft aan de bak. Misschien gewoon eerst een paar keer loszetten met een andere pony erbij? En dan stilletjes aan richting longeren/lange lijnen werken en dan uiteindelijk weer met de kar in de bak?
Dennis
Geplaatst: 29-03-17 10:31
Een menpaard moet altijd de zweep gewoon accepteren. Dus dat eerst goed oefenen voor je weer ga inspannen. Zweep is niet alleen maar om gas te geven, maar ook heel belangrijk als onderdeel van je stuur. Bokken op aanraking van het leidsel zou ook echt niet moeten mogen met een goed beleerde pony. Voor de zekerheid zou ik voorlopig even met slagriem rijden voordat het echt fout gaat.
Is het in de bak niet te zwaar waardoor de pony in verzet komt? Wat zegt je instructeur hier van?
Santos_05
Geplaatst: 29-03-17 10:34
Zou ook zeker een 'proefperiode' bedingen bij de handelaar als je met deze pony wilt doorgaan. Er vanuit gaande dat je de pony gekocht hebt als braaf en niet als 'zit werk in om hem goed te krijgen'.
Slagriem is zeker een goed advies voorlopig.
sakvis
Geplaatst: 29-03-17 10:37
Heeft het dier niet 'gewoon' pijn? Want het gedrag dat de pony onder het zadel laat zien is verre van normaal.
Ik kan me voorstellen (vooral bij een A-pony en kleiner) dat de kar in de bak te zwaar (beladen) is. Ook kan de pony niet gewend zijn aan het trekken van een kar door het zware zand.
Andere optie is dat het tuig niet goed zit. Met name het borsttuig moet echt op de goede hoogte hangen. Een verkeerd hangend borsttuig kan ook pijnreacties teweeg brengen.
Heb je een foto van de aanspanning? Dan kunnen we hopelijk niet passend tuig en een te grote wagen al uitsluiten.
Mariett
Blogger
Geplaatst: 29-03-17 10:37
Ik zeg maar wat en heb niet zoveel ervaring met mennen, dus zeg het gerust als ik iets geks zeg. Is de pony lichamelijk helemaal in orde? In de bak is het natuurlijk een stuk kleiner (met kleinere bochten etc.) dan buiten. Misschien dat die bochten moeilijk zijn voor haar lichaam? Of haar rug, aangezien ze dit ook doet als er iemand op zit?
Kun je niet achterhalen waar ze vandaan komt, zo groot is de menwereld niet. En voor de wagen beleerd betekend bij de ene persoon dat er wel eens een karretje achter gehangen heeft, bij de ander is het weer een doorgewinterde menpony. Misschien even navragen tot welk niveau ze beleerd is ? Kan me namelijk zo voorstellen dat als er alleen maar een keertje een karretje achter heeft gehangen ze nu zo reageerd.
Ik weet niet wat je er aan kunt doen. Maar wil wat ervaring delen. Toen ik mijn eerste Haflinger had gekocht, liet hij duidelijk merken waar hij vooral niet mee eens was. Door te bokken. Dat was zijn manier van protest. Hij was erg dominant. Toen we elkaar beter leerde kennen wisten we wat we aan elkaar hadden en is dat vanzelf opgehouden.
Bij mijn shetlander was de reden heel anders. Hij was erg bang en onderdanig! Bij lichte aanraking van de achterbenen raakte hij in paniek en begon te slaan. Ook dat werd minder toen hij mij beter leerde kennen. En we hebben heel veel schiktrainingen gedaan. Hij is een stuk zelfverzekerder! En doet dat niet meer.
Anoniem
Geplaatst: 29-03-17 11:59
Ik zou even beginnen bij 0, en heel rustig opbouwen. Dus eerst longeren, dan dubbele longe, daarna langelijnen... Hopelijk haal je dan de schrikreactie op de leidsels en zweep eruit, want mennen zonder zweep en leidsels gaat wat moeilijk...
Daarnaast kan het nooit verkeerd zijn om wat extra informatie te vragen aan de handelaar. Zoals Letsdunit al aangeeft
Mocht je nu willen mennen zou ik er inderdaad een slagriem aan bevestigen, want het kan zo fout gaan als ze omhoog komen zonder slagriem... Niet alleen schade aan de kar is mogelijk, maar ook aan je pony en aan jezelf of de menner.
Mijn bak is echt heel hard, voor het rijden soms ook echt te hard. Dus te zwaar lijkt me niet.
ik heb zeker een proefperiode dus dat komt wel goed.
ik heb geen instructie omdat het idee was gewoon lekker de weg uit en niets moeilijks. Nu wilde we in de bak wat sturen oefenen en wat overgangen. Ik heb mijn koetsiersbewijs dus weet wel een beetje wat ik doe.
Zo'n slagriem had ik ook al bedacht, daar ga ik eens achter aan.
de bak kent ze, longeren met longeerzweep ook geen probleem. als ik lange lijnen doe met haar, dus zonder kar. Dan is er niets aan de hand met de teugels op der kont.
Met kar er achter gaat ze dus in verzet, misschien eerst eens uitzoeken wat ze nu precies allemaal gedaan heeft. Geef het de tijd en eventueel toch even laten checken bij een da.
wilmatj
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 15:11
.
