Longeren aanleren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xhenrikex

Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 18:06

Hallo Bokkers,

Sinds een paar maanden heb ik een hele leuke jonge D pony (El Primero X Indoctro) tot mijn beschikking.
Toen ze bij ons kwam kende ze nog niks en kwam op haar vorige stal bijna niet in aanraking met de mens. Doormiddel van grondwerk leerde ik haar steeds beter kennen en merkte ik al snel dat het een hele nuchtere pony is, en geen vlieg kwaad doet. Hierdoor kon ik er al snel eens een zadeltje of deken opleggen. Ook in de omgang is ze erg makkelijk. Van dingen zoals borstels en spray's keek ze helemaal niet op. Maar toen kwam het moment waarop het tijd was om het longeren aan te leren. Dit is ook de reden waarom ik dit bericht hier op Bokt plaats.
Ze pakte het longeren op de linkerhand erg goed op. Na een aantal dagen liep ze alsof ze niet anders gewend was. Maar goed, we hebben natuurlijk ook nog de rechterkant. En dit is nogal een probleem. Ik zal het proberen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar het kan nogal ingewikkeld overkomen.

Wanneer ik haar de rechterkant op stuur begint het eigenlijk al. Allereerst wil ze niet eens voorwaarts en mocht ze dit wel doen draait ze na een aantal passen mijn kant op. Waarbij ze dus met haar hoofd naar mij toegedraaid staat. Wanneer ik haar weer voorwaarts wil laten lopen draait ze gelijk de linkerkant op. (Ik neem vanuit dit "gedrag" dan ook aan dat dit haar betere kant is.)
Ik lees veel forums op bokt met adviezen zoals: Zweep er bij houden, je moet strenger en sneller reageren etc. Nu is het bij mij zo dat wanneer ik de zweep gebruik het probleem alleen maar groter wordt. Ik hoef hem maar op te pakken en draait zich alweer naar mij toe. Dit "probleem" leidt bij mij tot zeer grote frustraties. Vooral omdat er op de linkerhand niks aan de hand is. Ook wanneer ik in een longeercirkel longeer, is er op beide kanten niks aan de hand. Ik hoop dat iemand mij een briljant advies kan geven en ik er mee aan de slag kan. Adviezen zoals les nemen begrijp ik heel goed, alleen dat is niet wat ik zoek als doel met dit artikel. Ik probeer het eerst zonder les op te kunnen lossen en ben vooral benieuwd naar jullie ideeën. Daarnaast wil ik jullie ook vragen, wanneer jullie kritiek hebben, het netjes te houden en het als opbouwende kritiek neer te zetten!

Bedankt!

Groetjes Henrike

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:10

Heb je al eens kritisch naar je eigen lichaamshouding gekeken?
Sta je wellicht per ongeluk teveel ter hoogte van de voorhand waardoor je aangeeft dat hij naar binnen moet komen?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:13

ijssnuiver schreef:
Heb je al eens kritisch naar je eigen lichaamshouding gekeken?
Sta je wellicht per ongeluk teveel ter hoogte van de voorhand waardoor je aangeeft dat hij naar binnen moet komen?

Dit. Er gaat iets fout met je houding. Als jij op de goede plek staat in de juiste houding gaat je paard niet naar je toe draaien of zelfs omdraaien. Kijk even kritisch naar waar je staat. :)

Verder, die zweep mag je wel gebruiken als ze naar je toe gaat. Eens naar haar richting zwiepen mag best. Als ik een paard heb dat echt aan het kloten is en gewoon vervelend doet (bij jou niet het geval!) dan deel ik er ook wel eens een mep mee uit. Niet te bang zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:17

ten eerste, niet gefrustreerd of boos worden. dat werkt averechts. als je paarden iets wilt leren moet je geduld kunnen opbrengen !
als hij met z'n hoofd naar je toe draait, inderdaad de zweep achter zijn kont houden en hem voorwaarts / van je weg drijven. als hij dan linksom draait, de longeerlijn weer korter pakken, omdraaien en weer voorwaarts/ van je weg drijven.
soms helpt het om hem meteen een tik te geven zodat echt duidelijk is dat hij vooruit moet.
als je dit concequent volhoud, zal hij gaan begrijpen wat je wilt. en niet opgeven of boos worden.

laat de longeerlijn niet te lang zodat je in het begin op een kleinere volte longeert en met de zweep nog aan hem kan om voorwaarts te drijven.
gaat dat goed, dan kan je de volte groter maken.

je kan ook een stuk afzetten waar je gaat longeren. dan kan hij niet te ver weg van je.

Balou_k

Re: Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:37

Ik zie mezelf nog strubbelen, wat nu een tweede natuur is geworden was eens een hels karwei.

De enige echte raad die ik kan geven is les volgen in het longeren, of toch zeker goede begeleiding zoeken.

janouk

Re: Longeren aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:56

Kan je wel rechts naast je paard meelopen? Als je veel links naast het paard werkt, verwerken ze veel met het linkeroog. Je moet ook trainen aan de rechterkant te werken en het paard de informatie met het rechteroog te verwerken.
Daar zit groot verschil tussen.
Laat iemand rechts op de cirkel daarna naast het paard lopen, terwijl jij vanuit het midden aanwijzingen geeft en langzaam het paard overneemt en de begeleider langzaam achteruit loopt. Neem je tijd. Je paard moet het gaan leren snappen
Succes