Een nieuwe NH start

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zarabsinu

Een nieuwe NH start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 11:40

Hallo!

Sinds een aantal maanden ben ik ontzettend anders gaan nadenken over alles. Niet alleen nadenken, ik ben het ook compleet anders gaan doen. Ik ben veganist geworden, mijn paarden staan nu 24/7 op wisselend grote weilanden met schuilstal, ik heb mijn paarden hun ijzers laten verwijderen, mijn honden zijn van binnenhonden naar buitenhonden gegaan en ze krijgen biologisch vers vlees te eten (dit wel al langere tijd).

Een hele verandering dus want ik was een groot vleeseter, mijn paarden stonden vaak 21 uur op stal en kwamen er 3 uur uit waarvan 1 uur rijden en 2 uur paddock (behalve in de zomer dan stonden ze overdags op het land) en ik had ze altijd wel blootvoets maar het laatste jaar op "speciale" ijzers die door de DA werden aangeraden... Ik heb de ijzers laten verwijderen toen ze 24/7 het weiland op gingen. Mijn honden zaten vaak s'nachts en nog best wel wat uren overdags in de bench, ondanks dat ik grote wandelingen van uren met ze maak.

Op dit moment staat mijn dressuurzadel te koop en het andere tuig ben ik nog van plan te koop te zetten. Alle dwangmiddelen zoals slofteugel, thiedeman enz... de deur uit! Ik zou het bijna in de prullenbak gooien, zo erg ben ik er klaar mee. *D

Dit alles is een aantal maanden geleden gestart doordat ik erachter ben gekomen dat ik mijn eigen paarden een aantal jaar flink onrecht heb aangedaan. Ik heb niet naar mijn paarden geluisterd ook al voelde dat voor mij niet goed, ik heb geluisterd naar de verkeerde mensen. De mensen die alleen maar wedstrijdgericht denken en alles wat de paarden aangeven proberen te verbloemen. Het luchtzuigen, steigeren, bokken, tandenknarsen, niet willen zitten voor oprichting.. ze hadden er allemaal een oplossing voor maar luisterde niet naar het paard waarom ze dat deden of niet wilden doen.

Gelukkig ben ik er via een goede kliniek waar ik foto's en echo's heb laten maken achter gekomen dat mijn paarden mij niet dwars wouden zitten maar dat ze beide erg pijn hebben op verschillende plekken in hun lichaam. Als ik dit vertelde aan instructrices werd mij verteld dat ik mijn paarden betuttelde. Nou... de beelden liegen niet!

Nu ben ik daar gelukkig klaar mee! Alles gaat in harmonie, samen en anders niet. En ik merk nu al dat ik een stuk gelukkiger ben om mijn paarden zo gelukkig te zien. Ze zijn nu nog aan het revalideren maar ik kan niet wachten om samen met hun alles anders te gaan doen. Met respect en zoveel mogelijk de natuurlijke weg.

Nog meer mensen die een grote verandering hebben doorstaan?

Ik hoop hier nog meer te leren over NH. Ben hier verder nog helemaal nieuw in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:02

In de categorie 'topics waar ik blij van word' :) <3
Wat mooi om te lezen, en ook hoe jij zo vrij snel zo een switch hebt gemaakt. Dat is natuurlijk heel persoonlijk: voor sommigen een langdurig proces, bij sommigen een kwestie van maanden of weken, en anderen 'overnight'.

Ik vind het rot voor jou, en je paarden, dat blijkt dat ze beide pijn hebben. Maar wat knap dat jij dan uiteindelijk toch naar ze hebt geluisterd, en besloten hebt uit te zoeken waar hun gedrag vandaan komt. Wat bleken ze precies te hebben en wat is nu jouw plan voor de lange termijn, qua werken en rijden bijvoorbeeld? Goed dat je toch naar je eigen gevoel luistert ook en inziet dat paarden niet dwars doen, en dat het niet betuttelend is om te willen uitzoeken of ze pijn hebben.

Ik denk dat 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid, echt heerlijk is voor een paard. Goed ruwvoer en de mogelijkheid vrijwel onbeperkt te 'knabbelen' dragen ook zeker bij aan goed paardenwelzijn (mijn inziens). Slowfeeders en wilgentakken kunnen daar goed bij helpen.

Misschien vind je het leuk je te verdiepen in het leergedrag van paarden, om te kijken hoe je verder met ze kan gaan, qua omgang? En dan niet de methodes of ideeën gebaseerd op "je moet dominant zijn en je paard veel druk geven of pijn doen" (want die zijn er in de NH-wereld helaas ook!), maar verder dan dat. Veel methodes of mensen die onder de noemer Natural Horsemanship vallen, zoals Parelli en Monty Roberts, werken nog met veel druk en straffen, dus zijn (nogmalas, mijn inziens) niet heel veel diervriendelijker dan wat 'traditioneel' is.

Ik kan je zelf de volgende boeken of dingen aanraden in elk geval (ook ongeveer in deze volgorde):
- Horses never lie, een boek van Mark Rashid, daar vond ik alweer zoveel kleine dingen in staan die je zo een andere kijk geven op omgaan met paarden :) Maar het is geen moment zweverig, veroordelend, en zelfs niet eens altijd erg 'NH'. En toch een boek dat destijds mij echt een 'mindblown' gevoel gaf.
- Verdiep je in hoe paarden leren en hoe conditionering werkt, bijvoorbeeld met positive reinforcement. Leuke sites zijn Fair Horsemanship, met artikelen maar ook een online cursus over paardenleergedrag en conditionering/training, of de Facebookpagina R+ for Equines.
- Ik ken een aantal vegan paardenmensen die volledig zijn gestopt met paardrijden, en ook met het idee dat je een dier 'moet' trainen. Ik ben daar zelf nog niet 100%, of wellicht nog niet helemaal mee eens - vooral het trainingsaspect- , maar een boek in die richting is 'Cognitive Horse'. Ik ben er nu in bezig en moet zeggen dat het van mij uit niet 100% een aanrader is, maar tegelijk ken ik veel mensen die dat niet met mij eens zijn, dus ik wil hem je niet onthouden.

Jouw verhaal deed me ook even hieraan denken, heb je deze al gezien? Een documentaire over iemand die ook vanaf de 'tradionele' manier van omgaan en trainen en houden van paarden, op pad gaat, op zoek naar een nieuwe manier...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:38

Wat mooi om dit te lezen!

