Oefeningen overbouwd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Oefeningen overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 21:39

Hoi allemaal.

Ik weet niet of dit mogelijk is. Heb namelijk nog nooit een overbouwd paard gehad.

Maar mijn 4 jarige Tinker is dus overbouwd. Ze is beleerd op 3.5 jarige leeftijd, ik heb haar sinds 26 juni en ken haar sinds 9 december. Ik heb haar toen tot mei 3x per week gereden, ze was verkocht en sinds 26 juni heb ik haar gekocht, het klikte niet met de eigenaar.

Maar sinds 26 juni heb ik er 1x opgezeten en alleen stap en halt houden. Ik durf niet meer te rijden bang dat ik het tegenhoud en dat ze overbouwd blijft.

Nu vraag ik mij af, zijn er bepaalde oefeningen op de grond die ik kan doen om haar minder overbouwd te krijgen.

Ik laat haar natuurlijj groeien, maar misschien kan ik haar helpen met een bepaalde oefening.

Nog even een foto van haar
Afbeelding

sakvis

Re: Oefeningen overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:45

Je pony is gewoon nog aan het groeien. Mijn pony is 6,5 en haar kont staat nu ook weer een flink stuk hoger dan haar schoft. Dat trekt vanzelf weer 'recht'.
Met zo'n jonge pony oefen ik graag veel op de grond aan de dubbele lange lijnen. Dan train ik zonder ruitergewicht op de rug. Maar train ik wel de coördinatie en de balans die nodig is om een ruiter te dragen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:51

Enige wat helpt is flink laten uitgroeien. Maar het is goed mogelijk dat ze overbouwd blijft.

Dit hoeft geen problemen op te leveren, maar ik zou er dan wel heel erg op gaan letten dat ze niet op de voorhand gaat lopen. Ik werk met onze beide paarden (quarter horses, de oudste meer overbouwd dan de jongste) zeer veel aan de hand, waarbij ik alle laterale gangen meeneem evenals galop aan de hand en ik heb sinds kort ook een beginnetje gemaakt met piaffe. Echt verzamelende arbeid dus. Het voordeel van werk aan de hand is dat je goede spieropbouw krijgt zonder dat je ze belast door erbovenop te gaan zitten.

Hiervoor zou ik wel les nemen, zeker in het begin en/of bij nieuwe oefeningen is begeleiding erg fijn. Ik heb goede ervaringen met academische rijkunst, daar zijn wel een redelijk aantal instructeurs van te vinden volgens mij.