[AR] Waarde van eenpannertuig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Waarde van eenpannertuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 17:51

Ik hoop dat het mag, want ik heb echt geen kaas gegeten van mennen en de waarde van tuigen ed.
Maar ik heb hier een mentuig liggen, eenspanner, waarvan iemand me ooit zei dat het best een goed en duur tuig was. Nu wil ik het verkopen maar wat heeft zoiets aan waarde? Mij kan je echt alles vertellen. Ik heb het gisteravond helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt met zadelzeep en daarna licht in de olie gezet, maar toen geen merknaam gevonden.

Het tuig is zwart met koper/goudkleurig beslag. Het bijpassende hoofdstel is er ook bij. Net de leidsels zijn bruin van kleur. Het tuig heeft natuurlijk wat gebruikssporen en is heel lang in een tuigentas opbewaard.

Herkend hier iemand het merk van dit tuig? Of kan mij er meer over vertellen?

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien hoort het hoofdstel echt bij het tuig. Net de leidsels heb ik dus mijn vraagtekens bij.
Afbeelding

Closeup van het schoftdeel
Afbeelding

Heb ook wat "kleine" schadedingetjes gevonden. Aan 1 kant is de stiknaad van de broek achter los. Dat is halverwege en zou vrij simpel even doorgestikt moeten (en kunnen) worden.
Afbeelding

En voor op het borststuk zijn er 2 lussen aan 1 kant los, plus een stukje van het onderlegde deel is het leer uit het stiksel gekomen.
Afbeelding

En er mist voorop op het borstdeel 1 zon koperen ornamentje. Zo te zien ooit door een paard eraf gevroten :+
Afbeelding

Oja en ik vermoed dat er iets mist, nl de riempjes om de broek aan de strengen vast te zetten. Zijn die los verkrijgbaar? Is dat een zware waardevermindering? En hoe omschrijf je de maat? Ik heb hem ooit een keer of 2 gebruikt bij mijn oude merrie om de weide te slepen :D Die was 1.60 m. maar redelijk sierlijk gebouwd. Ik zou dus gokken op Cob/klein paard?? of worden er hele andere benamingen gebruikt?
cq please help. Wie kan mij helpen en vertellen hoe en wat? Thanks alvast.

Echwel

Re: Waarde van eenpannertuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:15

Olie tast juist de stiksels aan en die zijn al aardig gaar van dit tuig
Verder is het tuig in een dermate slechte staat dat je blij mag zijn als het 50 euro oplevert volgens mij

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:01

Leidsels horen bruin te zijn van oorsprong, dus dat is heel normaal dat die niet zwart zijn :)
Vind het er niet goed uit zien op de foto en zou er niet meer dan 100 euro voor geven als het helemaal compleet is en het merk bekend is.

ElineGC

Re: Waarde van eenpannertuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:08

Volgens mij is het het zwarte tuig van HB. Ik heb een bruin tuig van HB en die heeft hetzelfde op het borsttuig (koperen fournituren)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:37

Een tuig in deze staat zal niet makkelijk te verkopen zijn, welk merk het dan ook is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:17

Tuig is idd in slechte staat, uitgedroogd en gescheurd en stiksels hebben het zwaar te verduren gehad.
leidsels horen van oorsprong bruin te zijn, dat is dus niets vreemds.

Lijkt behoorlijk sterk op HB tuig, ook qua versieringen en ornamenten.

Ik zou zeggen voor complete tuig incl. alles hooguit 50-100 euro maximum; omdat het in zo'n slechte staat verkeerd.
vetten gaat dat niet oplossen; het leer zelf is al behoorlijk aangetast.
Olie is funest voor je stiksels. Wist ik eerder ook niet, tot mijn tuigenmaker mij ooit eens behoorlijk op m'n donder gaf toen hij het effect zag van jaren olieen en niet vetten.

De riempjes die volgens jou missen, daarmee bedoel je losse broeksriempjes. Die kun je idd als strengophouders gebruiken.
Maar je kan ook je broeksriempjes gebruiken en dan losse strengophouders er bij kopen.
Zowel broeksriempjes als strengophouders zijn los verkrijgbaar.

Maar dat is dit tuig het helemaal niet waard; die losse riempjes kostten jou los veel meer dan dit tuig nu waard is.

Misschien bij een goede tuigenmaker inruilen, dan kan hij evt. nog losse onderdelen gebruiken, en een nieuw tuig kopen.
Hier heb je echt heel weinig aan.