[AR] pony wilt miet vooruit voor de kar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

melissatje9

pony wilt miet vooruit voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:29

Hallo paardenmensen,

Ik heb al een tijdje een grote shetlander genaamd Lottie. De shetlander is 17 jaar en is vroeger beleerd voor de kar (door de vorige eigenaar). ik rijd nu ongeveer een half jaar voor de kar (ik heb een sulky karretje). omdat ik niet heel veel tijd hebt rijd ik af en toe een ritje met haar. ik ga hierdoor ook niet heel ver.
Nu is het probleem Lottie wilt niet een weggetje in. ik vind dit weggetje erg prettig omdat er weinig auto's rijden vanwege dat het doodlopend is. als ik dat weggetje in wilt gaat ze stil staan of achteruitlopen. de zweep heeft op dat moment geen zin. het enige wat je kan doen is afstappen en met haar meelopen. Ze gaat pas weer zelf lopen als ik al een stukje het weggetje hebt ingelopen.
Mijn vraag is: hoe krijg ik mijn shetlander het weggetje in zonder af te stappen?

Groetjes,

Melissa

roekes

Re: pony wilt miet vooruit voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:31

Hulp meenemen. Er is vast wel iemand die wil helpen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:54

Wat zegt je instructeur hier van?

Wat doet je groom bij zo een hapering?

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:02

Dennis schreef:

Ik heb geen instructeur en ook geen groom ik rijd op zo'n sulky voor een Shetlander niet voor de harddraverij

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:08

Als menner moet je NOOIT afstappen, dat is echt heel gevaarlijk. Bij twijfel stuur je je groom naar voor (en of die nu op de wagen of op de fiets mee is maakt niet uit).
Je hoort dus ook altijd met groom te rijden.
Voor jou veiligheid, voor de veiligheid van je pony en de veiligheid van alle andere weggebruikers.

Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is, een instructeur kan je hier in begeleiden. Auto rijden doe je toch ook niet zonder rijlessen? Waarom met paard en wagen wel de weg op zonder les?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:17

melissatje9 schreef:
Dennis schreef:

Ik heb geen instructeur en ook geen groom ik rijd op zo'n sulky voor een Shetlander niet voor de harddraverij

Tijd voor een stevige les.

1. Les heb je niet, voor een harddraverij. Les heb je, omdat je dingen kan doen, die je niet snapt of waar je niet uit komt.
2. Heb jij wel een menbewijs? Zo nee? Dan klopt het dat jij behoorlijk wat informatie dus mist.
En wat als jouw pony wél schrikt en er van door knapt? Met de sulky tegen een dure ferarri aan bonkt? Een deuk in die half miljoen dure auto??
Nu kun je zeggen, doe niet zo overdreven... Maar wie draait er voor die kosten op??
Je bent dus én niet verzekerd op pad. En je hebt een aantal hoofdstukken overgeslagen.

En één van die hoofdstukken is, dat je nooit alleen op pad hoort te gaan, hoe groot, of klein het span ook is.
Een groom is nodig, handig, en eigenlijk gewoon onmisbaar.

Ik vind het alleen maar goed dat je pony staakt.

Ook met lessen, en lessen voor menbewijs kom je achter vele dingen.
Zoals: Zit het tuig goed?
Is mijn lamoen in balans?
Is mijn wagen geschikt?

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:20

Dennis schreef:
Als menner moet je NOOIT afstappen, dat is echt heel gevaarlijk. Bij twijfel stuur je je groom naar voor (en of die nu op de wagen of op de fiets mee is maakt niet uit).
Je hoort dus ook altijd met groom te rijden.
Voor jou veiligheid, voor de veiligheid van je pony en de veiligheid van alle andere weggebruikers.

Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is, een instructeur kan je hier in begeleiden. Auto rijden doe je toch ook niet zonder rijlessen? Waarom met paard en wagen wel de weg op zonder les?

Ik denk dat ik je verkeerd hebt begrepen ik heb wel iemand die naast me zit en die stapt ook af maar ik heb dan het idee dat ze dan juist gewonnen heeft. Ik ben ook van plan om les te gaan nemen maar ik vind t leuk om recreatie op de weg te gaan rijden en ze loopt wel als ik een andere weg of pad neemt het is alleen bij dat weggetje waar ze stopt en achteruit loopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:22

Dat je zonder menbewijs niet verzekerd bent is onzin, met een menbewijs kan het ook gruwelijk fout gaan....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:23

Is er misschien iets waar ze bang voor is?

Een hond?
Een varkensboerderij?
Dood dier in de sloot?

