Hilary schreef:Maar dan is het probleem dus dat je hem in een grotere ruimte dan een longeerbak niet aan een longeerlijn kunt longeren? Oftewel:
- los laten rondlopen in een rijbak gaat goed
- los laten lopen in een longeercirkel gaat goed
- aan een longeerlijn in een longeercirkel gaat goed
en:
- aan een longeerlijn in een rijbak of weiland gaat niet. Je paard probeert dan uit te breken (hoofd naar buiten draaien en wegrennen), en als dat niet lukt, probeert hij te trappen. Als hij trapt, komt hij dan op je af en slaat hij met het voorbeen, of draait hij om en slaat hij met het achterbeen?
Kijk, fysieke middelen om te zorgen dat hij niet schopt, zijn er m.i. niet (behalve het opbinden van een voor- of achterbeen om een paard te breken, maar dat is m.i. een gruwelijke methode en valt voor mij wel onder het kopje 'diermishandeling'). Bovendien ben je dan bezig met symptoombestrijding, niet met het oplossen van het probleem.
hij gaat idd lopen.. en zorgt er voor dat dit hem lukt hoe maakt hem niet uit als ik zijn hoofd door middel van een hoofdstel beter kan tegen houden draait hij zijn kont naar me als hij dicht genoeg bij is en schopt hij en anders gaat hij zo rare dingen doen tot je gewoon niet meer kan volgen wat hij alemaal toch maar doet. tot hij een beetje opening vind om toch maar weer weg te lopen. maar als hij een maal "los" met de longe nog ergens tussen zijn benen is komt hij terug wil je terug zijn longe op nemen loopt hij weer weg.
en hij moet nog kunnen longeren en niet bang worden (als hij dat nog niet is) van de longe. dus vastbinden ga ik zoizo niet doen arm paard. Maar zijn hoofd kan hij zoizo al niet meer mee doen wat hij wil met een pessoa dus ik vroeg me gewoon af of dat bontje achter zijn benen er niet voor zorgt dat hij automatisch druk op zijn mond krijgt als hij (wil) schoppen? maar als het antwoord nee is ... dan blijven we enkel met de oplossing niet vast maken als ik hem laat lopen vanop de grond.