[AR] hoe de eerste stap zetten met pony beleren??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

winnielove

hoe de eerste stap zetten met pony beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:49

hoi allemaal!!

ik hoop dat mijn topic hier goed staat....

ik heb nmlijk een vraagje...
ik heb een shetlandpony die ik graag wil beleren voor de kar..
ik heb haar ook al zelf beleerd onder het zadel maar omdat ik er nu te groot voor word leek het me leuk om hiermee aan de slag te gaan...

ik heb alleen ff geen idee hoe ik nou het beste kan beginnen met beleren..
gelijk het tuig erop?? of juist heel veel lange lijnen oefenen??

ik hoor het wel van jullie!!

alvast bedankt!!

Yenni

Re: hoe de eerste stap zetten met pony beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:52

Lange lijnen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:53

Wij zijn begonnen met zowel wennen aan het tuig (steeds een onderdeel erbij als het vorige onderdeel goed ging) als dubbele lange lijnen (zowel in de bak als in het bos). Een beetje om-en-om dus.

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:54

oke!! bedankt voor jullie tips!!

en hoe zien jullie dat lange lijnen werk dan??
gwn met lange teugels ofzo?? en dan leren sturen en stoppen??

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:01

Ja. Zodat ze went dat je achter haar bent.

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 16:06

ow oke!!

bedankt voor je reactie!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:15

Eerst zelf leren mennen met een ervaren paard, voordat je zelf aan de slag gaat met je pony. Leer wat je wel en niet moet doen. Haal je menbewijs en leer wat de verkeersregels met de koets zijn. Leer veiligheid voor jou maar ook voor de andere verkeersdeelnemers. En leer van een ervaren menpaard. Daar hebben jij enjouw pony heel veel plezier van later.

En laat je pony dan beleren door een ervaren menner. Als je alles in1 keer goed aan leert, heb je daar jarenlang plezier van.
Als het voor de koets de eerste keer fout gaat, is het heel lastig om zo'n pony ooit weer in te spannen.

Gun jezelf en je paard een goede menopleiding. En ga dan lekker samen op pad met de koets. Dat is superleuk.

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 19:24

janouk, ik snap dat je vind dat het zo moet maar helaas heb ik geen geld voor al deze dingen...
ik heb mn shetlander ook zelf onder het zadel beleerd en dat is ook allemaal goed gegaan...
dus ik begrijp je reactie, maar dat is helaas niet mogelijk :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:41

Als je zelf niet kan mennen, is het te gevaarlijk om je pony zelf voor de koets te beleren. Te gevaarlijk voor jou, voor jouw pony en voor de andere verkeersdeelnemers.

Een pony onder het zadel beleren is echt iets heel anders dan een pony voor de koets zetten. Als je pony met koets aan de kletter gaat, krijg je grote ongelukken.
Mijn raad, sparen tot je het goed kan doen. En ga in de buurt op zoek naar een menvereniging waar je naar de menlessen kan kijken. Als je aanbiedt om als groom achterop mee te gaan, mag je vast van menners meerijden en zo alvast heel veel leren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:49

Zou je zelf je paard onder het zadel hebben beleerd als je niet had kunnen paardrijden? Nee?
Dan moet je ook je paard niet voor de wagen willen beleren als je niet kunt mennen. Dat is echt veel te gevaarlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:54

Ik ga met Janouk en Ibbel mee.
Betuigen van een pony is niet zomaar iets. Als het mis gaat, gaat het ook goed mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:11

Ik snap dat het heel leuk lijkt om zelf een pony voor de kar te zetten! Maar het is een vak apart.

Begin met longeren, ga daarna langelijnen. (Hoofdstel, longeersingen/mensingel met ogen.
Lange lijn met klipjes of leidsels)
En roep daarna hulp in van iemand dieervaring heeft met paarden voor de wagen beleren.

