Wat moet ik doen bijten en misscomunicatie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd6

Wat moet ik doen bijten en misscomunicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:43

Hoi allemaal!

Ik heb een vraag aan jullie of jullie misschien tips hebben. Ik heb echt een super leergierig en slim paardje maar we lopen tegen een aantal problemen aan tijdens het grondwerk en vrijeheidsdressuur.

1. Als hij de beloning krijgt wil hij die zo snel mogelijk en bijt je halve hand eraf zowat :') :n (voedsel weigeren heeft geen zin want als hij hem dan uiteindelijk krijgt bijt hij nog.
2. Longeren vind hij heel lastig en gaat moeilijk de volte op (blijft het liefst de hele dag bij je staan (hij kan het terugzetten dus daar ligt het niet aan))

Heeft iemand hier tips voor of iemand in de omgeving Leende (Noord-Brabant) die misschien zelfs zou willen komen om dit eruit te halen? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet Veerle Prevaes :)
Laatst bijgewerkt door verwijderd6 op 28-12-16 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

enamorada

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:45

Het eerste is redelijk makkelijk op te lossen naar mijn mening: voerweigeren en beleefd voer aannemen aanleren.
Bij het tweede snap ik het niet helemaal. Wat doe jij als hij blijft staan? Wat doe je om hem op de volte te krijgen?

verwijderd6

Re: Wat moet ik doen bijten en misscomunicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:49

Hoi dankjewel, maar over dat voedselweigeren heb ik al verteld. en vaak als hij de volte op moet loop ik een rondje mee en dan naar het midden maar het liefst gaat hij me dan achterna omdat hij niet snapt dat hij het alleen moet doen en daar moet blijven (op de volte) zegmaar....

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:54

Wat ik doe als ik mijn (bijrijd)paard op de volte stuur is met mijn ene arm de richting op wijzen waar ze heen moet en draai ik mijn heupen in de richting van de vierde zone, dus achter de kont. Vaak doet ze dan al braaf wat ik wil, maar als ze dan nog wat extra sturing nodig heeft zwaai ik (rustig!) met het touw naar de derde zone (achterkant). Misschien kun je het zo proberen?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:02

Maar je kan hem dus wel achteruitzetten? Dan kan je hem ook achteruit van je afsturen.Je kan hem ook leren om stil te blijven staan als je weg loopt. Dan zet je hem op de hoefslag, loop je zelf naar het midden en stuur je hem vervolgens vooruit.
Inderdaad wijzen met je longe arm welke kant je op wil dat hij op gaat dan 'open' je die richting, terwijl je van achter druk zet / begrenst door zweep / contactstok net achter de kont gericht te houden en eventueel iets op te heffen. Bijna ieder paard zal dan snappen welke kant hij dan op moet. Natuurlijk aan het begin iedere goede pas belonen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 28-12-16 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderd6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 12:02

Ja dankjewel zal ik eens proberen! Bedankt voor de handige tip!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:08

Je paard klinkt verwend en krijgt zo te lezen zijn zin. Heeft hij mooi voor elkaar.
Stop met snoep geven (je doet niet aan voedsel weigeren, maar uitstellen. Logisch dat hij blijft zeuren als hij weeg dat hij toch wel krijgt) en wees aan de lijn gewoon een keer heel duidelijk en streng.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:00

Ik denk dat je hier goede begeleiding bij nodig hebt, dit is via internet niet uit te leggen. *knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 11-01-17 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte bericht niet toegestaan volgens boktregels.

Chevaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:40

Voor het longeren kan je misschien oefenen met het parkeren: naast je paard lopen en stilstaan. Dan ga je voor je paard staan met je hand omhoog en je zegt; "Waaaachten" en je loopt tijdens het commando naar achteren. (Als je paard naar voren loopt zet je hem weer terug waar hij stond.)
Zo leert je paard dat hij ook op een afstand naar je kan luisteren. :)

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:01

voor het longeren kun je aanleren dat hij voor zijn schouder moet wegstappen

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:51

t eerste is simpel op te lossen, ga werken met een clicker en geen voerbeloningen meer, bv na t werken een handje muesli maar dan wel in zn eigen voerbak en niet uit de hand ;)

die 2e gewoon een keer goed streng zijn en heel duidelijk verzoeken op de volte te blijven, wijs met je zweep naar de schouder of raak de schouder aan met de zweep.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:09

linda_gigant schreef:
t eerste is simpel op te lossen, ga werken met een clicker en geen voerbeloningen meer, bv na t werken een handje muesli maar dan wel in zn eigen voerbak en niet uit de hand ;)

die 2e gewoon een keer goed streng zijn en heel duidelijk verzoeken op de volte te blijven, wijs met je zweep naar de schouder of raak de schouder aan met de zweep.

De clicker blijft gekoppelt aan voerbeloningen, vooral in het begin.

verwijderd6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 20:56

Dankjewel iedereen. Ik zal eens kijken waar hij misschien op reageerd. :) +:)+