Laatst bijgewerkt door wilmatj op 29-03-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
wilmatj
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-17 15:12
ik hoop dat jullie met deze foto een beetje een beeld krijgen. broek is wel te klein, had eerst zonder geprobeerd maar was geen succes. deze is van mijn minishet.. die van mijn shet kan ik niet vinden.
Rizette
Geplaatst: 29-03-17 15:14
Jullie mennen zonder oogkleppen, is ze altijd zo gemend ?. En pak het anders weer op door eerst te gaan slepen en als dat goed gaat met alles weer in te spannen. Borst lijkt op de foto laag te hangen
sakvis
Geplaatst: 29-03-17 15:19
Ik denk dat je eroverheen hebt gelezen, maar weet je zeker dat de pony geen pijn heeft?
Je typt dat de pony in de bak ging bokken op aanraken van de zweep. Waarvoor gebruikte je, op dat moment, de zweep? Voor stelling en buiging? Of om de pony harder te laten lopen?
De broek kan ook irritatie opwekken omdat deze inderdaad te klein is.
Ik zou, als pijn uitgesloten is, even bij 0 beginnen met beleren. Eerst alles weer goed bevestigen en dan verder met inspannen.
Maartje1990
Geplaatst: 29-03-17 15:21
Borsttuig mag denk ik ook wat hoger, die broek zou ik toxh een nieuwe zoeken. Wat voor tuig heb je? Ideal verkoopt ook losse onderdelen.
Slagriem lijkt me geen onnodige luxe voor je eigen veiligheid. En verder misschien toch kijken voor les omdat er toch een aantal problemen zijn die niet handig zijn veilig de weg op te kunnen.
Anoniem
Geplaatst: 29-03-17 15:28
Je zou vanuit het verhaal toch denken dat het iets is met de wagen of het tuig in combinatie met de bak... Met het buitenrijden reageert ze niet op de zweep of leidsels?
Zou het kunnen dat het in de bak meer hobbelt en ze daarop reageert? Dat er door de wagen of het tuig toch ergens druk komt bij een hobbel wat voor de pony niet fijn loopt? Ik zet echt even mee te denken wat er anders kan zijn met buiten/bak
Toevallig ook beschikking tot een binnen en buitenbak? Misschien dat daar ook verschil in zit?
We hebben eerst met oogkleppen gedaan maar dan wordt ze enorm angstig. Is dan lastig tot niet te sturen ook. Daarom zonder geprobeerd en dat ging al veel beter.
Ik denk dat het bokken in de bak vooral ook is omdat ze altijd gereden werd in de bak en onder het zadel bokt ze om onder het werk uit te komen, gaat ook liggen met een kindje erop.
De handelaar waar wij der van hebben heeft haar voor de kar gehad op de weg en zij heeft um van een particulier die er mee gement heeft. Geen idee of dat recreatief of meer richting sport is.
pijn weet ik niet, als je druk geeft reageert ze nergens op. in omgang ook echt een schatje. dierenarts is er niet bij geweest, wilde eerst gewoon kijken of wij niet iets fout doen.
Zonder zweep mennen en opletten dat teugels billen niet raken dan gaat ze heel braaf in de bak. Dus daarom dat wij het probleem bij de zweep leggen.
Nieuwe broek of totaal nieuw tuig waren we al naar aan het kijken. We wilde niet iets kopen en dan met een week of wat denken ja deze pony wordt niets.
zweepje bij gebruik dat ie wat harder gaat. stelling en buiging zijn we nog niet mee bezig.
les is zeker iets wat we willen gaan doen, wilde eerst zelf een beetje een band op bouwen.
janouk
Blogger
Geplaatst: 29-03-17 18:12
Ik snap dat ze zou reageren op de broek. Te strak, te klein en veel te hoog. Als de wagen wat duwt, trekt de broek onder haar staart. Daar gan demeeste paarden op meppen als ze niet goed beleerd zij .
Verder is dit geen goed beleerde menpony, als ze bang is voor oogkleppen, zweep, leidsel. Flinke stap terug in de opleiding. Diertje eerstmedisch laten nakijken, vooral in de mond, of er geen schade is in de mond. En dan rustig opbouwen met vertrouwen en stem.
Ze trekt ook met de lichtogen. Dit zie je doordat deze achter het schoftstukje op de foto liggen. Het borsttuig zou ook iets omhoog moeten maar niet te veel. Over de broek heb je al tips gehad.
Zonder oogkleppen mennen is voor elk paard verschilend. Wij hadden onze merrie eerst ook met oogkleppen. Zo was ze dit officieel ook gewend maar bij ons lukte het beter zonder(merrie kijkt zelf graag mee).
Ik ga in ieder geval het borstuig hoger doen, zonder broek hebben weer eerst gedaan maar dan kan ze de kar niet remmen. De kar duwt haar dan na voren, zonder broek bokt ze alleen maar hoger.
Zonder kar, dus lange lijnen of dubbele longe doet ze niets verkeerd. Zweep is dan ook niet spannend. zweep aanraking bedoel ik letterlijk aanraken, niet slaan!!!!