Ik ben zelf heel erg zoekende in wat ik nou eigenlijk wil en hoe ik alles wil doen. Voel me nu gevangen tussen wat iedereen vind dat 'moet' in de zin van klassiek en aan de andere kant NH. Ik weet niet waar ik thuis hoor of wil horen, misschien wel in geen van beide. Ik heb geen idee, maar pik nu van alles dingen mee die voor mij en mijn paard wel goed voelen. Ik wil samen werken, alles in harmonie. Ik wil niet afdwingen, ik wil niet aan dat bit hangen.

Wij proberen nu veel uit, ik probeer het 'moeten' uit te schakelen maar jeetje, het is echt rot nu. Ik merk ook dat ik weinig motivatie heb om te rijden, ik ben zelf in de war en dat merk ik aan mijn paard. Ik voel me ook vaak schuldig over vanalles: ik wil dolgraag een manier vinden waarop ik me niet meer schuldig hoef te voelen omdat alles in harmonie kan. Niet dat ik nu ruk, pluk, sla of wat dan ook hoor! Zeker niet!

Wij werken nu veel aan de hand, gewoon met een halster en in alle rust. Dat voelt goed, daarin hebben mijn paard en ik nu denk ik wel gevonden wat werkt voor ons. De rest? Een grote zoektocht.

Heb jij nog bepaalde dingen opgezocht of gelezen om deze omkeer te maken? Wil je een bepaalde 'methode' volgen? En ik ben wel nieuwsgierig of je wel weer wilt gaan rijden of dat je daar mee wilt stoppen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:48

Wat een (h)eerlijk en herkenbaar verhaal. En wat goed dat je sterk genoeg bent om tegen de stroming (waar je in verkeert) in te gaan. Je zult vast snel genoeg terechtkomen in een stroming waar je jezelf meer thuis voelt en ontdekken dat je hier lang niet alleen in staat.

Zelf heb ik 2 IJslanders met wie ik een half jaar geleden het roer ook radicaal heb omgegooid. Zo rijd ik momenteel helemaal niet om alle energie en tijd te stoppen in het opbouwen van een vertrouwensband, want ook ik heb geluisterd naar de verkeerde adviezen en het aardig 'verknald'. Daarna kwamen het schuldgevoel en de angst om alles anders aan te pakken, want ik begon aardig aan mezelf te twijfelen.

Sinds mijn omslag ervaar ik weer hoe enorm bijzonder paarden zijn, zo vergevingsgezind en zo vlug in het oppakken van onze nieuwe manier van communiceren. Tegenwoordig realiseer ik mezelf dagelijks dat rijden en presteren zó ontzettend onderaan het lijstje van prioriteiten staat en hoe waardevol het is om kleine dingen in harmonie te doen, in plaats van 'grote' dingen onder druk en dwang.

Op het NH-forum (wellicht de moeite waard jezelf daar eens aan te melden) gaat het op dit moment over mooie oneliners die ook voor jou van toepassing zijn:

"Put your heart in your hands."
"Do it for the horse."
"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care."

Leo

Re: Een nieuwe NH start

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:59

Wauw wat een mooi topic en wat een fantastisch initiatief! Diepe buiging voor je en ik volg je zoektocht graag.

Ik ben ook 'zoekende'. Vooral op gebied van paarden. Ik ben opgegroeid met paarden maar sinds ik mijn pony heb gekocht voor wie de basis gewoon niet op gaat, heb ik alles overboord gekieperd. Ik ben gedwongen geweest over iedere stap na te denken en iedere reactie van mijn pony te leren bekijken en interpreteren. Ik ben er nog lang niet.
Niet rijden ben ik zelf dan niet van, maar ik geloof wel dat het heel anders kan en probeer mijn pony dan ook op die manier alles te leren. Met geduld, kijken naar hém en werken op zijn tempo.
Heel bijzonder om doorheen te gaan. Ook heel moeilijk. Ik heb regelmatig tranen van frustratie gehad omdat ik het niet weet en hem zó graag wil begrijpen. Inmiddels gaan we steeds beter, ik leer onwijs veel, lees ook veel en probeer bij mijn gevoel te blijven. De weg is lang maar ik geloof er in.

De boeken van Mark Rashid kan ik ook onwijs aanraden. Heel erg van genoten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:04

Wat goed en mooi dat je dit doet!
Je denkt er duidelijk erg goed overna en wil het beste voor je dieren. Echt fijn dat je zo'n ommezwaai kan en wil doen en je dieren de vrijheid gunt.

Het zal een hele andere wereld zijn, maar erg leuk om te ontdekken :D

Vraag me wel af waarom dan je dressuur zadel gaat verkopen? Pure dressuur heeft te maken met het versterken en ondersteunen van je paard, helemaal anders dan vaak in de wedstrijd sport. Dus je kunt prima dressuur rijden zonder daardoor je paard te kort te doen. Tenzij het met de lichamelijke klachten van je paard te maken heeft natuurlijk ;)

Veel plezier op jullie nieuwe weg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:06

Naar je dieren luisteren en alles wat er bij komt super. Blijf wel goed opletten dat jouw nieuwe visie flexibel blijft. Zeker omgooien 1e jaar levert wel eens ellende op, spierpijn door zoveel bewegen, niet goed zonder deken kunnen in de winter omdat vacht nog niet alles hebben kan. Je kan altijd een dier tegen komen wat het bv toch beter doet met varianten als deels op stal/ijzers/deken. Niet voor jouw gemak, maar voor zijn welzijn. Basis is samen zijn met vriendje en vrij rond lopen, maar als vriendje ander niet laat slapen of eten, dan kan aanpassing nodig zijn. En wees ook kritisch op je weidebeheer, te vet gras geeft ook weer ellende. Er komt fors meer kennis bij kijken en wat werkt kan ook nog eens per jaar veranderen (weer/leeftijd/kwaliteit voer/...). Je krijgt er veel voor terug, maar makkelijker is het niet. Of je moet op een goede pensionstal staan met deze voorzieningen ipv alles zelf doen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:21

Wauw wat een mooi begin!

