Buigingsoefeningen voor ouder paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Buigingsoefeningen voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 20:01

Ik wil met mijn paard als afwisseling wat buigingsoefeningen doen. Maar ook om hem lekker soepel te houden. Hij is al wel wat ouder, maar niet zo lenig en best wel stram.
Heeft er iemand misschien goede buigingsoefeningen voor een ouder paard?
Ik buig sowieso al naar links en rechts en tussen zijn benen door.
Naar links en rechts, komt hij ongeveer met zijn hoofd bij de singel.
Maar tussen zijn benen door gaat hij altijd erg ver. Zelfs zo ver dat hij bijna omvalt. Die kan hij best goed.

mrie

Re: Buigingsoefeningen voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:44

Dan is hij in de hals soepel genoeg en hoef je alleen maar bij te houden.
Maar buigt je paard ook in de romp? Daarvoor gebruik je schoudervoor links en rechts en voltes van groot naar klein en weer terug.
Wat vaak stijf wordt bij oudere paarden zijn de benen, dan moet een paard eerst warm lopen voor hij zijn benen goed op kan tillen voor de smid. Dat zou je kunnen oefenen door hem te leren zijn benen hoog op te tillen als je de zweep er even tegen aan tikt (tikt niet mept)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:43

Ik kan niet meer op hem rijden, dus schoudervoor links en rechts en die voltes kan ik helaas niet doen. Maar hoe leer ik dat dan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:48

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:48

Bedankt! Die ga ik gebruiken!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:55

Graag gedaan.

Neem je rust en tijd om het jezelf an je paard aan te leren om vanaf de grond te werken. Lekker samen puzzelen en lenig worden

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:57

Komt helemaal goed!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:25

Ik werk met mijn oudere Welsh-merrie (21) aan de dubbele lange lijnen, vooral in menpositie. Ik loop er dus achter en zo sturen we de hele bak door. We gebruiken vooral voltes (20-15-10 meter) en slangenvoltes (met drie of 4 bogen, soms met een extra volte in de boog) als oefeningen, soms ook een gebroken lijn en een pasje wijken of schouderbinnenwaarts. Ik gebruik een menzweep om haar te helpen met buigen; ik kan dan met de zweep een hulp geven op dezelfde plek als een beenhulp zou zijn tijdens het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:14

Hilary schreef:
Ik werk met mijn oudere Welsh-merrie (21) aan de dubbele lange lijnen, vooral in menpositie. Ik loop er dus achter en zo sturen we de hele bak door. We gebruiken vooral voltes (20-15-10 meter) en slangenvoltes (met drie of 4 bogen, soms met een extra volte in de boog) als oefeningen, soms ook een gebroken lijn en een pasje wijken of schouderbinnenwaarts. Ik gebruik een menzweep om haar te helpen met buigen; ik kan dan met de zweep een hulp geven op dezelfde plek als een beenhulp zou zijn tijdens het rijden.

Dit deed ik ook met mijn shetlander omdat ik er te lang voor was. Zij vond het erg leuk om ook zo buitenritten te maken :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 09:33

Hilary, dat is ook wel heel leuk
Ik ben al begonnen met de stemcommando's wat meer aan te leren met longeren, en dat gaat al best goed. Dus daar wil ik misschien ook nog wel naartoe werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:51

Ik snap het niet zo goed. In dit topic ben je hele plannen aan het maken om te buigen en iets aan te leren, maar in het andere topic ga je Oreo in slapen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 13:44

Ik kan toch nog steeds dingen met hem doen en nieuwe dingen aanleren?
Dat ik hem ga laten inslapen betekent toch niet dat ik ineens niks meer kan doen met hem ofzo?
Of zie jij dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:28

Nee je kan hem natuurlijk prima dingen aanleren maar ik zou zo'n oud en ziek lijf eigenlijk niet meer (op die manier) willen belasten. Buigoefeningen zijn eigenlijk om er beter van te worden en dat lijkt me idd. een beetje onzinnig, daarom vroeg ik me af of je nou bezig was met hem echt beter te maken en te trainen of dat het gewoon tijdsverdrijf is!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:32

Ik vond het een goed idee om buigoefeningen te doen, omdat ik die tip in het topic had gekregen.
Maar als het niet zo goed voor hem is, zal ik het wss ook niet vaak met hem doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:33

Ik zou niet weten of het slecht voor hem is hoor, begrijp me niet verkeerd! Ik heb Oreo niet gezien en kan dus ook niet beslissen of het wel of niet goed voor hem zou zijn. Maar vaak zijn buigoefeningen wel de basis om een andere oefening beter te kunnen doen en ben je hem dus eigenlijk onzinnig aan het trainen. Kan me voorstellen dat je het misschien leuker vindt om leuke dingen met hem te gaan doen dan buigoefeningen omdat een bokker dat aanbeveelt, dat bedoelde ik er mee! :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 15:35

Oh, op die manier! Maar ik vind het sowieso nog steeds leuk om de afwisseling met wat ik doe voor hem erin te houden. Daarom doe ik zo veel mogelijk verschillende dingen. Ik buig sowieso al een beetje met hem, omdat het heel belangrijk voor hem is om hem soepel te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:16

Dan snap ik je beter! Ik dacht dat je echt op zoek was naar opbouwende oefeningen! Misschien is het leuk om zo'n grote yogabal te kopen/lenen om mee te spelen, die heb je vaak bij de Action of Lidl etc. voor weinig geld :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 17:33

Oh, bedankt voor het leuke idee! Ik heb inderdaad ook al wel eens een skippybal gebruikt, maar die was eigenlijk iets te klein. Ik ga kijken bij de action of lidl of zo!