Sensibel, onzeker paard grondwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Sensibel, onzeker paard grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 19:01

Hoi,

Met mijn shetlander Jannie doe ik veel aan grondwerk. Ze kent veel oefeningen uit de vrijheidsdressuur, ze is erg gemotiveerd en leergierig.

Nu merk ik de laatste tijd dat ze het lastiger vind..
Normaal loopt ze altijd als een hondje overal mee naartoe, we konden goed communiceren en ze begreep de kleinste lichaamshulpen.
De laatste tijd rent ze elke keer van me weg, nu doet mijn andere pony dat ook wel eens en die kan ik dan met je juiste communicatie en lichaamstaal weer bij me terug krijgen in totale vrijheid.
Jannie reageert hier totaal niet op en lijkt het ook niet echt te begrijpen, ze blijft dan maar rennen en een 'uitweg' zoeken terwijl ik haar totaal geen boze of negatieve druk geef.
Als ik haar aan het halster meeneem doet ze dit opzich goed maar is erg op haar hoede, als ik haar een nieuwe oefening leer of een oefening vraag die ze moeilijk vind dan wordt ze snel boos en wil dan niks meer.

Ik ben me erg aan het inlezen via internet en het boek 'Dancing with Horses' maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Ik vroeg me af of een van jullie hier ervaring mee heeft of tips.

Ik ben benieuwd! :)

mrie

Re: Sensibel, onzeker paard grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:43

Misschien wil ze even wat anders...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:29

Hoe veel ervaring heb je met grondwerk? En wat bedoel je met veel? Wanneer kwam die omslag? Miss is ze het idd zat. Maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat jij niet op het goede moment de goede druk hebt gegeven of druk hebt los gelaten. Als ze zo sensibel is, heb je daar nu de rekening van. Of maakt haar nieuwe gedrag jou misschien onzeker? Ook dat kun je op haar over brengen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:12

Sientje schreef:
Hoe veel ervaring heb je met grondwerk? En wat bedoel je met veel? Wanneer kwam die omslag? Miss is ze het idd zat. Maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat jij niet op het goede moment de goede druk hebt gegeven of druk hebt los gelaten. Als ze zo sensibel is, heb je daar nu de rekening van. Of maakt haar nieuwe gedrag jou misschien onzeker? Ook dat kun je op haar over brengen.

Hoi!

Ik heb redelijk wat ervaring met grondwerk, ik doe het al een aantal jaren, heb er veel les in gehad en ik doe het veel met mijn paarden doordat ik niet met ze kan rijden.
Ze maakt mij niet onzeker, maar het zou kunnen dat ik er nog achter moet komen hoe ik bij haar precies de druk moet geven en loslaten.
Op mijn werk krijg ik ook veel te maken met sensibele/bange paarden en door middel van grondwerk leren we ze dan om zelfvertrouwen te krijgen en meer ontspannen te worden. In die zin heb ik dus wel redelijk wat ervaring..

Het blijft lastig, maar ik blijf voorzichtig proberen! Ik dacht misschien heeft iemand hier tips of ervaring!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:17

Kan je misschien nog iets beter uitleggen wat je doet, wat je vraagt, welk 'antwoord' je wilt hebben en welk antwoord je krijgt?
Vlucht ze en waarom denk je dat? Of is ze fris en neemt ze gewoon de benen? Of zet je te veel druk en denkt ze dat ze moet rennen?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:27

Wat voor hulpmiddelen gebruik je? Ik heb bijvoorbeeld een pony die het echt niet fijn vindt om met de zweep te werken. Als ik de stok pak is er niks aan de hand maar een zweep wil hij niet. (Zweep word dan gebruikt voor de commando's niet om te slaan)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:49

Ts:

Het komt op mij over of ze in handen is geweest van iemand anders ?
Misschien wel meerdere keren, zonder dat jij dat weet ?
Heb situatie meegemaakt, waar eigenaar er niets van snapte, totdat ze ontdekte dat de twee verzorgter haar pony soms volledig in het zweet jaagde , ver over de limits.

Ik merk het nl zelf direct als ik paardje een keertje heb uitgeleend, of een stalgenoot heeft paard voor me losgegooid.
Niks mis mee, heb hem er zo weer bij, dat effect zul je ook wel herkennen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 22:11

Peetstap schreef:
Ts:

Het komt op mij over of ze in handen is geweest van iemand anders ?
Misschien wel meerdere keren, zonder dat jij dat weet ?
Heb situatie meegemaakt, waar eigenaar er niets van snapte, totdat ze ontdekte dat de twee verzorgter haar pony soms volledig in het zweet jaagde , ver over de limits.

Ik merk het nl zelf direct als ik paardje een keertje heb uitgeleend, of een stalgenoot heeft paard voor me losgegooid.
Niks mis mee, heb hem er zo weer bij, dat effect zul je ook wel herkennen.

Toevallig heeft ze net een nieuwe verzorgster, ik heb hun een paar keer samen gezien en dat leek goed te gaan.. Hmm... goede tip, ik zal het beter in de gaten houden

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:52

En, al wat ontdekt van de oorzaak ?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 20:29

Peetstap schreef:
En, al wat ontdekt van de oorzaak ?

Ik heb haar gewoon wat rust gegeven en op een gegeven moment gaf ze zelf aan weer klaar te zijn om te trainen! Ze is nu weer super gemotiveerd en het gaat goed! :)