Ik wou ook nog even reageren op het stukje NikkiDeKerf zegt over Parelli, want daar ben ik niet helemaal mee eens. Ik ben zelf bezig met het parelli programma maar straf mijn paard niet. Druk geef je altijd, je aanwezigheid is al een druk opzich. Een vraag stellen aan je paard: wil je voor mij in draf? is al druk. Druk is niet altijd negatief, daarbij is het loslaten wat echt belangrijk is want dat leert het paard iets. Ik ben voor op een zo voor paarden natuurlijk mogelijke manier van omgang en parelli komt voor mij heel erg in de buurt (tuurlijk zijn er altijd mensen die het verkeerd toepassen, je moet altijd met gevoel blijven spelen met je paarden en niet klakkeloos dingen overnemen - dat gebeurt vaak wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:31

Ik ben dat zelf helemaal niet met je eens, ik zie veel straffen terug in Parelli, wat ook wel het opbouwen van de druk wordt genoemd, maar vaak mijn inziens meer overeen komt met een straf voor het niet correct reageren. Dat kan natuurlijk afhankelijk zijn van wie het toepast. Maar ik zie het bijv. al terug in de basis van de seven games (een paard dat een klap met de leadrope-haak tegen zijn kin krijgt omdat hij niet achteruit gaat, en dat is dan een 'fase 4 druk opbouwen'. Ook wat zijn zelf doen is niet altijd buitengewoon vriendelijk. (https://www.facebook.com/angela.bergstr ... 384781355/ hier zie je het straffen heel duidelijk. En natuurlijk was er ook nog het drama met de kopschuwe 'Catwalk' tijdens een demonstratie https://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus Dit wordt uitegevoerd door de Parelli's zelf, dus dat lijkt me geen voorbeeld van 'verkeerd toepassen'). Hij gebruikt druk echt niet altijd met een subtiele opbouw, maar ook duidelijk als vorm van straf: https://www.youtube.com/watch?v=ZhYoDzIJCxA.

Druk is niet altijd iets negatiefs, maar een vraag stellen aan je paard waarop hij het antwoord niet weet (omdat hij dat nog nooit geleerd heeft) en vervolgens de druk opvoeren tot hij iets doet wat richting jouw antwoord gaat, vind ik niet zo vriendelijk. Het paard weet namelijk in het begin nog niet wat de bedoeling is. Dan zou ik ervoor kiezen dat op een positieve en duidelijke manier uit te leggen, in plaats van door de druk hard op te voeren. :)
Zo ook met 'enge' objecten. Ik zou ervoor kiezen het paard zijn of haar nieuwsgierigheid te prikkelen en de nabijheid bij het object prettig te maken, en niet erlangs te forceren met druk zoals hier.

Maargoed, dit is geen voor - of tegen Parelli topic natuurlijk. Just my two cents over dat Parelli meer werkt met negative reinforcement en zelfs straffen dan met positive reinforcement. Dat laatste (bijvoorbeeld een kriebel voor je paard of wat lekkers) is voor het paard natuurlijk een veel leukere vorm van belonen (denk ik), in het algemeen genomen, dan wanneer je iets onprettigs (druk, soms of vaak in harde vormen) toe past en dat als beloning weglaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:47

xxdomiixx schreef:
Wauw wat een mooi begin!

Ik wou ook nog even reageren op het stukje NikkiDeKerf zegt over Parelli, want daar ben ik niet helemaal mee eens. Ik ben zelf bezig met het parelli programma maar straf mijn paard niet. Druk geef je altijd, je aanwezigheid is al een druk opzich. Een vraag stellen aan je paard: wil je voor mij in draf? is al druk. Druk is niet altijd negatief, daarbij is het loslaten wat echt belangrijk is want dat leert het paard iets. Ik ben voor op een zo voor paarden natuurlijk mogelijke manier van omgang en parelli komt voor mij heel erg in de buurt (tuurlijk zijn er altijd mensen die het verkeerd toepassen, je moet altijd met gevoel blijven spelen met je paarden en niet klakkeloos dingen overnemen - dat gebeurt vaak wel).

Dit :j

Prachtig topic by the way. Ik ben een beetje allergisch voor die énorme ommegooi-mensen (aka veganist, alles natuurlijk, niet meer rijden, bloemetjes en kransjes) maar ik hoop dat je niet te ver gaat. Er is een balans voor alles.

Nu over dat gedoe met negative en positive reinforcement - Dat er "negative" in de titel voorkomt en het daardoor ook negatief is, is zever. Negative reinforcement betekent weghalen van de druk als beloning. Denk erover wat je wilt, maar zo leren paarden nou eenmaal ook in het wild. Ooit dat filmpje gezien van een merrie die net bevallen is en nadien een kudde hengsten moest wegjagen van haar veulen en zichzelf? Dat is dreigen, dichterbij komen en schoppen. Ik zeg nu niet dat je moet schoppen, maar die druk opbouwen? Dat heeft een hele goede reden. Druk opbouwen wilt zeggen dat je paard zelf kan redeneren. Je paard kan zelf de hogere stage druk vermijden, of zelfs druk over het algemeen na verloop van tijd. Daar moeten ze voor nadenken. Straffen is naar je paard toegaan en één goede mot verkopen. Dát is straffen. Negative reinforcement is dat niet.

Maar aaah, dat was even offtopic. Ik ben ook lichtelijk allergisch aan "Snoepjes zijn het walhalla" personen. :+

Ik volg zelf Warwick Schiller, heel duidelijk en eerlijk tov. het paard, je liegt niet. Geen gezeur, geen "Oh denk aan die mentale connectie, blabla". Er onstaat na verloop van tijd een band met je paard, maar voor dat kan gebeuren moet je eerlijk zijn en zeggen waar de grenzen zijn. Anders komen er ongelukken van.

Ik ken een welbekende instructeur van deze regio die met een fries werkte onder het zadel en dit filmde vanop haar. Nu, eigenlijk geen zadel, want barebackpads zijn zoveel paardvriendelijker, natuurlijk. :Y)

Wat zag je op dat filmpje? Een paard zonder impuls, sjokte een beetje de piste door met een ietwat hoger hoofd. Continu; "Ontspan, Emma." "Ontspan." "Emma, ONTSPAN." Paard zakt beetje lager. "Goed zo emma!" Ze stapte op krak hetzelfde tempo verder met weer een cm hoger hoofd. "Emma. Emma ontspan." En als bonus; "Emma, ANTWOORD!". _/-\o_

Jep, ik lag echt dícht. _O-

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:53

Wauw wat ontzettend stoer zeg! Heel goed van je :D! Deden maar meer mensen dit!

Wel heel jammer dat je nu met revaliderende paarden zit maar je hebt wel de tijd om alles opnieuw op te bouwen, zowel lichamelijk als psychisch en zowel jij als je paarden. Geen haast verder toch?

Het is ook zo niet logisch om paarden in een stal te zetten, eigenlijk. Toch gek dat dat in Nederland nog zoveel gebeurd, en ook uuuuuuren lang. Nou weet ik wel dat de grond voor paarden houden niet ideaal is maar dat vind ik geen excuus, zeker niet omdat een paddock paradise een heel mooi alternatief is! Van mij zouden die grote pensionstallingen afgecshaft mogen worden, en verplicht omgebouwd tot 'buiten' stallingen of pp's :D

Heb je al een ander zadel op het oog?
En wat doe je nu met je paardjes terwijl jullie bijkomen? Grondwerk ofzo, zoals vrijheidsdressuur of parelli?

