[AR] Pony blijft heel druk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pony blijft heel druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 09:29

Ik heb inmiddels al bijna anderhalf jaar geleden een pony gekocht, die vroeger altijd vaardigheid en marathon heeft gelopen voorop in het vierspan. De pony heeft echter veel kwaliteit en super bewegingen, dus het leek me de moeite waard om energie in te steken. Mijn bedoeling was om hem enkelspan te rijden, maar dan moest hij dus de drie onderdelen kunnen lopen.

Zoals verwacht blijkt het grootste werkpunt de dressuur te zijn. We werken al meer dan een jaar om hem rustig te leren stappen, rustig te leren draven, schakelen zonder druk te worden, vertrekken vanuit stilstand, ... Als het lastig wordt heeft hij gauw de neiging om van het bit af te komen en omhoog te gaan springen, bij het vertrekken of het schakelen kreeg ik dan ook regelmatig verzet.
In het begin vonden we geen bit voor hem, inmiddels heb ik een Sam Marsh bitje op maat laten maken voor hem en dit lijkt wel een goeie oplossing te zijn.

Op het einde van de zomer/begin van de herfst hebben we een goede periode gehad, hij stapte goed, draafde rustig en leek minder druk in zijn hoofd. We hebben ook 2x een wedstrijdje dressuur & vaardigheid gereden, telkens met nét geen winstpunt in de dressuur en wel een goede vaardigheid.

Ineens, zo rond november, begon hij echter terug drukker te worden. Aan de longe kan ik hem nog een beetje rustig houden, voor de wagen lukt dat helemaal niet meer. Stappen doet hij voor geen meter meer, in draf is het altijd een beetje vechten, en niks lijkt te helpen. We waren zo goed op weg, en nu lukt er ineens niks meer :\ Pak ik het dan echt zo verkeerd aan? Of is het gewoon te laat voor de pony?

ittheclown

Re: Pony blijft heel druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:54

Ik zou het gewoon nog even blijven proberen als ik jou was. Enorm veel paarden zijn rond deze periode drukker omdat het kouder is. Ik heb nu bijna een halfjaar mijn paard en tot nu toe was hij enorm stabiel in zijn snelheid etc.. de laatste twee keer dat ik erop zat wist hij niet eens meer dat er stap mogelijk was hahaha. Het komt denk ik ook door de sneeuw in de lucht. Als het goed is word het vanaf maandag een stuk beter dan zullen de paarden vanzelf ook wel weer wat rustiger in het koppie worden. Wat je overgens nog zou kunnen proberen is magnesium dat ondersteunt ze soms een beetje als ze onrustig zijn zonder dat ze sloom worden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:01

Wat voer je ?
Komt het paard in de winter minder buiten dan in de zomer?
Al een magnesium geprobeerd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:03

De meeste mensen op bokt vinden dit een vervelende vraag maar hij is wel voor de hand liggend. Hoeveel uur per dag komt hij buiten en wat voer je?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:53

Misschien heeft hij last van z'n borst of hals, of had je daar al eens naar laten kijken (of lijkt het daar niet op).

Het blijft natuurlijk lastig inschatten zo vanaf een verhaaltje.
Maar zoals al eerder aangegeven zal er een reden zijn waarom hij niet meer in het span pastte.

Wat je nog kunt proberen bij het wegstappen trouwens, is iemand rustig mee te laten duwen tegen de wagen, zodat je pony niet het hele gewicht in beweging hoeft te brengen. Zo kun je vaak wel snel zien of er in het lijf iets niet helemaal lekker zit.

Verder ga ik eigenlijk mee met de rest over de beweging en het voer, dit kan ook veel verschil maken.

