Mijn 7 jarige shetlander staat al zo´n 4 jaar in het tuig en voor de kar. Dit is tot heden prima gegaan. Ze is wat onzeker, maar ze is verder wel braaf, voorwaarts en luistert onwijs goed naar commando´s etc.. Ik rij haar met normaal tuig, een enkelgebroken watertrens, en dit ging ook tot enkele tijd geleden goed... maar...
Sinds kort, zo´n maandje of 3 ondertussen schiet mevrouw met enige regelmaat aan de kletter zonder enige reden. Ze is dan niet te stoppen, neemt het bit achter haar kiezen, en zodra ze eenmaal gestopt is lijkt ze wel bang voor de kar. Ze gaat dan achteruit lopen, proberen te draaien etc. Dit is uit het niets. Het kan 20 minuten goed gaan, en op de 23e minuut ontploft ze. Levensgevaarlijk dus gewoon, zeker als je buitenrijd. Er zijn geen hele gekke dingen gebeurd en ik weet dus ook echt niet waar dit vreemde gedrag vandaan komt.
Hierdoor ben ik eigenlijk een beetje bang geworden voor het mennen. Jammer, want eigenlijk vonden we het onwijs leuk en ging alles onwijs goed. Nu heb ik haar een hele tijd niet ingespannen en ben weer bij de basis begonnen. Longeren met tuig, door de bak lopen, balkjes laten slepen, banden laten slepen etc. Dit ging allemaal goed. Ook in de bak ben ik weer met de kar erachter geweest. Ook dit ging goed. Tot, je raad het al, ze uit het niets weer er van door ging. Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik durf haar niet in te spannen, want ik vind het gevaarlijk voor mijzelf - en voor haar en voor eventuele omgeving. Maar goed, eigenlijk zal ik dolgraag het mennen weer willen oppakken, en weer serieus met haar aan de slag.

Wat kan ik in hemelsnaam het beste doen? Ik ben bereid om hier natuurlijk eventueel professionele hulp bij te zoeken etc. Zo lang ze zo achterlijk doet span ik haar uiteraard niet in mijn eentje in. Ik ben zelf niet 100% ervaren in het mennen. We deden het echt voor de fun.
- Tandarts is geweest, geen kiesproblemen.