Ik heb zelf ook de switch gemaakt en heb inmiddels veel boeken gelezen. Twee daarvan staan bij mij met stip op nummer 1: "Natuurlijk Paard Houden" van Jo Bird en "101 Horsemanship oefeningen" voor zowel op de grond als onder het zadel.
Heb al zoveel geleerd en het is ook echt leuk! Ik heb trouwens nog niet helemaal mijn weg gevonden, het is een mix van oud & nieuw en wat mijn gevoel aangeeft. Het is NH met boerenverstand, ofzoiets :D ik ben niet van de zweverige maar luister wel non stop naar mijn paard :o ik probeer een duidelijk leider te zijn maar onthoud ook dat hij zijn eigen geest en ideeen heeft, het is geen robot en ik probeer alles samen en voor hem te doen. Lijkt goed te werken voor ons, elke dag voel ik onze band sterker worden en hij wordt ook steeds rustiger met meer vertrouwen. Hij is veranderd van een paard dat niet te vangen is naar eentje die naar mij toe loopt als ik bij de wei sta <3 en dat na 2,5 maand!

Ik wens je veel succes, maar komt vast goed!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 16-09-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:58

Je bent voor veel dingen allergisch, Skeyefate, vervelend zeg. Ook vervelend communiceren met jou omdat je meteen vindt dat een veganist een enorme ommegooi-mens is, en raar dat je het zo sterk lijkt te veroordelen dat iemand uit belang van zijn paard niet meer zou rijden. Dat lijken me juist stappen vóór het welzijn van dieren, denk je niet? Wat is er jouw inziens mis mee om niet te willen rijden op een paard, of om geen dierlijke producten te willen gebruiken?

De toon van je bericht ervaar ik als behoorlijk vervelend en lijkt me onnodig.

Wij hoeven gelukkig geen paarden te beschermen tegen allerlei situaties die zich ineens voortdoen, paarden leven niet meer in het wild. Daarnaast: is iets per se diervriendelijk, omdat het in het wild gebeurt? Daar kun je je vraagtekens natuurlijk bij zetten. Natuurlijk kunnen er gevaarlijke situaties ontsaan met paarden. Aan ons dan om vóórdat die situaties ooit ontstaan, een leerproces aan te gaan, en het paard met een rustige opbouw te leren wat wij verwachten van het paard in welke situatie. Dat kan natuurlijk met behulp van R- en straffen, maar je kunt ook willen kijken naar wat nog vriendelijker is dan dat. Waarom wordt jij zo boos of veroordelend als mensen graag de vriendelijkste weg zoeken, of op zoek zijn naar een connectie, of werken met R+? Wat is jouw probleem daarmee?

Ik zeg niet dat negatieve reinforcement geen onderdeel van een leerproces kan zijn. Ik weet wat negative reinforcement is (dankjewel maar ik zeg nergens dat het negatief is omdat dat in de titel staat :') ), maar vraag je eens af wat prettiger is als beloning: iets prettigs krijgen als beloning, of eerst iets onprettigs toegevoegd krijgen en dat daarna dat als beloning wordt weggehaald :? Daarbij hoop ik dat je ook de filmpjes hebt gezien en duidelijk ziet dat er ook sprake is van straffen. Nu zeg ik niet dat álle Parelli slecht is, voor de duidelijkheid, dat is onzin, en er zitten zeker leerzame stukken in die je kunt toepassen wanneer dat jou past. Of alles, wanneer dat jou past. Ik wil alleen aankaarten dat het ook niet per definitie een heel vriendelijke methode is, iets wat mensen vaak onterecht wel denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 14:13, in het totaal 6 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:00

Wauw, dat is een grote ommekeer ineens.
Hoe is het gekomen dat je, naast natuurlijker omgang met je paarden, ook hebt gekozen voor veganistisch eten?

En wat betreft de paarden: in plaats van wedstrijden bezoeken, kun je nu naar EquiDay (het evenement met alles over NH, natuurlijk en paardvriendelijk ;-) )

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:16

Nikki, dit was allemaal niet boos, ik zeg gewoon mijn mening zonder iemand persoonlijk aan te vallen (ben hier nogal veralgemenend bezig en dat gebeurt hier heel erg vaak, je hebt namelijk enkel tekst en geen gezicht voor je), dit is immers een forum. :') Het zou saai zijn moesten we allemaal hetzelfde denken.

Het is maar wat je als natuurlijk ervaart. Ik vind positive reinforcement niet nuttig voor basiszaken als uit de persoonlijke ruimte blijven. Antropomorfisme gaat als een ziekte door veel mensen die met NH beginnen, en daar wil ik zeker mensen voor behoeden. Paarden zijn helemaal geen mensen en ervaren de wereld niet als wij dat doen. Daarom is negative reinforcement (nu zeg ik dat, maar jij gaat iets anders zeggen, dus neem dit gewoon aan als mijn mening voor nu) eerlijker tegenover je paard. Het is duidelijker te verstaan en je doet die hersenen werken. Veel paarden worden nogal mindless als ze eten voor zich zien, en dat is best normaal wegens de grote rol dat eten in hun leven speelt.

Parelli is iets straffer dan de meeste methodes, yep, en ik ben ook geen fan van Parelli, maar ik gaf ze wel gelijk in hoe ze het verwoordde. Al dat touw-shaking is nutteloos en je zorgt voor een back-up met een weggedoken rug, maar veel oefeningen zijn perfect toepasbaar. Ik heb ook gezegd dat ik Warwick Schiller volg, niet Parelli. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:29

Bij ons allebei is de soep denk ik niet zo heet gegeten.. of opgediend :D

Mijn idee van basiszaken is al anders dan die van jou, merk ik, dus misschien dat we daar ook al onze andere mening op baseren natuurlijk :). Als je erg gelooft in hoe paarden onderling met elkaar omgaan, moet je eens in een goede en stabiele kudde kijken hoe het met persoonlijke ruimte eraan toe gaat, zou ik zeggen. Daar is namelijk niet zo'n vastgezette of statische persoonlijke ruimte van paarden.

