[AR] brancardbeugels bevestigen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

brancardbeugels bevestigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:52

hallo allemaal,

even ter verduidelijking ja, ik heb mijn menbewijs, menlessen gehad etc etc etc... alleen mijn eerdere tuigen en dat van de menpony's op cursus jaren geleden hadden altijd vaste lichtogen...
Ik zag een dgelijk tuig te koop staan en omdat ik reeds eerder zo'n stevig tuig had ( ja stom, niet nagevraagd) dit tuig overgekocht, laten bezorgen en nu dus die brancardbeugels ...grrr.. het zal even een weetje zijn maar ik ben niet zo'n durfal. Als ik iets niet zeker weet... en geen menners in de buurt om te vragen hier na verhuizing naar dit gebied dus misschien iemand die bereid is even uit te leggen hoe ik de brancardbeugels goed bevestig want ik zie zoveel gespen gleuven? ( geen idee of het uitmaakt maar ik heb geen dichte uiteinden aan mijn lamoen).
Ergste is, ik heb met een paard van iemand lessen gevolgd met zo'n lichtogen aan tuig maar die eigenaresse bevestigde altijd alles zelf en nooit erop gelet want het leek simpel :+ .
Ik word niet wijzer van plaatjes van internet en ik vind het vreselijke dingen hahahaah.
ik hoop dat de tijd wil nemen om het even uit te leggen of bij optuigen van het paard even foto's kan nemen van dichtmaken van de beugels? zou ik zo enorm mee geholpen zijn.

assie

Re: brancardbeugels bevestigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:58

Ik ga eens kijken of ik hier foto's/filmpje van heb. I'll be back :P

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 10:32

Dank je wel assie!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:11

Open lamoen is niet erg maar brancard zijn niet aan te raden met tweewieler/sulky.
Ik vind het juist fijne type lichtogen, de boel ligt mooi stabiel.

Afbeelding

Je hangt je lamoen erin; en dan uiteinde steek je eroverheen erin en vast aan je buitenspiegel.

Eventueel zou ik er een filmpje van kunnen maken als assie niet al wat heeft. Succes +:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:14

MelanieB schreef:
Je hangt je lamoen erin; en dan uiteinde steek je eroverheen erin en vast aan je buitenspiegel.

BuitenSINGEL, denk ik ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:31

Sorry, ik heb je doodgemaakt met een blije mus.
Ik kon zo niets vinden helaas. ;( Ben alles kwijt geraakt in een laptopcrash.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:46

Autocorrect niet goed gecheckt haha. Uiteraard je buitensingel. Buitenspiegel word ook zo wat... :')
Mocht je er nog niet uitkomen TS kan ik eventueel wel filmpje voor je maken.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:58

ja, ik snapte alleen niet dat je dus een soort 'klapperend' systeem hebt, ik vind dichte lichtogen met de buitensingel erover wel degelijker/ rustiger denk ik? En ja, ik heb een zware trainingswagen, tweewieler voor de grote paarden dus brancardbeugels zijn dan niet geschikt?
Kan ik de brancardbeugels vervangen door dichte ogen?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:59

assie schreef:
Sorry, ik heb je doodgemaakt met een blije mus.
Ik kon zo niets vinden helaas. ;( Ben alles kwijt geraakt in een laptopcrash.

aaah, vervelend joh, geeft niks, je wilde helpen en dat vind ik altijd al bijzonder van mensen, dank je voor je moeite :-)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 13:00

@MelanieB bedankt voor de foto!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:01

Dichte ogen?
Brancard beugels klapperen juist niet, die zetten de boel juist vast.
De ouderwetse gewone lichtogen met buitensingel erom vind ik dan persoonlijk weer niks, dan kies ik liever voor veiligheids lichtogen, is voor zowel open als gesloten lamoen handig en voor alle type wagens geschikt.

De Brancard beugels zijn niet geschikt voor 2 wielers, ze kunnen namelijk niet zweven in het lichtogen maar liggen echt vast.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:09

Doodgemaakt met een blije mus. Geweldig :=

Ontopic: ik heb zelf normale lichtogen, dus ik kan je niet helpen. Sorry

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:10

Je kunt volgens mij bij veel tuigen vrij gemakkelijk de brancardbeugels vervangen door losse veiligheidslichtogen met bijbehorende buitensingel. Daar zou je eventueel ook nog naar kunnen kijken. Ligt er wel een beetje aan hoe e.e.a vastzit aan je schoftje.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 15:13

MelanieB schreef:
Dichte ogen?
Brancard beugels klapperen juist niet, die zetten de boel juist vast.
De ouderwetse gewone lichtogen met buitensingel erom vind ik dan persoonlijk weer niks, dan kies ik liever voor veiligheids lichtogen, is voor zowel open als gesloten lamoen handig en voor alle type wagens geschikt.

De Brancard beugels zijn niet geschikt voor 2 wielers, ze kunnen namelijk niet zweven in het lichtogen maar liggen echt vast.

ja, daar zit ik dan mee, omdat ik een tweewieler heb. ik zal eens kijken voor de veiligheidslichtogen. Denk met het grote paard beleren dat ik toch ook opteer voor een 4 wieler alleen is het zo'n heerlijke strandkar die tweewieler, oerdegelijk geval *\o/* . Maar het is ook wat gemakkelijker aanspannen met een vierwieler, een hele lichte sulky achter die grote paarden vind ik persoonlijk niks.

Dus voor de duidelijkheid, mijn optie met de tweewieler is :
dichte lichtogen
veiligheidslichtogen

correct?

bedankt voor alle reacties, de bwp-er is er nog niet, duurt nog wel paar maanden of wie weet nog langer, dus kan ik nog bedenken of ik toch niet alsnog voor een vierwieler ga. omdat de tweewieler zo groot / hoog is, is het moeilijk hier 2 karren te stallen, neemt allemaal zoveel plaats in en het is een vrij lomp verplaatsbare wagen, maar zoals gezegd, niet kapot te krijgen :-).