Wel fijn dat je uiteindelijk nog een bit hebt kunnen vinden +:)+

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:32

Ik ga even mee met voorgangers. Hoe veel komt hij buiten en wat voer je?
Als deze pony veel in de sport gelopen heeft met bijbehorende hoeveelheid voer en training, dan moet dat natuurlijk aangepast worden aan de omstandigheden van nu.
Verder wordt het ponies in vaardigheid en marathon vaak toegestaan om te blijven galoperen. Als de basis van dressuur er toen al niet goed in is gebracht, dan zal dat altijd een moeilijk punt blijven.
Neem eens contact op met een goede men instructeur die samen met jou een voer en trainingsplan kan opstellen en die je eventueel dressuurmatig kan helpen en ook naar je optuiging en zo kan kijken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:12

Dit is lastig, want dit is omscholen. Eenmenpaard dat altijd in het span voorop heeft gelopen in marathon, heeft aangeleerd om power naar voren te zetten en soms door het bit heen te lopen als de andere drie gestuurd worden.
Het is bekend dat veel indoorspannen door alle gekte rondom de wedstrijden ook megadruk worden, dat er geen dressuur te starten valt daarna. Het is echt een hele andere tak van de sport.
Om zo'n paard om te scholen naar rust, regelmaat, wachten, balans, etc, dat vraagt omscholing en focus op hele andere dingen. Ik zou voorlopig alleen focussen op de dressuur en voorlopig geen vaardigheid te rijden tot er rust is.
En je zal merken dat als je het thuis al voor elkaar hebt, dat het op de wedstrijd weer opnieuw begint. Zodra de bel gaat, zal hij vertrekken.......hij weet niet beter.

Naast aanpassen van voer, meer magnesium en meer buiten.

Of je moet accepteren dat snelheid is wat het paard het leukste vindt en al jaren mocht doen en hem alleen inzetten in de vaardigheid en indoormarathon.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:58

Hoe oud is de pony en hoe lang heeft hij alleen vaardigheid en marathons gelopen?
Als die pony een aantal jaren alleen maar geleerd heeft hard te lopen, is het een flinke klus om hem dressuur te leren, ik heb hier al een aantal mee zien strandden.

Ik weet trouwens ook niet of je de pony met deze omscholing wel plezier doet, kan me voorstellen dat hij er niets van snapt en dat het heel verwarrend voor hem is.

Ik ben zo langzamerhand ook op zoek naar een andere pony voor de dressuur, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt te pony te kopen die alleen maar geleerd heeft om hard te gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:07

Gypsy schreef:
De meeste mensen op bokt vinden dit een vervelende vraag maar hij is wel voor de hand liggend. Hoeveel uur per dag komt hij buiten en wat voer je?

De meest voor de hand liggende vraag is "heb je les van een bewezen instructeur? " . En ook in dit geval is dat van toepassing.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:25

Wat bij mijn shetlander werkt, is om hem eerst een flink stuk te laten draven. Dan is hij zijn ei kwijt en daarna is hij weer rustig. Als ik dat niet doe, is de hele rit een gevecht.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 20:55

De pony is een ruin van 14 jaar, en hij heeft voor zover ik weet zeker de laatste 3-4 jaar enkel marathon gelopen. Daarvoor moet hij nog wel wat dressuur gelopen hebben, maar geen idee of dat goed ging. Ze zijn er wel in geslaagd om met deze pony in het span te selecteren om internationaal te gaan starten, dus er moet ooit wel een basis dressuur hebben op gezeten.

Ik heb les van een bewezen instructeur, de pony staat daar op pension en ik krijg minstens eenmaal per week (meestal vaker) begeleiding.

Qua voer krijgt hij onbeperkt hooi, en 2 kg basiskorrel verdeeld over de dag. Dit krijgt hij reeds een jaar. Weidegang is een lastig puntje, daar ben ik me van bewust, maar ik probeer dit op te vangen door hem vaker los te laten op de paddock of in de rijbaan.
Werken doet hij ongeveer 5-6 keer per week, ik probeer longeren en mennen af te wisselen. Ik heb een periode wat minder (3-4 keer per week) gewerkt, maar nu hij beter op gewicht is en wat minder op de wei kan merk ik dat ik hem geen plezier doe moet een rustdag.