Antropomorfisme staat mijn inziens los van je júist verdiepen in leerprincipes bij paarden. Je moet inderdaad ervoor waken je paard te vermenselijken, en hem met een winterjas aan op een warme stal te zetten omdat jij het koud hebt, of een thee'tje te geven op de sofa :D Maar ik denk ook andersom... Je moet vooral ervoor waken om jezelf te 'verpaarden', iets wat in veel NHstromingen juist erg gebeurd. Is daar eigenlijk al een term voor? Equinomorfisme? :D

Hoe paarden onderling van elkaar dingen leren is natuurlijk interessant, en daar kunnen wij weer veel van leren. Maar je moet je wel afvragen: ziet het paard jou ook als paard, of niet? Zo ja, dan is dat een probleem: onze oren staan constant naar achteren, we lopen telkens op onze achterste benen, etc. Dat zou toch een behoorlijk heftig signaal afgeven, constant, als paarden werkelijk dachten dat wij ook paarden waren. Maar ik denk dat paarden goed door hebben dat wij geen paarden zijn. Ik geef ze net iets meer credits dan dat qua intelligentie :P

En juist daarom denk ik dat een paard iets positiefs geven bij gedrag dat jij als positief ervaart, prettiger is dan iets negatiefs wegnemen bij gedrag dat jij als positief ervaart. Het is helemaal niet aangetoond dat dieren meer mindless worden als ze voedsel voor zich zien of met voedsel getrained worden, in tegendeel :) Er bleek zelfs uit een onderzoek met gelijkwaardige ongetrainde dieren, dat hoewel het resultaat (trainingsduur en outcome) hetzelfde was bij de R- en R+ groep, de R+ groep veel meer investigative behavior liet zien, tijdens het trainingsproces. Daar waar de R- groep meer "avoidance" behavior liet zien.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:47

Dan vraag ik mij af met welke trainingsmethode ze dat onderzoek hebben gedaan. Genoeg R- trainingsmethodes he. :j

Zoals je zegt, wij zijn volgens mij intrinsiek verschillend en gaan denk ik hierover ook niet overeen komen. Geen probleem natuurlijk! Daar zijn we mensen voor.

Ik heb erg vaak kuddes onderling bezig gezien, en je moet wel denken dat alles inderdaad niet zo nauw meer loopt - maar hoe lang kennen die paarden elkaar? In het begin zal je vaak paarden zien dreigen of snuffelen, afstand houden of afstand doén houden. In die fase begin je als mens ook. Ik kan mijn paard nu perfect kortbij laten komen en ik weet dat ze het niet doet uit dominantie. In het begin moet je gewoon ook aan paarden uitleggen waar de lijn is die ze niet mogen overgaan. Je knuffelt toch ook niet meteen een vreemde op straat die je net ontmoet hebt? :P

In feite kan je avoidance en investigative veelal als hetzelfde zien, maar de andere kant op. Een paard onder het zadel is zoiezo met R-, niet met R+, tenzij je constant eten op zak wilt hebben. Benen geven is ook een vorm van R-, en dat probeer je alsnog na te bootsen in heel de training om het duidelijk te maken voor je paard. Als je linear blijft, is het simpeler.

Maar ik denk dat wij allebei zo anders denken, dat wij elkaar aan het veralgemenen zijn :P Misschien post jij eens een filmpje van wat jij een leuke trainingsmethode lijkt, dan doe ik dat ook? Gewoon uit interesse. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:57

Ik geloof een light tap op de hindquarters als signaal dat ze naar voren moesten, en bij elke stap of beweging de goede kant op, daarmee stoppen. Ik vind investigative en avoidance totaal niet hetzelfde, maar het tegenovergestelde. In het algemeen is investigative ook prettiger vind ik: zoeken naar wat juist is, of wat de mensen willen, in plaats van ontwijken. Ik heb juist graag dat een paard onderzoekend is, open, nieuwsgierig, en niet dat het paard (wellicht uit angst voor een straf of uit verwarring - wat moet ik dan wél doen??) ontwijkend of afgesloten reageert. Dat is wel het nadeel van R-: het paard krijgt een prikkel of druk en moet op zoek gaan naar wat het juiste is om van deze negatieve prikkel of druk af te komen. Onder invloed van zo'n negatieve prikkel of druk kan ik mij voorstellen dat een paard niet volledig rustig kan denken daarover, maar gewoon één ding wilt: de druk of prikkel weg.

Je hebt het net nog over antropomorfisme, dan kun je natuurlijk nu eigenlijk niet de vergelijking met een vreemde op straat aanhalen he :D Maar om in dat voorbeeld te blijven: een vreemde op straat loop je ook niet op af met een touw om hem ineens weg te sturen, of rondjes om je heen te laten lopen, omdat je zelf vindt dat hij te ver in jouw persoonlijke ruimte kwam.

Heel veel basisdingen die wij met paarden doen beginnen al met wijken voor de druk, en zijn dus R-. Ik denk zelf ook dat R- een onvermijdelijk stuk is van het trainen van paarden onder het zadel, maar heb zelf de voorkeur van de combi met R+, dus aan aai, een prijzend woord, een kriebel (dat kan ook R+ zijn he!) of een brokje :) Het is niet dat dat R+ het leerproces direct minder simpel maakt, het is net zo simpel of lineair als R-. Maar wellicht prettiger voor het paard.

Ik ga jouw filmpje eens op een rustiger moment goed kijken. Ik heb nu alleen de eerste paar minuten gekeken en dat sluit eigenlijk aan bij mijn beeld wat ik heb of had: vrij hardhandig, geen rustige opbouw, weinig tijd voor het paard om rustig of uitzichzelf stap voor stap iets te mogen ontdekken, en geen positieve beloning. Het zal zeker werken, maar ik denk dat dit geen schoolvoorbeeld van 'vriendelijkheid' en 'zachtheid' is. Ik zal op zoek gaan naar een filmpje of zelf iets maken anders!

Met al dat theoretische gepraat vind ik het zelf belangrijk om, sorry voor je allergie alvast :D , wel toe te voegen dat ik het mooi vind hoe het paard een wezen op zich is. Geen 'leermateriaal' of dier dat je volledig moet shapen naar jouw wil. Maar een dier met een eigen wil, wezen en ziel. Dat is voor mij ook enorm belangrijk.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:11

Doen! Tja, het is ook niet voor iedereen he. Ik zeg ook niet dat de zachtere methodes fout zijn, ik vind ze gewoon heel "arm paard koechie koechie". Niet dat dat slecht is, maar weet je, het moet bij jou ook als persoon en combinatie passen. :P

Zoals je zegt, je hebt ook een beetje R+ onder het zadel, maar het overheersende is R-, zoals je zegt. Ik vind net dat WS en Parelli vaak veel kans geven aan het paard, maar het paard vaak nee zegt. Een paard mag nee zeggen en je mag een paard verbeteren zonder te straffen in mijn ogen (straffen is ook helemaal anders als R- en dat gaat niet samen), als alles positief is krijg je veel paarden die pushy worden of boos worden omdat ze niet krijgen wat ze willen. Om zelf een beetje te antropomorfiseren (Haha, dat woord blijven typen wordt vermoeiend! :D), het is als kleuters zeggen dat ze niet bij een snoepje mogen. Genoeg paarden die agressief worden bij een beetje druk. Dat is dan niet de fout van de druk, maar een paard dat de druk als een bedreiging ervaart voor zijn standpunt tegenover jou.

