Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
melissatje9 schreef:Dennis schreef:Wat zegt je instructeur hier van?
Wat doet je groom bij zo een hapering?
Ik heb geen instructeur en ook geen groom ik rijd op zo'n sulky voor een Shetlander niet voor de harddraverij
Dennis schreef:Als menner moet je NOOIT afstappen, dat is echt heel gevaarlijk. Bij twijfel stuur je je groom naar voor (en of die nu op de wagen of op de fiets mee is maakt niet uit).
Je hoort dus ook altijd met groom te rijden.
Voor jou veiligheid, voor de veiligheid van je pony en de veiligheid van alle andere weggebruikers.
Ik denk dat dit een rijtechnisch probleem is, een instructeur kan je hier in begeleiden. Auto rijden doe je toch ook niet zonder rijlessen? Waarom met paard en wagen wel de weg op zonder les?
Shirley schreef:Is er misschien iets waar ze bang voor is?
Een hond?
Een varkensboerderij?
Dood dier in de sloot?
Hoe reageert ze als je er eens gewoon te voet heen gaat?
Dus zonder sulky?
maralyn schreef:Als jij mij dit kunt citeren....vanuit de wet. Heel graag.
Dit ben ik geleerd.
maralyn schreef:En daar is je groom voor.
Je pony stopt, welke reden dan ook. Dan kan jij blijven sturen, en je groom kan naar voren lopen, pony op weg helpen en wanneer het kan, weer op stappen en weer verder.
Een groom, is iemand, die bij je op zit, en je helpt met oversteken, die kijkt of kruispunten veilig zijn om over te steken. Om te helpen met eventueel richting aan te geven.
Paard mee te voeren wanneer het niet verder durft en wel met iemand er naast.
Ja, dat klopt ladymadonna, maar dan ben je wél tot een half miljoen euro verzekerd. En zonder menbewijs is dat nét ff anders.
Daarnaast wordt er van je geacht, dat als jij je pasje hebt, dat jij ook de kennis van de weg bezit. En dit ook zo veilig mogelijk kan voorbrengen.
Hier zit de verzekering er al bij in, voor nog geen twee tientjes per jaar.
Hoef je maar één x dat pasje te halen.
Ja, ook met men bewijs kan het fout gaan, dat kan altijd. Maar het dekt je qua verzekering iets beter in. Van mij mag het verplicht worden en flink op gecontroleerd.
Ook op het buitenrijden met een ruiterbewijs.
suffie schreef:maralyn schreef:Als jij mij dit kunt citeren....vanuit de wet. Heel graag.
Dit ben ik geleerd.
Heel simpel, ik heb jaren meegereden met trektochten, onder het zadel en aangespannen. Hiervoor de verzekering ingeschakeld, want stel je voor dat er iets zou gebeuren. Antwoord: geen enkel probleem, paarden in eigendom vallen onder jullie WA/AVP.
Vorig jaar zijn onze paarden losgebroken en hebben schade veroorzaakt, alles is netjes betaald.