Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.
) etc. etc. Zorg dat je ondertussen aan de voorkant voldoende longeerlijn geeft zodat ze ook de mogelijkheid krijgt om in een cirkel om je heen te lopen. 
Je moet zelf gewoon net wat sneller zijn, zodat ze echt van je af moet en niet de kans heeft om zich om te draaien. Blijf zelf ter hoogte van haar achterhand, kijk naar de richting waar je haar wilt hebben. Ze neemt gewoon een loopje met je.
Zep schreef:En Ophelia: als zo eentje echt blijft plakken krijgt ie van mij gerust een keer een mep. Krijgt ie in het land van een ander paard ookJe kunt beter 1 keer heel duidelijk zijn, dan 10 keer halfslachtig.
. Dus vandaar de opmerking van niet meteen meppen, maar 1 ferme lel kan natuurlijk geen kwaad(of 2
). Mijn paard loopt ook weleens tegen de zweep of mijn hand op hoor, geen probleem, als het maar eerlijk en op het juiste moment gebeurt. Ik heb dan ook een lief paard wat hartstikke goed luisterd, maar geen angst heeft voor mij, de zweep of wat dan ook.
denk/hoop dat een deel van het probleem dan weg is. Ik heb in ieder geval weer iets om mee te werken! 
. Er is wel veel geduld voor nodig en nu gebeurd het natuurlijk nog wel eens dat hij met me meedraait, maar dan beweeg ik weer met hem mee. Ik heb laatst wel een cruciale fout gemaakt door hem bij het van hand veranderen een snoepje te geven!! Toen was ie natuurlijk niet meer van me af te slaan!! Weer met veel geduld geprobeerd naast hem te staan en uiteindelijk lukte het weer.