Natuurlijk laat je vreemden dat allemaal niet doen, daarom moet je ook relativeren - wij gebruiken wat we kunnen gebruiken bij een paard omdat wij geen paard zijn - dus een touw, of een vlagje. Wij mensen kennen mensen. Als iemand sneller loopt ga je ervoor opzij gaan, let daar maar eens op. Dat is een heel subtiel iets, maar wij mensen pikken zoiets ook heel snel op. Bij paarden en mensen is er een taalbarriëre. Paarden pikken dat heel snel van elkaar op, maar paard en mens heeft soms verduidelijking nodig. Zo moet je eens kijken naar veel mannen die rondlopen in een kantoor gebouw - veel mannen voelen zich dominant, en eisen hun plek. Veel vrouwen gaan daarop reageren als "Oke, uit de weg." Je zal zien dat de man rechtuit liep, terwijl de vrouw haar baan aanpaste. Maar als je als vrouw gewoon rechtdoor blijft lopen bij zo'n man en hij maakt geen aanstalten om opzij te gaan, ga je zonder het zelf te merken iets sneller lopen, iets breder, je gezicht vertrekt een millimeter of twee. Dat is genoeg. Dat is ook R-. Een hint geven, als die hint niet voldoende is, wordt de hint een dikke suggestie. Na de suggestie komt weer hogere druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:12

Je raakte me kwijt bij het seksisme, sorry :D
En bij het generaliseren van R+ naar 'arm paard koechie koechie', dat is niet echt inhoudelijk meer natuurlijk. Het vooroordeel dat paarden van positieve training pushy worden, is ook ongefundeerd. Misschien vind je in elk geval deze blogs interessant, die gaan over clickertraining en wat de oorzaak ervan kan zijn dat deze vorm van R+ niet werkt, of hoe je sommige (negatieve) emoties bij paarden kan oplossen :)

https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... esnt-work/
https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... -training/

(Ik zie mijzelf hier overigens nergens generaliseren hoor :) En zeker niet op de denigrerende wijze die in jouw post voorbij komt, met koechie koechie.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:16

Seksisme is gewoon aanwezig, ik ben hier ook gewoon negatief over de man uit. Het is ook gewoon mijn opleiding, waarom zou ik daar niet mee afkomen :P Ook gebaseerd op genoeg onderzoeken dat ze je oren uitkomen.

Tja, we zijn beiden nogal aan het generaliseren :P Dat komt niet goed, natuurlijk.

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 10:03

Wat een leuke reacties!

Ik ben inderdaad een beetje overnight gegaan NikkideKerf... Alhoewel, ik heb wel altijd geprobeerd het beste voor mijn paarden te doen voor zover ik wist. Ik had altijd slowfeeders in stal hangen die altijd gevuld waren, ik probeerde ze zoveel mogelijk uit stal te halen en ook samen met elkaar te laten spelen. Ook had ik ze altijd blootvoets. Het sprak altijd wel een beetje voor zich voor mij dat dat beter was maar ik stond met mensen die dat allemaal vooral onzin vonden en soms ben ik ook aan mezelf gaan twijfelen helaas.

Net zoals met ijzers. 1 van mijn paarden begon met zijn rechterachterbeen een huppeltje te maken, ik vroeg aan mijn instructrice of ze het kon zien of zelf even voelen door er zelf op te rijden maar ze zei amper wat te kunnen zien en voelen en dat ik er gewoon meer aan moest rijden omdat hij jong is en zijn achterhand actiever moest worden, dat hij gewoon niet wou en een lui been had... dan ging ik daar in mee. Ik geloof op zo een moment iemand die succes heeft in de paardensport. En daar ging ik, eerst meer aan het been krijgen door kuit aan te drukken en daarna de sporen er diep in te drukken... schaam me ervoor dit nu te zeggen... en daarna soms met de zweep tikkend op het achterbeen de bak door... bokken wat hij deed en dan moest ik weer kwaad worden. Soms ging mijn instructrice er achter aan met de longeerzweep, en ja toen deed hij het wel, dus het lag duidelijk aan mij volgens mijn instructrice. Maar wat wil je als paard als je van voren word tegen gehouden en er van achter iemand met een longeerzweep staat te dreigen... dan ga je zitten en heffen, of je gaat de lucht in maar dan krijg je weer straf. Soms gooide hij zijn tong over het bit en dan had ik de neusriem weer te los zitten volgens de instructrice. Ik heb hem zo tot in het schuimende zweet gereden. ;( Toen ik het toch niet vond verbeteren, eerder verslechteren rade ze mij aan ijzers achter te zetten zodat hij meer zou gaan heffen. Ik was het daar niet mee eens, dat moet toch vanzelf komen? Dus ik haalde er toch maar een fysiotherapeut bij op aanraden van de instructrice, maar die rade mij eigenlijk precies hetzelfde aan. En daar gingen we weer een tijdje met ijzers, zonder succes. Gelukkig ben ik uiteindelijk, ook al heeft dat veelste lang geduurd, toch naar mezelf gaan luisteren, het stemmetje dat zei dat het zo toch helemaal niet zou moeten gaan? Eenmaal bij de dierenkliniek ben ik achter de waarheid gekomen doormiddel van echo's maar ik was toen wel al vele fysiotherapeuten, osteopaten en masseurs verder. Kon niemand mij dan vertellen dat dit uit pijn komt en niet uit niet willen? Mijn paard had rechtsachter een behoorlijke peesblessure, en artrose in het SI gewricht, waarschijnlijk een trauma al voor dat ik hem had gekocht want toen ik dat hoorde vielen ineens alle puzzelstukjes in elkaar vanaf het begin dat ik hem had. Wat had, en heb ik nog steeds, een spijt, dat ik niet eerder heb ingegrepen als eigenaar zelf... dat ik in anderen heb geloofd ipv in mijn paard zelf.

