[AR] Oude pony beleren voor de kar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Oude pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:03

Wij hebben een merrie van 26 jaar oud.
Na een hoop getrubbel met een peesontsteking ern wat andere kwaaltjes is ze nu weer in goede conditie en duidelijk toe aan wat meer uitdaging dan de hele dag weidegang.
Het is een kleine D pony (1.40/1,42) en eigenlijk zijn mijn kinderen haar al ontgroeid. Ikzelf kan er nog wel op maar heb fysiek wat probemen waardoor rijden onder het zadel soms erg zwaar is.
Nu had ik al eens gezegd dat ik aangespannen wilde leren rijden als ik er niet meer op kan (ga fysiek achteruit). Dus iemand op stal zijn, prima, wil ik je best leren.
Toen kwam het voorstel om te kijken of we onze pony niet zouden kunnen beleren voor een wagen.
Dit stap voor stap opbouwend van longeren met dubbele lijnen, tot slepen en voor een licht karretje.
Vind ze het niks; dan niet, houden we ermee op en zoeken we een kleiner ruitertje.
Maar mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het beeren voor de wagen van een ouder(e) pony/paard?
Gaat dat, is dat fysiek te doen?
Waar moet ik op letten?
Stel dat ze het leuk vindt, wat voor wagen is dan geschikt voor een dergelijke maat pony?
Ik wil dan gewoon recreatief wat bosritjes gaan maken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:26

Jahoor dat is prima te doen, ik ken een 36 jarige pony die af en toe nog een rustig ritje maakt.
Qua kar, 2wielers en 4 wielers hebben beide hun voor- en nadelen. 2wieler is lichter, maar kan lastig zijn met in balans brengen. Is voor kleine bospaden fijner. 4wieler is vaak wat zwaarder (wat helemaal niet erg hoeft te zijn), hoeft niet in balans gebracht te worden en vond ik zelf fijner zitten.
Rustig opbouwen, niet gelijk teveel en te zwaar. Hou ook de hoeven in de gaten als je veel op asfalt rijdt.
Veel plezier!

Ania

Re: Oude pony beleren voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:35

Ik heb mijn dramaqueen volbloedmerrie op 19-jarige leeftijd voor de kar beleerd. Was totaal geen probleem.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 11:56

:D :D dan is er dus ook hoop voor ons prinsesje/aanstelSTER/dramaqueen/hittepetit
Het lijkt me wel heel leuk als het lukt. Kan ik toch actief in de paardensporrt blijven.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:12

Bmamavan2 schreef:
:D :D dan is er dus ook hoop voor ons prinsesje/aanstelSTER/dramaqueen/hittepetit
Het lijkt me wel heel leuk als het lukt. Kan ik toch actief in de paardensporrt blijven.

Doen! Gewoon lekker je tijd nemen, en niet overvragen. Zorg wel dat je altijd met 2 man bent.
Ik zou zelf kiezen voor een 4-wieler MET rem, die is net wat stabieler en kun je zelf wat bijremmen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:16

Hier ook met een shetlander gedaan. Dinkie moet al flink over de 30 zijn wat we uit konden rekenen, kregen we bij een jongere pony erbij omdat het zijn weidemaatje was. Maar de shet vond alles zo leuk, super actief, die is uiteindelijk voor de kar gezet (onder het zadel met kinderen had ze geen rem meer in draf :D :D :D ) en dat doet ze nog steeds met alle plezier! Oortjes naar voren en gaan, dat bos in! Daar hangt een kleine marathonwagen achter.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 08:42

Ik ga het zo wie zo met iemand samen doen, want ik heb zelf geen verstand van mennen.
Ik hoop dat ze het zelf ook leuk vindt, merk wel aan haar dat ze weer een beetje meer uitdaging wil.
Moet je een menbewijs hebben of is dat alleen maar extra zoals het ruiterbewijs?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:44

Menbewijs hoeft niet, alleen in bepaalde regio's is dat verplicht (geloof bij veluwen en Amsterdam?)
Even opgezocht: Het Ruiter- en Menbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:11