Magnesium hebben we wel eens geprobeerd, dat haalt de scherpe kantjes er wat af en maakt hem iets makkelijker te werken, maar helpt op dit moment onvoldoende.

Grainey schreef:
Ik ben zo langzamerhand ook op zoek naar een andere pony voor de dressuur, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt te pony te kopen die alleen maar geleerd heeft om hard te gaan.

Het is ook een projectje :) Ik heb een heel fijne jonge pony waarmee ik volgend jaar dressuur wil gaan starten, en tot zij daar klaar voor is wil ik energie in deze pony stoppen. Ik weet niet of het zal lukken, maar wat ik wel weet is dat de pony er al veel beter, sterker en gelukkiger uitziet dan een jaar geleden.

Misschien leuk om te zien, maar ons werk heeft blijkbaar toch in elk geval al iets opgeleverd :)
Afbeelding

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:21

Er zijn eigenlijk 3 dingen die er heel erg uitspringen.

1 waarom 2kg brok. Ga terug naar een handje dat is meer dan genoeg. (liefst een brok met niks erin)
2 Magnesium heb je geprobeerd. Waarom gestopt als het wel effect had. Dit betekend dat je paard een gebrek heeft.
3 af en toe even loslaten tsjah dat hoef ik met mijn merrie ook niet te proberen.

Je kunt ook voor het inspannen even een kwartiertje gaan longeren. Even de ergste energie eruit. Niet alleen opjagen wat veel doen, maar aan het denken zetten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:23

Bijna precies een jaar terug had je ook al een topic over de pony.
[AR] Heel veel spanning voor de koets

Maar je bent pas 1,5 jaar bezig, das niet lang voor een zenuwpees om 'm weer rustig te krijgen.
Hier duurde het ook een jaar voordat mijn zenuwpees kon stappen voor de wagen, bijna 2 jaar om 'm in 2 span te kunnen laten stappen.
Nu, 5 jaar later kan ie eindelijk stappen voor en na een marathon. Doel bereikt, maar het kost je heel veel tijd, en veel, heel veel geduld. Met ups en downs.
En nu zit je in een down. Maar denk ook dat het weer nu ook maakt dat ze net ff anders kunnen worden.

Als eerste zou ik zoeken waar ie meer weidegang of paddock of iig iets waar ie de benen kan strekken liefst met anderen. Hier kunnen ze meer hun ei kwijt.
Wellicht een goed supplement om de stress makkelijker af te laten vloeien. (Hier staat de stresskont op Liquihorse Relax, dit haalt heel wat scherpe kantjes eraf en helpt 'm sneller zn stress af te vloeien)

2 kg is ook wel zat voor zo'n pony'tje het is dan wel een C pony maar het is wel een iele/smalle pony qua bouw.. heb je het al eens op minder geprobeerd? Hier staan ze allemaal op muesli, 1 a 1,5 kg per dag, ligt eraan per pony en hoe hard deze werkt. (jongste die amper loopt krijgt 0,5 kg per dag) De stresskont was altijd dunnetjes zat en viel in door de stress; nu word ie dik van lucht omdat ie die stress niet meer heeft.

En wat meer koppie leegmaken door bijv lekker bosritten te maken, of over de weg oid ipv 5-6 keer per week rijden wat ook zat is als dat allemaal training is. Meer rijden is ook meer stress als ze het teveel vasthouden, en als het geen vooruitgang boekt heeft het weinig zin en worden jullie beide gefrustreerd.

Wat hier altijd hielp was even longeren voordat ik 'm ging inspannen, even het ergste er vanaf en leren dat ie voor de wagen zichzelf echt niet zo hoeft op te naaien. Het werkt iig ietsje, proberen waard.

Citaat:
''Ze zijn er wel in geslaagd om met deze pony in het span te selecteren om internationaal te gaan starten, dus er moet ooit wel een basis dressuur hebben op gezeten.''