Gelijk mijn andere paard er maar bij gehaald want die zat duidelijk ook niet lekker in zijn vel. Tandenknarsen, veel bokken en niet willen buigen... en echt ik heb meerdere instructrices gehad die hebben gezegd dat het een ondeugd is die gewoon harder aangepakt moet worden. Een stoute pony. Ik heb hem in houdingen moeten dwingen, vast moeten houden en been moeten geven tot hij ging buigen... bah als ik er aan terug denk. Er is maar 1 vrouw geweest die fluisterend naar mij toe kwam na de les om te vragen of hij geen pijn had omdat ze het niet normaal vond hoe we hem de hele les moesten dwingen om tot zo een einde te komen. Eind van de les ging hij wel ja, maar wat wil je als je uitgeput bent. De volgende dag stond hij dan een dagje stijf of zelf wat kreupel maar dat was na even rijden weer goed dus dat kwam gewoon doordat hij eindelijk eens ze best moest doen volgens de instructrices. Maargoed, bij de kliniek ook achter gekomen dat hij flink artrose heeft in beide voorbenen, de reden dus dat hij tandenknarsend voor mij door het vuur ging.

Als ik dit terug lees voel ik me zo een slechte eigenaar, ik weet dat ik het nu heel anders doe en nooit meer op die manier maar het had nooit zo mogen gebeuren. Ik had naar mezelf moeten luisteren en niet naar die anderen. Maar toch geloof je in die mensen die allemaal op hoog niveau rijden en ook allemaal hetzelfde zeggen. Ben zo aan mezelf gaan twijfelen!

Ik was eerst een vrolijke meid die kon genieten van haar paarden. En de paarden ook van mij. Ik maakte heerlijke buitenritten, maakte soms een klein sprongetje en deed wat dressuur proberen zelf op manieren die nog meer logica hadden dan die van de proffesionele instructrices. Toen stond ik ook op een kleinschalig stalletje waar bijna niemand kwam en iedereen recreatief rijden doet. Vervolgens ben ik op grote maneges gaan staan en is alles veranderd in een ware hel. Ik wou ook wedstrijden rijden, opzich niks mis mee, maar de instructrices die ik tegen ben gekomen zijn blijkbaar allemaal 1 pot nat. Ze willen je zo snel mogelijk op hoog niveau zien om zelf te kunnen laten zien hoe snel ze jou daar hebben kunnen krijgen ofzo. Ik genoot amper van mijn paarden en hun zeker niet meer van mij. Ik begon me zelf aan ze te ergeren, betuttelde ik ze dan echt? Namen ze me echt in de maling? Ik heb soms huilend van woede op mijn paarden gezeten omdat ze zo in protest kwamen alsof ze het expres deden. Pfff als ik dit typ springen de tranen in mijn ogen... dat ik daar in ben gaan geloven. -O- Ook ik weet nu dat presteren zo onder aan het lijstje moet staan, en de harmonie juist het belangrijke is Sonja89. Dat waren de beste dagen.

MAAR! Dat is nu gelukkig helemaal voorbij en dat zal nooit meer gebeuren! Helaas heb ik het zo moeten leren maar het zal nu nooit meer gebeuren en ik hoop dat anderen ook leren van mijn fouten. Ik ben dan wel ik weet niet hoeveel graden om gedraaid, misschien wel een enorm ommegooi-mens, maar so be it... doe er in ieder geval echt niemand meer mee kwaad.

Dat ik ook veganist ben geworden is gewoon gekomen omdat ik ontzettend over alles ben gaan nadenken. Over het dierenleed onder andere. Ik at altijd wel al biologisch maar ik wou nog meer voor de dieren opkomen. Dus vandaar de hele ommegooi Skyefate. :P

Het is niet zo dat ik helemaal niet meer wil gaan rijden Fortitude. Maar ik wil het wel doen met plezier van beide kanten en ik geloof dat dat kan.

Op welke manier? Daar moet ik mij nog helemaal in gaan verdiepen. Ik zal de links en filmpjes is goed gaan bekijken allemaal. Voorlopig zijn ze ook aan het revalideren en ik zal eerst weer beginnen vanaf de grond opnieuw een band te krijgen.

Aria_zz dat ik mijn dressuurzadel wil verkopen is omdat ik een zadel heb waar ik teveel in een houding word gedwongen en een stuk hoger van mijn paard weg zit door de boom. Ik wil een zadel waar ik meer vrij zit en dichter bij mijn paard. Het liefst boomloos. Ik begrijp dat dressuur er bij hoort en dat zullen we uiteindelijk, wel op een hele andere manier, ook wel weer gaan oppakken.

Tamary daar heb je helemaal gelijk in hoor. Ik heb geluk dat mijn paarden niet in de winter zijn omgezet maar een paar maanden geleden dus nu wel zelf kunnen opbouwen naar de winter toe. Ik hou ze zeker in de gaten. Mijn ene paard was bijvoorbeeld de eerste maand behoorlijk afgevallen, toen waren er ook van die stortbuien waar je u tegen zegt! Ze kregen gelijk een doop daar in de 24/7 weide haha. Ik heb hem daar dus wel bij moeten steunen. Het is niet zo dat ik nu denk we doen het helemaal natural en jullie zoeken het nu maar helemaal natural als in de wildernis uit ofzo. :D Ik sta gelukkig ook op een plek waar iedereen op elkaars paarden let, het is een kleine gezellige groep. Allemaal zoveel mogelijk natural maar een deken in de winter als dat nodig is is geen probleem natuurlijk. Ook krijgen ze in de winter voldoende hooi bijgevoerd.

Bedankt voor het meedenken ik vind het echt heel leuk om hier met mensen te zijn die ook allemaal echt het beste voor hebben met hun paarden. Ook al zijn hier ook weer een aantal manieren in. Petje af voor jullie! :j

Ik ga mij nu even helemaal inlezen. *\o/*

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:03

Wat leuk om je verhaal en ervaringen te lezen....

Ik denk maar zo...beter laat dan nooit. Daar mag je toch trots op zijn en blij van worden?

Je hebt het over je paarden dat je deze " tekort" hebt gedaan maar je hebt jezelf ook tekort gedaan denk ik.

Mijn grote omschakeling is ook vrij recent gekomen bij de aanschaf van mijn jonge en zeer bange paard.
Ik was daarvoor ook geïnteresseerd in nh ect maar paste het maar weinig toe.
Totdat mijn jonge paard in mijn leven kwam..bij de aankoop voelde ik het al ...er gaat een hoop veranderen.
Wat precies wist ik toen nog niet, ik zou het allemaal wel zien en meemaken.

Het uitkiezen van een pensionstal werd het eerste dingetje....dit paard had zoveel energie en uitdaging nodig dat een stal geen optie was...interactie en de drang om te lopen zit diep in haar dna.. Dus kwam ik uit bij een 24/7 weidegang in kudde verband.
Daar kwam ook gelijk het commentaar van mensen om mij heen...zon luxe warmbloedig paard kun je toch niet dag en nacht buiten laten lopen? Ook in de winter? Je bent niet wijs....die wordt doodziek hoor.
Ik stelde mezelf voor om het een jaar te proberen met alle seizoenen erbij.
Tis allemaal heel best gegaan.

