"De VD'ers van toen" (> 10 jaar bezig)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

"De VD'ers van toen" (> 10 jaar bezig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 11:28

Hoi,

2 dagen geleden heb ik opnieuw het boek "vrijheidsdressuur, van apporteren tot zitten" uit 2006 op de kop getikt. Ik was dit boek al een tijd kwijt en kwam hem nu tweedehands tegen. Die moest ik natuurlijk hebben, omdat ik zelf met mijn toenmalige fjord Rydar in het boek sta!
Ik heb nu dus al 2 dagen genoten van de herinneringen aan vroeger, foto's terug zitten kijken ed. Dus ik vroeg me af; hoe gaat het nu met de rest van de toen "bekende" VD'ers? Vrijheidsdressuur was toen nog heel klein en nu ik zo de foto's terug zie bedacht ik me dat ik eigenlijk geen van allen echt meer tegen kom hier op bokt?

Zelf was ik 13 toen ik Rydar mocht komen verzorgen en mee mocht naar shows als groom. Dat was mijn eerste kennismaking met VD en een voor mij een prachtige tijd. In 2005 was ik de gelukkige die Rydar over kon nemen en werd hij van mij. Een heerlijk eigenwijs beest die echt overal voor in was; dressuur, springen, buiten rijden, mennen, VD, voltige bedacht het en hij deed het! Althans.. Soms op z'n eigen manier hihi want hij had altijd z'n eigen ideeën. Met VD net zo, van de een op de andere dag had hij zelf bedacht dat het commando voor liggen het nieuwe commando was voor "pootje" (wat niemand hem geleerd had overigens), en dat je om te liggen nu bij z'n kootholte moest tikken.. Dat is dus altijd zo gebleven.
In 2008 ben ik door een val van een ander paard gestopt met rijden, na 2 jaar proberen, lessen en een poos helemaal te stoppen, hebben we toen besloten voor Rydar een andere baas te zoeken, hij was het zelf helemaal niet eens met zijn "pensioen" dus voor hem was dit het beste. Helaas ben ik hem inmiddels uit het oog verloren (mocht iemand weten waar hij is, dan hoor ik het graag!).
Afbeelding

Naast Rydar had ik nog een Shetlander, Boefie, waar ik de geleerde kunstjes van Rydar mee kon uitproberen om ze zelf aan hem te leren. Ook hij had een behoorlijk reportoire, maar in die tijd was ik nog niet super consequent dus hij durfde nogal eens te bedelen met Spaanse pas en flemen voor snoepjes, dus stijgeren ed heb ik hem nooit geleerd. Boefie is ook later naar een verzorger gegaan en na 3 jaar kort terug gekomen waarna hij naar bokker xTammy is gegaan en nog prachtige laatste jaren met Flame heeft gehad. Mooier pensioen had hij niet kunnen hebben, maar helaas is hij dus inmiddels overleden.
Afbeelding

Na Rydar ben ik me gaan richten op het fokken en showen van Welsh pony's, met VD ben ik helemaal "gestopt", wel train ik nog altijd met clickertraining. Bv als een jong pony voor het eerst gewassen moet worden of het leren opstellen ed. Een clicker vind ik ideaal om precies op het juiste moment te belonen.
Een kleine maand terug wel een van mijn ponys nu het eerste kunstje geleerd, een rondje draaien, en nu ik het boek weer heb denk ik toch dat dat niet het enige kunstje zal blijven, dus wordt vervolgt ;)

Een heel verhaal; maar dus toch terug naar de vraag waar het mij om ging; hoe is het nu met de andere VD'ers uit die periode?
Daniëlle en haar twee haflingers, Stef en haar pony's, Marieke en Timon (ik heb nog wel meegekregen dat deze er helaas niet meer is) etc.

Anniek22

Re: "De VD'ers van toen" (> 10 jaar bezig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:12

Misschien staan ze op Horse Event, Equiday, Equitana etc? En kan je ze daar aanspreken of kijken of ze daar in bepaalde boeken staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:39

Inmiddels heb ik ook een paard erbij, [***] en dat is nu mijn voornaamste trainingsslachtoffer. ~~}>
Met clinics en lessen geven ben ik inmiddels gestopt omdat ik meer tijd wilde doorbrengen met de eigen beesten, maar het leuke is dat ik al die dingen gewoon kon overdragen aan mijn zus vriendin en die geeft ze dus nu met veel plezier. :) Ik zie mezelf inmiddels ook meer als clickertrainer dan als vrijheidsdressuurtrainer, gewoon omdat ik de clicker overal voor gebruik en we nog steeds wel VD trainen, maar het is niet meer de hoofdmoot van onze bezigheden. Vroeger was ik ook echt bezig met het trainen van de perfecte piaffe en de buiging volgens het boekje perfectioneren, maar nu doen we de kunstjes gewoon voor de leuk en zijn ze niet meer een doel an sich dat bereikt wil worden. Zo hebben we al driekwart jaar een halve buiging, een halve Spaanse pas, en een liggen dan ook voor ongeveer de helft van de tijd op commando staat. :') Mijn enige regel is dat [***] het niet mag doen zonder dat ik het vraag, maar als ik het vraag en ik krijg een wat mindere uitvoering dan lig ik daar echt niet meer wakker van. Spaanse pas met maar 1 been vind ik ook prima. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Karlijntje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:24

Anniek22 schreef:
Misschien staan ze op Horse Event, Equiday, Equitana etc? En kan je ze daar aanspreken of kijken of ze daar in bepaalde boeken staan...

Volgens mij staan ze er sowieso op zaterdag

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:18

Stef loopt nog steeds op bokt rond, heet tegenwoordig Ladymadonna memberlist.php?mode=viewprofile&u=5
Danielle memberlist.php?mode=viewprofile&u=4753 komt volgens mij helemaal niet meer op bokt. Marieke heeft indertijd toch een groot(er) paard gekocht? Hoor ik inderdaad ook niets meer van. We hadden ook nog iemand anders (Evy? ) met een fjord, maar weet de nickname niet meer dus kan d'r niet opzoeken. Zij zijn indertijd ook mijn inspiratie geweest. :)

Weet nog dat ik ten tijde van het fotos insturen voor het boek Jauke pas net een paar maanden had, kwam voor ons net te vroeg. Tegen de tijd dat het boek uit kwam kende hij zowat alle oefeningen al :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:57

Jaaa, vroeger was ik ook fanatiek!
Dennis kent al zijn kunstjes nog, maar doe er niets mee. Alleen soms leuk voor de foto of als iemand niet geloofd dat een paard op commando kan zitten en voetjes geven.
Rest kent wel basis opvoeding als stilstaan, volgen, stapje terug, voetjes geven Enzo, niet echt als VD, maar als gewone basis opvoeding.