Dominante hengst en vrijheidsdressuur

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ninavbreda

Dominante hengst en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 23:08

Hi!

Ik ben sinds kort met m'n minihengst bezig in de VD. Ik heb hier een hele tijd mee gewacht, omdat ik het dominantiespelletje achter de rug wilde hebben voor ik hiermee begon. Hij is flink dominant en ondanks dat het nu heel goed gaat, wil hij me nog steeds wel eens opnieuw uitproberen. Hij wordt ontzettend enthousiast van vrijheidsdressuur, maar dat is nu net het probleem. Tot nu toe heb ik hem hele simpele dingen geleerd zoals shake, flehmen en achteruit lopen. Nu is mijn probleem dat hij 1; bedelt met zijn geleerde trucjes en 2; er toch een dominantiewedstrijd uitbreekt. Het is natuurlijk heel schattig als hij staat te flehmen om zo aan z'n appeltje te komen, maar hierdoor durf ik niet verder te gaan omdat ik bang bent dat hij alles gaat gebruiken om te bedelen. Wanneer ik hem vraag naar achter te gaan (ik sta dan aan zijn schouder en hij moet mijn pas mee naar achteren lopen) gaat dit perfect, totdat meneer vind dat het genoeg is geweest. Dan gaat hij happen, of steigeren.. Lang verhaal kort, iemand tips?!

Anouk_H

Re: Dominante hengst en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:11

Professionele hulp zoeken! Niet verder mee kl*ten als je niet genoeg ervaring hebt :)

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:19

Inderdaad hulp zoeken! Ookal is hij klein, je lelijk bezeren kan alsnog.
Zulke grapjes zou ik sowieso niet accepteren.
Waarom is hij hengst? Dekt hij?
Anders zou ik toch eens kijken of hem laten ruinen een optie is, misschien word hij daar iets makkelijker van :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:36

Les nemen van een professional! Dit zijn vaak echt van die dingetjes die even door iemand met verstand van zaken bekeken moeten worden en die daar ook de juiste tips bij kan geven en het ook op de juiste manier niet alleen aan je paard maar ook aan jou kan leren.

Kent hij basis grondwerk? Respect voor jou ruimte etc? Is hij ook bekend met het voer weigeren? Zo nee, zou ik daar ook eens kijken of je daar wat tijd in kan steken. Die beleefdheid is zo belangrijk.

En hoe lastig het ook is, al het bedel gedrag, en ALLE ongevraagde oefeningen negeren. Niet afstraffen, niet op reageren op geen enkele manier. Zowel niet positief als negatief. Het is vaak puur vragen om aandacht en inderdaad bedelen, en dat moet je hoe lastig ook gewoon het liefst gewoon helemaal negeren.

kisangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:02

misschien is clickertraining een optie? en inderdaad zoek hulp van iemand die hier veel ervaring mee heeft. Nikki van olst (visibre) heeft hier veel ervaring in maar heeft vast ook wel contacten voor iemand in de buurt als ze niet bij jou in de buurt komt of niet vaak.