Hoe reageert ze als je er eens gewoon te voet heen gaat?
Dus zonder sulky?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:23

En daar is je groom voor.

Je pony stopt, welke reden dan ook. Dan kan jij blijven sturen, en je groom kan naar voren lopen, pony op weg helpen en wanneer het kan, weer op stappen en weer verder.

Een groom, is iemand, die bij je op zit, en je helpt met oversteken, die kijkt of kruispunten veilig zijn om over te steken. Om te helpen met eventueel richting aan te geven.
Paard mee te voeren wanneer het niet verder durft en wel met iemand er naast.

Ja, dat klopt ladymadonna, maar dan ben je wél tot een half miljoen euro verzekerd. En zonder menbewijs is dat nét ff anders.
Daarnaast wordt er van je geacht, dat als jij je pasje hebt, dat jij ook de kennis van de weg bezit. En dit ook zo veilig mogelijk kan voorbrengen.

Hier zit de verzekering er al bij in, voor nog geen twee tientjes per jaar.
Hoef je maar één x dat pasje te halen.

Ja, ook met men bewijs kan het fout gaan, dat kan altijd. Maar het dekt je qua verzekering iets beter in. Van mij mag het verplicht worden en flink op gecontroleerd.
Ook op het buitenrijden met een ruiterbewijs.

Nogmaals EDIT:

Mijn excuses gemaakt voor mijn bewoording menbewijs. Zie reactie hieronder.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 05-09-16 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:25

@Maralyn: Nu kun je zeggen, doe niet zo overdreven... Maar wie draait er voor die kosten op??
Je bent dus én niet verzekerd op pad. En je hebt een aantal hoofdstukken overgeslagen.

Dit hoeft geen enkel probleem te zijn, want bij veel verzekeringen vallen paarden onder de WA/AVP verzekering. Even navragen en je weet het. Daar hoef je geen menbewijs voor te hebben.
Groom ben ik het 100% mee eens en les is inderdaad verstandig in zo'n geval.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:26

Edit: Je hebt gelijk, mijn excuses.

Schade door je huisdier zijn mee verzekerd.

Maar ik blijf achter mijn standpunt staan.
Mennen zonder menbewijs buiten de piste, vind ik onverantwoord en dom.

Mennen zonder groom, vind ik helemaaal....
Laatst bijgewerkt door maralyn op 05-09-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:29

Shirley schreef:
Is er misschien iets waar ze bang voor is?

Een hond?
Een varkensboerderij?
Dood dier in de sloot?

Hoe reageert ze als je er eens gewoon te voet heen gaat?
Dus zonder sulky?

Er staat wel een huis en als we voorbij dat huis gaan dan loopt ze gewoon weer. En zonder sulky loopt ze gewoon mee. Maar dat huis grenst ook aan een andere weg en dan vindt ze het niet eng. Er zit geen dood dier in de sloot (zo ver ik weet).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:32

maralyn schreef:
Als jij mij dit kunt citeren....vanuit de wet. Heel graag.
Dit ben ik geleerd.

Heel simpel, ik heb jaren meegereden met trektochten, onder het zadel en aangespannen. Hiervoor de verzekering ingeschakeld, want stel je voor dat er iets zou gebeuren. Antwoord: geen enkel probleem, paarden in eigendom vallen onder jullie WA/AVP.
Vorig jaar zijn onze paarden losgebroken en hebben schade veroorzaakt, alles is netjes betaald.

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 21:35

maralyn schreef:
En daar is je groom voor.

Je pony stopt, welke reden dan ook. Dan kan jij blijven sturen, en je groom kan naar voren lopen, pony op weg helpen en wanneer het kan, weer op stappen en weer verder.

Een groom, is iemand, die bij je op zit, en je helpt met oversteken, die kijkt of kruispunten veilig zijn om over te steken. Om te helpen met eventueel richting aan te geven.
Paard mee te voeren wanneer het niet verder durft en wel met iemand er naast.

Ja, dat klopt ladymadonna, maar dan ben je wél tot een half miljoen euro verzekerd. En zonder menbewijs is dat nét ff anders.
Daarnaast wordt er van je geacht, dat als jij je pasje hebt, dat jij ook de kennis van de weg bezit. En dit ook zo veilig mogelijk kan voorbrengen.

Hier zit de verzekering er al bij in, voor nog geen twee tientjes per jaar.
Hoef je maar één x dat pasje te halen.

Ja, ook met men bewijs kan het fout gaan, dat kan altijd. Maar het dekt je qua verzekering iets beter in. Van mij mag het verplicht worden en flink op gecontroleerd.
Ook op het buitenrijden met een ruiterbewijs.

