[AR] Hoe begin ik met de beginselen van het mennen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe begin ik met de beginselen van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:31

Het staat er mss een beetje vaag of onhandig, ik wist het zo snel niet anders te formuleren :)

Ik wil namelijk mijn merrie laten wennen aan tuig en leidsels en het werken hiermee. Als dit goed gaat en mijn merrie en ik hebben er zichtbaar plezier in zal (tzt) het beleren voor de kar het vervolg zijn.
Het beleren voor de kar zelf laat ik door een ervaren iemand doen. Echter het "voorwerk" wil ik zelf graag doen. Ik vind het nogal lastig om linkjes te vinden met bv goede uitleg, of filmpjes bv over hoe te starten.
Ik neem tenminste aan dat lange teugelwerk en lange lijnen twee verschillende dingen zijn :D
Mss iemand van jullie welke mij een stukje op weg kan helpen?

Longeren kent zij.
Stemhulpen zitten er nagenoeg perfect op.

martijn1998

Re: Hoe begin ik met de beginselen van het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:40

begin eerst maar met het hoofdstel en schoftstuk er op en dan figuurtjes lopen aan de lange leidsels in de bak, als dat goed gaat kan je met het complete tuig gaan rond lopen.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:55

Wij hebben het met onze merrie alsvolgt gedaan, wat mennen betreft ben ik nog vrij groen, echter had ik wel al ervaring met het voorwerk.

Wij zijn begonnen met longeren eerst enkel en daarna met dubbele lijnen, vervolgens longeren enkel met tuig, wandelen met tuig, en daarna erachter lopen eerst met iemand ernaast (touw aan halster of neusrien, niet aan bit!).

Paar praktische dingen:

- zorg dat je paard de commando's veiloos kent.
- ho is het belangrijkst!
- wees altijd met zijn twee.
- mijn merrie reageerde erg fel op het menbit, wees hiermee voorzichtig (eigenlijk vanzelfsprekend)
- touwhalster onder menhoofdstel is erg handig.

Ik had er zelf voor gekozen om de beleerder wel te betrekken bij het voorwerk. Hij is een keer wezen kijken en heeft ons nog wat tips en trics gegeven en later toen ik vond dat onze merrie er klaar voor was ben ik naar hem toe gereden en hebben we haar samen voor de wagen gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:08

Zou ik dan gelijk al een menbit en hoofdstel moeten gebruiken? Ik dacht eerst nog wel uit de voeten te kunnen met haar gewone hoofdstel en bit, dit in combinatie met lange leidsels en longeersingel met uiteraard grote ogen waar de leidsels door heen passen :')
Daarna stukje bij beetje het tuig opbouwen.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:50

Inxs schreef:
Zou ik dan gelijk al een menbit en hoofdstel moeten gebruiken? Ik dacht eerst nog wel uit de voeten te kunnen met haar gewone hoofdstel en bit, dit in combinatie met lange leidsels en longeersingel met uiteraard grote ogen waar de leidsels door heen passen :')
Daarna stukje bij beetje het tuig opbouwen.

Longeren enkel en dubbel en erachterlopen kan natuurlijk ook met gewoon hoofdstel etc. ;) , maar wat ik merkte was dat men hoofdstel echt heel anders was.. een hele grote stap voor onze merrie. Maar mocht je nog geen tuig hebben kan je natuurlijk altijd met gewoon hoofdstel aan de slag!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:07

Als je paard heel cool in het hoofd is en met buiten rijden onvestoorbaar is zou je er ook voor kunnen kiezen om straks zonder oogkleppen te mennen. En een menbit is ook niet altijd noodzaak. Soms zelfs te scherp als je paard gevoelig is.

maar dat moet je uiteindelijk zelf inschatten.
(Tot nu toe hebben we al onze pony's en paarden zonder oogkleppen gemend. En met een ongebroken bustrens. Van kwpn-er tot freiberger en shetlander)

eerst veel oefenen tussen de lange lijnen met tuig erop. En halt moet ook echt halt zijn. En kunnen wachten.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:17

Ik ben met mijn pony begonnen met longeren met bijzet daarna dubbele longe zodra ze goed op mijn hulpen reageerde en niks eng vond, ben ik er achter gaan lopen daarna tuig erop (ik heb alles compleet er gelijk op gedaan) en toen was ze eigenlijk ook al betuigd voor ik het door had :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:34

Dank jullie voor de tips en tricks! +:)+
Ik pik bij ieder van jullie er wel iets uit waar ik wat mee kan of mij op ideeen brengt. Ik ben totaal groen betreffende het mennen en het voorwerk, daarom wil ik in ieder geval wel redelijk beslagen ten ijs komen.
Met het zadel en ruitermak maken heb ik al het voorwerk ook zelf gedaan. Dit is erg goed gegaan, mijn merrie en ik begrijpen elkaar heel goed, dat scheelt al de helft. Nu ik haar ook graag eens voor de kar zie, vind ik het erg leuk om deze fase mee te maken en zelf te kunnen invullen zoals we dat eerder met zadel en ruiter doorlopen hebben. En als we het niks vinden dan houden we er gewoon mee op. Het is tenslotte voor ons beider plezier en geen kwestie van moeten :-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:29

Eerst zelf leren mennen met een ervaren paard, voordat je zelf aan de slag gaat met je paard. Leer wat je wel en niet moet doen. Haal je menbewijs en leer wat de verkeersregels met de koets zijn. Leer veiligheid voor jou maar ook voor de andere verkeersdeelnemers. En leer van een ervaren menpaard. Daar hebben jij en jouw pony heel veel plezier van later.

In mijn ogen kan je zelf je paard niet klaar maken als menpaard als je zelf niet kan mennen. Je moet eerst leren wat een menpaard moet kunnen en wat niet.

En laat je pony dan beleren door een ervaren menner. Als je alles in1 keer goed aan leert, heb je daar jarenlang plezier van.
Als het voor de koets de eerste keer fout gaat, is het heel lastig om zo'n pony ooit weer in te spannen.

Gun jezelf en je paard een goede menopleiding. En ga dan lekker samen op pad met de koets. Dat is superleuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:26

Ik geloof wel dat je zwaar op de zaken vooruit loopt Janouk :-) Wij gaan eerst zien of wij het uberhaupt leuk gaan vinden, daarom zie ik niet in dat ik eerst mijn menbewijs zou moeten halen. En waarom zou ik het begin zelf niet op kunnen starten, ik ben niet bepaald groen in het werken naast het paard, ik ben een volwassen vrouw welke prima weet wanneer zij beter hulp kan vragen en wanneer ze haar er zelf mee kan redden. Gelukkig heb ik dat inschattingsvermogen :-)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:39

Wij brengen de paarden weg naar iemand die graag heeft dat ze nog niets kennen. Dan is er ook niets verkeerd aangeleerd ;) Mijn man is daarna maanden lang met paard naar die beste man toegegaan voor les, tot hij groen licht kreeg om zelf weg te gaan. Nog steeds om de week / 2 weken les, goed voor allebei!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:43

TS, de vraag die je stelt, is een veelgestelde vraag op dit forumdeel. Daarom staan er ook veel zinvolle tips in de speciale FAQ van [AR] Aangespannen rijden: [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!. Daarnaast is er ook het grote beleertopic waar je heel veel informatie kan vinden: [AR] [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Daarom hier een slotje om te voorkomen dat het forumdeel overspoeld wordt met deze algemene vraag. Bij specifieke vragen kun je, wanneer je deze info niet terug kan vinden, altijd een nieuw topic openen.