Heeft de pony dan meegedaan in dressuur in het span, en niet juist als marathon/vdh pony aangezien je mag switchen als meerspanmenner? Want daar hoeft een pony zich niet voor te selecteren, een menner wel. Ik kan ook elke random pony meenemen op dressuur, daar hoeft de pony geen niveau voor te hebben, wel de juiste leeftijd ed.

Gewoon doorzetten, of op een gegeven moment accepteren dat hij niet gaat worden zoals jij wilt en je concentreren op je jonge. Het kost je veel tijd, en maar zien of je zowel de pony als jezelf daarmee gelukkig kan stellen met resultaat.
Hier heb ik mijn heet hoofd heel blij gemaakt door iig in 2 span geen dressuurwedstrijd meer te rijden, in enkelspan nog wel doorgestart tot de Z dus het zit er wel in maar het was altijd maar afwachten of we de proef gingen draven of stuiteren. Wel thuis dressuurmatig trainen in enkel en tweespan en dubbele longe, vind ie ook vaak geen feest maar als ik het niet doe dan kan ik overnieuw beginnen. Een veel blijere pony die nu eindelijk echt z'n rust leert vinden. Maar het kost heel veel tijd, ik zal 'm niet meer weg doen maar ik zal er ook zo een niet meer kopen. :))

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:24

Wij hadden ook zo'n heethoofd in het marathondubbelspan, die deed ook alleen mee in de vaardigheid/marathon, een pony deed alle onderdelen en een deed alleen de dressuur.
Dus misschien nog eens informeren bij de vorige eigenaar hoe het met die basis dressuur zit.
Houd er in ieder geval rekening mee, dat als je dressuur start en je zit vlakbij een vaardigheidsring, een bel een aparte reactie gaat geven, die van mij moest halt houden, bel ging en hij sprong met 4 benen in de lucht :+ .

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:43

om te beginnen, 2 kg brok vind ik echt veel te veel!! onze menpony's krijgen max. 500 gram en goed hooi. hiermee rijden ze in het seizoen zo'n 60km per week waaronder 3 keer per maand een rit van 30-40km. super in conditie en nog prima fit na deze ritten. en ze staan minimaal 15 uur buiten.
ik heb 4 jaar geleden een pony gekocht van 15 jaar , die van jongs af aan wedstrijden ( marathons) heeft gelopen. klasse 3. het eerste jaar voor de wagen was alleen maar strijd.
hij wilde hard lopen, draven, en als je hem terug wilde rijden sloeg hij regelmatig tegen de wagen van frustratie. op menritten helemaal gek als andere paarden hem voorbij gingen enz. al eens met wagen en al omgekiept door zijn gekke capriolen.

maar van begin af aan toch iedere keer consequent terug gepakt. effe stappen , 10 seconden, en dan weer draven. dit uitgebouwd naar steeds langer en ook af en toe stilstaan, met iemand ernaast in het begin.
na ongeveer een jaar zo bezig te zijn geweest liep hij echt ontspannen. hij was braaf, andere paarden voorbij laten gaan was totaal geen probleem meer en van slaan uit frustratie was al helemaal geen sprake meer.
en omdat we de andere pony's bitloos voor de wagen reden heb ik hem ook eens bitloos ingespannen in tweespan. wat een verschil! zo ontspannen en braaf. en nog veel beter lopen.

omdat hij in het begin zo moeilijk te houden was zou ik niet bedacht hebben om hem bitloos te gaan rijden. en nu blijkt dat hij totaal makkelijk en braaf is zonder bit. ook in enkelspan een super ontspannen en perfect luisterende pony.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:34

Ik zou als eerste die 2 kg brok er uit gooien. Zit vaak toch redelijk wat suiker en zetmeel in en dat is alleen maar extra energie die déze pony niet nodig heeft. Ik zou eerder kiezen voor een vitaminebrokje en even kijken hoe dat gaat. Meer gaan voeren kan altijd nog als hij weer fijn beheersbaar is. Als de magnesium de scherpe kantjes er af haalde zou ik dat weer gaan toevoegen. Af en toe even loslaten zal ook niet meehelpen. Is er een optie om hem langer op de paddock te zetten (met een speelmaatje)? Hoeft niet perse op het weiland te zijn natuurlijk. Als hij maar een aantal uur zijn benen kan strekken.

