Ik weet dat er al vele toppics zijn geweest over de afmeting van een longeercirkel. Daar zie ik veel reacties van 18 tot 20 meter.
Ik heb een haflinger van 1,50. Ik wil hem zo af en toe longeren maar het hoeft niet echt een longeerbak te worden. Wel een bak waarin ik wat grondwerk oefeningen kan doen. Ik zag ook de bak waarin een join up wordt gedaan. Ben benieuwd naar de grootte hiervan. Ik zit te denken aan een bak van ongeveer 13-15 meter.
Die bakmaten zijn 14-15 meter. 20 is te groot samen met je touw, dan kan je niet snel genoeg meekomen als je paard harder gaat dan een drafje omdat je zelf een te groot rondje moet lopen. Kleiner dan 13-14 zou ik niet willen, rondjes lopen in galop wordt dan te zwaar omdat het behoorlijk wat kracht eist om zo verzameld te lopen op een beetje arbeidstempo.
Hilary
Geplaatst: 13-02-17 22:21
Wij hebben een loswerkbak van 15 x 15 meter (vierkant dus) en een van 20 x 20 meter. Beide bakjes zijn op gras. In geval van zandbodem vind ik 15x15 prima voor mijn ruin (ook 1.50m), maar door het gras en zijn soms nogal slungelige benen, werkt voor galopoefeningen de 20x20 beter. Daarbij moet ik overigens zelf wel meer lopen.
rina
Geplaatst: 14-02-17 02:10
De kleiner je roundpenn maat, de meer druk je op je paard zet en blijft zetten. Advies van de USA trainers (Warwick Schiller en Clinton Anderson) is toch echt een roundpenn van tenminste 18 meter. Maar ook niet veel groter dan dat, omdat je dan idd teveel zelf moet lopen. Mijn eigen roundpenn is 18 meter, en mijn paarden 1.49 en 1.53 m. Dit werkt perfect. Voorheen werkte ik nog wel eens met ze op de Paddock 15x15 meter, maar merkte echt dat het heel moeilijk was de druk weg te halen waar nodig. Dus als jij grondwerk wilt gaan doen met je haf, adviseer ik toch echt 18 meter. Met 18 meter zit je ook nog goed met een longeerlijn. Die zijn over het algemeen 9 meter lang, en dat past dus precies.
Ik heb gekozen voor een round pen van 20m dit omdat ik er dan met zadelmak maken ook een beetje un kan rijden. Verder zag ik pas wen stuk op internet van iemand die vierkant verkoos boven een cirkel. Dit omdat ze in een vierkant beter leren op hun eigen benen te lopen ipv aan de omheining te hangen. Nu had deze meneer het ook wel over 'ropen' en rondjagen' in negatieve zin. Terwijl ik vind dat longeren aan de lijn ook in een grote ruimte moet kunnen.
Ceasar2015
Geplaatst: 16-02-17 15:43
Ik vind een loswerkring van 15x15 meter erg fijn en dan het liefst in de vorm van een soort zeshoek(in ieder geval geen cirkel). Je kunt in die ruimte ook prima rijden(zeker in het stadium van ruitermak maken) en voor zowel longeren als loswerken als grondwerk is het een fijne ruimte.
Onze longeercirkel is ook 18 meter, en dat werkt perfect voor zowel pony's als paarden. Met een pony kan je er ook best goed in rijden. De cirkel is gedraineerd, dus dat gebeurt wel eens op natte dagen. Om er met een paard in te rijden, wordt het wel al snel ééntonig.
Een vierkant schijnt beter te zijn inderdaad, omdat ze dan beter op eigen benen gaan lopen en ook nog een beetje moeten nadenken
Ceasar2015
Geplaatst: 25-02-17 13:08
BarbaravB schreef:
Een vierkant schijnt beter te zijn inderdaad, omdat ze dan beter op eigen benen gaan lopen en ook nog een beetje moeten nadenken
plus dat je dan zelf meteen ervaart wanneer je lichaamstaal niet correct is. In een cirkel lopen veel paarden toch wel door, maar in een vierkant gaan ze sneller in een hoek stil staan of draaien op dat punt om omdat je jouw lichaamstaal niet correct gebruikt.