[AR] Hoe los ik mijn strengprobleem op met dit tuig van Kieffer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

Hoe los ik mijn strengprobleem op met dit tuig van Kieffer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:41

Beste Bokkers,

Kijken jullie even mee? Ik heb een nieuw tuig van Kieffer voor mijn dravertje (1,62 schofthoogte). Nu heb ik het gepast op mijn paardje en lijkt het mij goed te passen. Maar... Als ik de strengen er aan maak, kom ik tot net bij haar hakken? Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Ik dacht, dan probeer ik het met mijn oude strengen, maar ik kom niet eens in de buurt van de gesp, omdat die veel verder naar voren zit als bij mijn oude tuig?

Horen de gespen van het borsttuig inderdaad zover naar voren te zitten, of is het borsttuig een maat te klein geleverd? Het lijkt mij verder wel goed te zitten. Als ik meet tussen het zweng en de gesp van het borsttuig, dan zit daar ongeveer 255 cm tussen? Nu zou ik het lamoen misschien ietsjes korter kunnen maken, maar niet heel veel. Ze moet nog wel in rendraf kunnen zonder het zweng te raken...

Ik zie op internet dat standaard strengen 250 cm zijn? Als je zo'n streng om het zweng doet en de gesp in het eerste gaatje, wordt hij al minstens 10 cm korter? Mijn leverancier zegt dat Kieffer geen strengen kan leveren in de juiste lengte. Hij wil ze wel van Zilvo bestellen, maar ik snap het gewoon niet? Ik heb toch geen paard met hele rare verhoudingen? Een standaard maat zou toch moeten passen? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er tegenwoordig andere manieren om strengen vast te maken aan het zweng, waardoor ik meer lengte krijg? Mijn oude tuig had gewoon van die stroppen...

Wie weet waar nu precies het probleem zit en hoe ik dit oplos? Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:44

Het lijkt inderdaad wel wat kort! Te kort zou ik zeggen. Ik vind zelf ook dat je broek te strak zit (die van het paard :P) Maar daar zal je vast nog wel wat aan gaan sleutelen. Zo ook voor de riem die over zijn rug naar de staartriem loopt.

Zou het hele tuig niet een maat te klein zijn geleverd? Ik vind alles er eigenlijk wel aan de kleine kant uitzien..

Wat heb je besteld? Maat cob?

Nog even een aanvulling. Je zou je strengen niet met stroppen kunnen vastmaken aan je sweng, maar deze met veiligheidssluitingen vastmaken, Dan win je al weer 20 cm.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoe los ik mijn strengprobleem op met dit tuig van Kieffer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:48

Gezien de plek van de gespen bij het borststuk lijkt deze flink te krap te zijn, maatje groter daarin kan geen kwaad. De rest oogt ook wat krap. Maar streng van 250 cm zou lang genoeg moeten zijn. Hooguit staat je paard wat ver voor de kar. Denk dat de combinatie van oorzaken er voor zorgt dat je strengen domweg te kort zijn nu

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:50

Yep, maat COB. Echter, ik heb op het borsttuig eigenlijk nergens het eerste gaatje gebruikt. Er zitten overal zo'n 7 gaatjes en ik zit in de derde ofzo?

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:51

Ik heb overigens meteen gegoogled op kieffer tuigen en zie dan ook op andere paarden die gespen vrij ver naar voren liggen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:51

Ik kijk naar de halsriemen, die lijken aardig aan het laatste gat te zitten om daar de lengte te krijgen. Daarnaast ligt hij niet horizontaal maar loopt op. Dan zou of de voorkant moeten zakken of de achterkant omhoog maar dan ligt het ook niet lekker,

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 12:55

Er zit wel een springriem bij dat tuig van Kieffer erbij. Als de strengen niet vast zitten, trekken die het borsttuig voor iets naar beneden... Ik heb met de gaten waar de gespen nu in zitten nog 2 gaten over eronder.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:12

Misschien is alleen de brede borstriem een maat te klein geleverd? Dat de halsriemen wel de goede maat hebben? Dat die brede borstriem daarom te kort is? Maar ja... Hoe kom ik er achter hoe groot hij eigenlijk volgens Kieffer had moeten zijn? Hmmm... Dacht ik gunstig een mooi tuig te kunnen bemachtigen... Misschien alsnog maar terugbrengen dan...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:48

Lijkt me toch met alles wat aan de kleine kant....
Op mijn paardje van 136 lag al maat cob, misschien maat paard passen ??

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 15:57

Ik heb 2 foto's op de kieffer site gevonden. Het ene tuig is niet helemaal gelijk aan dat van mij, maar hierop is wel te zien dat de achterste halsriem min of meer recht naar beneden moet lopen. De riem waar de broek aan hangt, moet verder naar voren aan de rugriem, maar dat had ik al eerder gezien... Op de tweede foto zie je een paard in actie met volgens mij hetzelfde tuig als wat ik heb. De gespen voor de strengen horen wel voor het schoftje, maar wel verder naar achteren als op mijn paardje! Tenminste, dit zijn mijn conclusies...

http://www.kiefferharness.eu/uploads/li ... 33bd51b458
http://www.kiefferharness.eu/uploads/li ... 32632f3261

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:04

De achterste halsriem hoort zodanig te liggen dat het vanaf de voorkant borst in 1 schuine lijn naar je zweng loopt.
Het paard trekt namelijk niet met de zijkant, dus het is vooral zaak dat je voorste riem voldoende zit zodat het borsttuig hoog genoeg blijft voor.
En als er een knik in zit en je trekt de wagen aan trek je ook op het paard z'n hals.
Dus jouw borsttuig moet echt nog een zooi gaten langer en dat gaat niet. Ook vind ik het veel te kort, lijkt wel 1 (of bijna 2) maten te klein..