Toen kwam het verhaal zadelmak en inrijden. Ik heb bewust gekozen voor boomloos (ghost) zadel..omdat ik haar sensitieve gedrag naar mijn idee dan goed kan voelen en beoordelen.
En het hoofdstel is de micklem geworden zonder bit.
Hoe dom en onverantwoordelijk ben je dan wel niet.. Hoorde ik alweer om mij heen.
Wil je je nek breken...gelanceerd worden?
Nee dat wil ik niet, maar ik zie geen toegevoegde waarden bij haar met bit of zadel waar ik zo diep in zit dat ik haar niet meer kan voelen.

....en voelen daar draait het bij ons om.

Het zadelmak maken is inmiddels bijna klaar...het inrijden moet nog gebeuren maar dat vraagt vooralsnog wat meer bevestiging en overtuiging...komt ook goed haha.

Longeren en grondwerk is denk ik de grootste omschakeling voor mij geweest daar heb ik les in.
Omdat dit zoveel details en Timing bevat dat ik daar alleen niet goed uitkwam.
De longeerzweep staat sindsdien te verstoffen in de kast haha..
Lichaamstaal en de juiste energie overbrengen aan je paard ( klinkt ietswat zweverig misschien) was bij ons de missende link.

Wat ik van dit paard geleerd heb is dat vasthouden aan tradities en in mijn geval vastgeroeste ideeën nergens toe leidt.
Out of the box denken en altijd met een glimlach naar je paard kijken...al gaat het nog zo fout.
Frustratie is een emotie waar een paard niks mee kan...ik blijf altijd lachen al moet ik haar 10 keer uitleggen of samen de oefening opnieuw doen.

Ook heeft ze mij geleerd om in het moment te leven, in ieder geval als ik bij haar ben.
Gedachten aan de dag daarvoor of morgen heeft ze mij ect afgeleerd...het draait om nu en niks anders.
Daardoor merk ik dat ze erg Open naar me geworden is...ze wil nu graag bij me zijn.

Ik ben trots op haar en andersom misschien ook wel een beetje hihi...als ze paniekt kiest ze momenteel mij om bescherming en rust te vinden boven de kudde waar ze in staat...voor mij is dit het grootste compliment wat ik kan krijgen van mijn paard.

De talloze filmpjes en boeken die ik in de tussentijd heb gelezen over nh ...hebben mij rijker gemaakt.
Ik pak eruit waarvan ik denk dat het positief voor ons zal uitpakken en kan werken.

Veel succes en bovenal plezier en ontspanning met je paarden en honden natuurlijk!

"a horse doesn't care how much you know until he knows how much you care"

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:05

Wat een gaaf topic! Zowel van jou TS, als anderen die hun mening en visie delen. Top! +:)+

Mocht je het rijden weer op willen pakken, dan kun je eens kijken naar Akasha rijkunst. Dit werkt vanuit de invloed van jouw houding op het paard, en hoe subtiele verandering een wereld van verschil kunnen maken. Ik wil nooit meer op een andere manier rijden in ieder geval ;)
http://www.akasha-rijkunst.nl/wie-zijn-wij/visie/

Succes met je mooie zoektocht, ik zou het leuk vinden om je proces te blijven volgen. Maar voel je uiteraard niet verplicht om met ons te delen. Kijk tijdens je reis eens af en toe terug naar de kleine en grote stappen die je zet, dan leer je van de kleine dingen te genieten. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:36

Zarabsinu schreef:
Aria_zz dat ik mijn dressuurzadel wil verkopen is omdat ik een zadel heb waar ik teveel in een houding word gedwongen en een stuk hoger van mijn paard weg zit door de boom. Ik wil een zadel waar ik meer vrij zit en dichter bij mijn paard. Het liefst boomloos. Ik begrijp dat dressuur er bij hoort en dat zullen we uiteindelijk, wel op een hele andere manier, ook wel weer gaan oppakken.

Tamary daar heb je helemaal gelijk in hoor. Ik heb geluk dat mijn paarden niet in de winter zijn omgezet maar een paar maanden geleden dus nu wel zelf kunnen opbouwen naar de winter toe. Ik hou ze zeker in de gaten. Mijn ene paard was bijvoorbeeld de eerste maand behoorlijk afgevallen, toen waren er ook van die stortbuien waar je u tegen zegt! Ze kregen gelijk een doop daar in de 24/7 weide haha. Ik heb hem daar dus wel bij moeten steunen. Het is niet zo dat ik nu denk we doen het helemaal natural en jullie zoeken het nu maar helemaal natural als in de wildernis uit ofzo. :D Ik sta gelukkig ook op een plek waar iedereen op elkaars paarden let, het is een kleine gezellige groep. Allemaal zoveel mogelijk natural maar een deken in de winter als dat nodig is is geen probleem natuurlijk. Ook krijgen ze in de winter voldoende hooi bijgevoerd.

Fijn, dat omslag toch in balans is, dat is wel eens lastig te vinden.

Boomloos kan fijn zijn, maar het geeft ook meer beweging door beide kanten op. Dat maakt fijnere hulpen mogelijk, maar ook al het gewiebel, etc. komt meer door. Ik weet niet of een paard met artrose dat fijn vindt van de ruiter. Boomzadel dempt een deel van de bewegingen en dat kan juist prettiger zijn voor beide partijen. Ik rij ivm fibromyalgie ook niet boomloos meer om die reden. Gedwongen zit kan ik ook niks mee, heb nu een kunststof westernzadel er op liggen met endurance beugels. Ook iets om over na te denken, als je geen wedstrijden rijdt, maakt het niks uit als je een westernbit + engels hoofdstel + ... zadel gebruikt. Enige wat dan belangrijk blijft is dat alles jouw en je paard past, niet onder welke rijstijl het "hoort".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:07

Een late reactie maar wat een ontzettend gaaf topic TS!
Wat prachtig en dapper dat je zo'n grote stap hebt gezet m.b.t. paarden, dieren maar ook jezelf! Diep respect daarvoor.

Soms word je door schade en schande wijzer en ja dat is jammer en verdrietig, maar nog steeds beter dan gewoon oogkleppen ophouden en door blijven gaan op de 'normale' manier denk ik dan maar, toch? :o

Ik hoop dat je een mooie manier gaat vinden die voor jezelf en je paarden goed werkt en vooral past en wens je daar heel veel plezier mee. :)