Okee over dat rijbewijs kan je best gelijk hebben maar dat zijn mijn problemen daar gaat deze topic niet over. Ik heb een groom mee die kijkt of er auto's komen en stapt ook af als mn pons niet wilt lopen. Maar als mijn groom afstapt heb ik het idee dat mijn pony dan gewonnen heeft omdat ze het erg fijn vindt als iemand naast haar loopt.
Over de instructeur hebben jullie wel gelijk en ik ga eens even kijken of ik een men instructeur kan vragen om me hierbij te helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:36

suffie schreef:
maralyn schreef:
Als jij mij dit kunt citeren....vanuit de wet. Heel graag.
Dit ben ik geleerd.

Heel simpel, ik heb jaren meegereden met trektochten, onder het zadel en aangespannen. Hiervoor de verzekering ingeschakeld, want stel je voor dat er iets zou gebeuren. Antwoord: geen enkel probleem, paarden in eigendom vallen onder jullie WA/AVP.
Vorig jaar zijn onze paarden losgebroken en hebben schade veroorzaakt, alles is netjes betaald.

Ik had al ge-edit en mijn excuses gemaakt.

Het klopt, voor groot en deels.
Maar, het is wél belangrijk je WA polis flink door te lopen, niet elke polis betaald alles namelijk maar zo uit.

Sorry TS, maar tóch is het of het ene, of het andere.
Of het accepteren dat het maar zo is?
Of les nemen.

Maar das mijn optiek

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:18

Er kan een lekke gasleiding of slechte elektra leiding in de weg zitten pony ruikt of kan het al voelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:21

Maar juist als je denk dat je pony je in de maling neemt is les heel belangrijk.

Voor mij zou de juiste volgorde zijn om eerst goed te leren mennen en daarna de weg op te gaan. En niet andersom! Wat je nu doe is voor iedereen gevaarlijk!

Niemand kan fijn en goed rijden zonder begeleiding. Iedereen kan bij leren, dus les is altijd nuttig. Ook als je al jaren ment.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:33

Onze eerste pony die we voor de wagen hadden had ook zulke acties, bij een van onze buren was het gewoon eng (vond zij), bleef ze staan en dan moest je haar er bijna langs slepen, daarna was het weer goed. Eenmaal een andere pony er naast in dubbelspan en die wist niet dat het daar eng was, liep gewoon door in draf en onze diva had de rem erop, werd ze gewoon meegesleept :), was ze natuurlijk heel erg beledigd.
Wij hebben ondertussen wel door dat het door onze onervarenheid kwam, zij deed gewoon haar eigen zin. Moet wel zeggen dat we deze pony daar niet in hebben kunnen corrigeren, heeft haar hele leven de rem erop gegooid bij die buren, ze had ondertussen te vaak haar zin gekregen.
Bij onze andere pony's hadden we ondertussen meer ervaring en hebben we nooit deze problemen gehad, ook niet bij de desbetreffende buren :).
Kijk eens rond in de buurt of je ergens op menles kan met je pony, leert de pony veel van en dan word jij ook zelfverzekerder.
Tja en of het je lukken gaat om zonder af te stappen dat weggetje in te gaan, de tijd zal het leren, maar een pony van 17 weet meestal wel al hoe hij/zij zijn zin kan krijgen en heeft dat ook al vaak gekregen, dus het zal niet meevallen.
Enkelspan koetsiersbewijs heb ik ook, al zo'n twintig jaar, rij nu met dubbelspan, geldt het koetsierbewijs niet voor, maar in die 20 jaar heeft nog nooit iemand er naar gevraagd, dus vind het wel goed zo. De cursus was wel leuk/gezellig, als je nog nooit gemend hebt leer je er vast ook wel wat van, bij mij was het achenbach leren de hoofdzaak, want mende al jaren, ook langs de weg.
Verzekering menbewijs, praat me er niet van, als je ze nodig hebt zijn ze er niet, en verwijzen ze naar je WA, die dan wel betaald, ga straks naar SRR, zonder verzekering en veel goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:12

Elke keer een groom mee met longeertouw. Eerste keer gaat de groom naast de pony lopen, tweede keer iets verder weg van de pony. Maar wel zodat de pony weet dat de groom dichtbij is. En zo maakt de groom de afstand tussen pony en zichzelf elke keer een stukje groter. Daarvoor dus ook het longeertouw.

Hopelijk kan de groom later op de wagen blijven staan omdat de afstand getraind is.
Zo hebben we het met het beleren ook gedaan.