Qua borsttuig lengte zie ik het het liefste zoals foto hieronder.
Maar sowieso dat de achterste halsriem recht naar beneden loopt, zodat het pas is
Zilco heeft nu in enkelspan dat het korter is en vind dat geen gezicht, lijkt net of het een maat te klein is... zolang het niet hindert en verder op maat ligt maakt dat niet uit is alleen voor het oog natuurlijk.

http://reneschoop.co.uk/wp-content/uplo ... -synth.jpg
Zo kun je ook goed zien hoe borsttuig moet liggen

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 17:55

Ik ga het tuig terugbrengen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:56

Dat is denk ik een wijze oplossing. Mijn brede welsh cob van 155 cm heeft een ideal tuig maat cob en past ruim, mocht je naar zoiets willen kijken. Dit merk is eigenlijk ook wel echt mijn favoriete merk!

Jammer voor je..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:52

Ik zou gewoon een maat groter nemen.
Dit tuig heb ik in 1 maat kleiner op m'n pony van 1.16 haha!

Prima tuig verder, maar alles op jou foto is bij jou paard te klein (borst, schoft, broek..)

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 21:05

Ik kon dit tuig voor een aantrekkelijke prijs krijgen, omdat het nog slechts 1 exemplaar was en de verkoper er mee op houdt. Het zou COB maat moeten zijn, maar ik denk dat het per ongeluk een samenraapsel is geworden met een ponymaatje... Ik kan het echter terug brengen, dus wat dat betreft geen probleem. Alleen wordt een maatje groter dus wel veel duurder voor mij... Maar ja, beter een duurder goed passend tuig dan een te klein tuig voor minder... Ik heb momenteel een oud leren tuig van ideal maat cob en dat past goed, maar is gewoon echt op. Kent iemand nog een tuig pas-service die ook kieffer tuigen verkoopt in de buurt van Nijmegen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:16

Het is geen pony maat, het is gewoon cob. Jij hebt een paard en gewoon full nodig.
Maat pony ligt op mijn A pony, die had je denk ik niet eens om de hals gekregen, haha.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:38

't Peerdewinkeltje in Veenendaal ? Zij hebben Kieffer, verder ook veel men-materiaal en Letty (eigenaresse) heeft veel kennis.

Zelf heb ik ook een Kieffer. Mijn man heeft een Zilco en daar zijn we ook erg tevreden over! Die komen aan huis passen, eventueel ook stukje meerijden. Ontzettend aardige man en hij maakt er geen probleem van om bv bij een full tuig een cob hoofdstel en staartriem te leveren indien dat beter past.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:30

Jammer TS, maar wel een betere beslissing, kieffer is wel onwijs mooi tuig. Heb er over getwijfeld met zilco en kieffer maar het nog flinke prijsverschil gaf hier de doorslag voor zilco, maar heb het kieffer tuig wel in handen gehad, mooi soepel sterk en verrassend zacht tuig.

Maten van merken verschillen ook onwijs. Van Ideal past hier op m'n a-welshen zowel shet als pony, en maat shet van ideal pastte hier zelfs nog op een pony van 1.30.
Terwijl zilco weer anders valt.
Ideal is prima tuig, maar merk dat het voor zwaarder/meer werk hier niet voldoet en te snel slijt, en bovendien hebben de schoftjes 1 pasmaat die op alles maar moet passen, dat gaat hier niet op. Heb bijv dus wel ideal tuig als trainingstuig met een zilco schoftje, met meeverende boom (kieffer heeft ook zulke schoftjes) zodat het zich aanpast aan de pony.
En heb 2 ideal tuigen als wedstrijdtuig, maar die hebben ze dus alleen puur om op wedstrijd, vind het namelijk verder wel heel mooi tuig.

Wel kan ik je Edwin van EMS aanraden, die verkoopt zilco en komt passen aan huis en heeft echt een top service, zoals hierboven gezegd word het echt op maat gezet dus verschillende maten kunnen ook gewoon. (Hier bijv een shet zilco tuig op de A welshen maar met langer borsttuig, ponymaat pastte maar was geen gezicht/te lomp op de kleintjes dus heeft ie zo echt top opgelost en veel moeite voor gedaan. +:)+ )

Enige kieffer-dealer die ik zo ken in jouw buurt is idd Letty...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:37

Toydoll schreef:
Het is geen pony maat, het is gewoon cob. Jij hebt een paard en gewoon full nodig.
Maat pony ligt op mijn A pony, die had je denk ik niet eens om de hals gekregen, haha.

Aangenomen dat de tuigen van Ideal geen afwijkende maten hebben tov andere merken, heeft een dravertje van 1.62 m geen full nodig. Eigenlijk alle warmbloedmenpaarden (dus een stukje breder dan een draver) die ik ken tot ca 1.65 hebben maat cob. Ken er maar eentje met maat full en dat is echt een te groot tuig voor dat dier.

TS: Ik denk dat je idd een samenraapsel van maten hebt gekregen. Is er op de afzonderlijke onderdelen niet een maat ingedrukt? Dat heeft mijn tuig (geen Ideal) wel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:14

Ik heb hele andere ervaring met die maten. Mijn merrie van 1.53 heeft al maat full nodig van ideal.
Kieffer maat pony (!) Dus niet shet, ligt op mijn A pony. Dan gaat 1 maatje groter echt niet passen op 1.62 (op de foto oogt ts paard ook niet als smal...)

Dit tuig maat pony heb ik, en die is echt veeeel kleiner dan wat ik hier op de foto zie.