Maar ik denk dat dit gedrag voor het grootste deel gewoon 'aangeleerd' is bij zijn vorige eigenaar. Aanpassen van voeding en huisvesting zal daarbij imo wel kunnen helpen, maar je zult het rijtechnisch op moeten lossen.

Dat het een tijdje terug beter ging betekend toch wel dat je de goede kant op gaat. Ik hoop dat je projectje uiteindelijk alsnog gaat lukken :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 10:57

MelanieB schreef:
Heeft de pony dan meegedaan in dressuur in het span, en niet juist als marathon/vdh pony aangezien je mag switchen als meerspanmenner? Want daar hoeft een pony zich niet voor te selecteren, een menner wel.

Ik België moest je als menner vroeger met al je paarden/pony's een dressuurproef kunnen rijden met minder dan een bepaald aantal strafpunten, vooraleer je kon selecteren voor het WK. Hij moet het dus ooit wel gelopen hebben, maar natuurlijk is een dressuurproef in het vierspan niet hetzelfde als een dressuurproef in enkelspan.

In het begin leek hij die 2kg brok echt wel te kunnen gebruiken, maar toen had hij natuurlijk wel nog een boel tekorten aan te vullen. Zou het kunnen dat, nu hij wel beter op gewicht is, die 2kg ineens toch te veel geworden is?

Verder rijden we heel vaak gewoon op de weg of in het bos, zodat hij zijn energie kwijt kan. Zeker nu in de winter trainen we echt niet zo vaak op de dressuurbaan. Maar ik heb een beetje het gevoel dat hij net drukker wordt als we vaak op de weg gaan rijden. Op de dressuurbaan kan ik hem makkelijk op de grote volte zetten in een arbeidsdrafje, lekker voorwaarts neerwaarts en dan zie je de pony echt rustiger worden. Op die momenten heb ik ook weinig druk in mijn handen, en als we dan wat dressuur gereden hebben wil hij daarna meestal wel beter stappen.
Op de weg blijft het altijd een beetje vechten, hij wil steeds harder en ik moet er echt voor opletten dat de druk op de leidsels niet te groot wordt. Ik hoop nog steeds dat het na de winter, als we net weer wat meer dressuur kunnen rijden, allemaal weer wat makkelijker zal gaan :)

dingogirl, wat fijn dat het jullie toch gelukt is met die pony :) Dat geeft hoop :+
Bitloos hebben we geprobeerd, maar toen ging hij enorm veel druk nemen op de leidsels. Hetzelfde probleem kregen we met een bitlifter of een kinetonneusriem. Het bit wat er nu in zit lijkt goed te werken, en hij begint zelfs eindelijk wat schuim te maken tijdens het rijden. Tussen dwars door het bit heen lopen (licht bit) en weglopen van de pijn in zijn mond (zwaar bit) zit er bij deze pony maar een heel dun lijntje, maar we lijken nu toch een bit gevonden te hebben dat daar net tussenin ligt :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:33

Rijd je met je instructeur alleen dressuur in de piste, of heb je ook wel eens dressuurles op de weg? Dan zou hij dat moeten kunnen oplossen. Of jou overtuigen dat deze pony voor jou niet geschikt is om buiten mee te rijden.
Mijn merrie heeft ook de neiging om door te willen schakelen naar een hogere versnelling, maar ik hoor voortdurend dat ik alleen maar op tempocontrole moet letten voordat er ook maar iets anders aan te pas komt en "Ho is Heilig" .