Sinds een aantal maanden ben ik ontzettend anders gaan nadenken over alles. Niet alleen nadenken, ik ben het ook compleet anders gaan doen. Ik ben veganist geworden, mijn paarden staan nu 24/7 op wisselend grote weilanden met schuilstal, ik heb mijn paarden hun ijzers laten verwijderen, mijn honden zijn van binnenhonden naar buitenhonden gegaan en ze krijgen biologisch vers vlees te eten (dit wel al langere tijd).
Een hele verandering dus want ik was een groot vleeseter, mijn paarden stonden vaak 21 uur op stal en kwamen er 3 uur uit waarvan 1 uur rijden en 2 uur paddock (behalve in de zomer dan stonden ze overdags op het land) en ik had ze altijd wel blootvoets maar het laatste jaar op "speciale" ijzers die door de DA werden aangeraden... Ik heb de ijzers laten verwijderen toen ze 24/7 het weiland op gingen. Mijn honden zaten vaak s'nachts en nog best wel wat uren overdags in de bench, ondanks dat ik grote wandelingen van uren met ze maak.
Op dit moment staat mijn dressuurzadel te koop en het andere tuig ben ik nog van plan te koop te zetten. Alle dwangmiddelen zoals slofteugel, thiedeman enz... de deur uit! Ik zou het bijna in de prullenbak gooien, zo erg ben ik er klaar mee.

Dit alles is een aantal maanden geleden gestart doordat ik erachter ben gekomen dat ik mijn eigen paarden een aantal jaar flink onrecht heb aangedaan. Ik heb niet naar mijn paarden geluisterd ook al voelde dat voor mij niet goed, ik heb geluisterd naar de verkeerde mensen. De mensen die alleen maar wedstrijdgericht denken en alles wat de paarden aangeven proberen te verbloemen. Het luchtzuigen, steigeren, bokken, tandenknarsen, niet willen zitten voor oprichting.. ze hadden er allemaal een oplossing voor maar luisterde niet naar het paard waarom ze dat deden of niet wilden doen.
Gelukkig ben ik er via een goede kliniek waar ik foto's en echo's heb laten maken achter gekomen dat mijn paarden mij niet dwars wouden zitten maar dat ze beide erg pijn hebben op verschillende plekken in hun lichaam. Als ik dit vertelde aan instructrices werd mij verteld dat ik mijn paarden betuttelde. Nou... de beelden liegen niet!
Nu ben ik daar gelukkig klaar mee! Alles gaat in harmonie, samen en anders niet. En ik merk nu al dat ik een stuk gelukkiger ben om mijn paarden zo gelukkig te zien. Ze zijn nu nog aan het revalideren maar ik kan niet wachten om samen met hun alles anders te gaan doen. Met respect en zoveel mogelijk de natuurlijke weg.
Nog meer mensen die een grote verandering hebben doorstaan?
Ik hoop hier nog meer te leren over NH. Ben hier verder nog helemaal nieuw in.