Heb je al een wagen? Als je het geld niet hebt voor menlessen en beleren.. dan is een wagen ook snel te duur ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:12

Joaltijd schreef:
Ik snap dat het heel leuk lijkt om zelf een pony voor de kar te zetten! Maar het is een vak apart.

Begin met longeren, ga daarna langelijnen. (Hoofdstel, longeersingen/mensingel met ogen.
Lange lijn met klipjes of leidsels)
En roep daarna hulp in van iemand dieervaring heeft met paarden voor de wagen beleren.

Heb je al een wagen? Als je het geld niet hebt voor menlessen en beleren.. dan is een wagen ook snel te duur ;)

En dan niet zo'n loeizware zelfbouw, die zijn gewoon veel te zwaar om achter zo'n ponytje te hangen over het algemeen en al helemaal op onverharde weg.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:17

Ik kan me enkel aansluiten bij mijn voorgangsters hoor!
Zeker eerst zelf leren mennen zodat je toch een klein beetje weet waarmee je bezig bent. Als je geen enkele notie hebt, hoe ga je je pony dan correct optuigen? Inspannen??
En dan hulp vragen van een professioneel menner om je te helpen met het beleren van je pony.
Laat je ook bijstaan wanneer je je uitrusting aanschaft. Veilig tuig en koets zijn niet goedkoop!!

Mennen houdt risico's in, het is veeel meer dan "we hangen een karretje erachter en ju".
Maar het is wel leuk :) .

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:08

ik kan wel mennen hoor!!!
ik heb daar wel gwn ervaring mee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:15

Gewoon mennen, hoe veel ervaring is dat?
Ik kan nog steeds niet naar mn zin mennen, na een stuk of 30 betuigd te hebben en meerdere pony's ZZ gereden te hebben. Heb nog regelmatig les om het onder de knie te gaan krijgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:17

Ik denk dat de gemiddelde 13 jarige niet over genoeg ervaring kan beschikken om een paard voor een wagen te beleren. Het is heel iets anders dan onder het zadel. De risico's zijn vele malen groter.

Ik zou lekker gaan lange lijnen en iemand uit de buurt oid die ECHT ervaring heeft met mennen en het beleren voor de kar vragen om je te helpen met het beleren voor de wagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:41

Ik heb ooit geholpen met het beleren van een paard voor de wagen. Ik kende het paard erg goed en was al tijden groom bij de desbetreffende menner.

Maar ik zou het nooit meer zo doen, ik ben van mening dat ik meer ervaring moet hebben. Het was dat het een braaf paard was. En ik de menner en het paard goed ken. Ik ken de menner door en door qua mennen.

Met menervaring en groomervaring zou ik nu niet een pony voor de wagen durven zetten. De risicos met mennen zijn gewoon erg groot!

Paard gaat onder het zadel in de bak aan de kletter? Jij kukelt eraf en de grootste angst is dat het paard in de teugels kan stappen..
Met mennen kukelt in hetergste geval de wagen om, en kun je je paard naar de eeuwige weides sturen..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:49

Joaltijd schreef:
Ik heb ooit geholpen met het beleren van een paard voor de wagen. Ik kende het paard erg goed en was al tijden groom bij de desbetreffende menner.

Maar ik zou het nooit meer zo doen, ik ben van mening dat ik meer ervaring moet hebben. Het was dat het een braaf paard was. En ik de menner en het paard goed ken. Ik ken de menner door en door qua mennen.

Met menervaring en groomervaring zou ik nu niet een pony voor de wagen durven zetten. De risicos met mennen zijn gewoon erg groot!

Paard gaat onder het zadel in de bak aan de kletter? Jij kukelt eraf en de grootste angst is dat het paard in de teugels kan stappen..
Met mennen kukelt in hetergste geval de wagen om, en kun je je paard naar de eeuwige weides sturen..

Als je dat zelf dan nog beseft ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 01:08

Lukasje schreef:
Joaltijd schreef:

Als je dat zelf dan nog beseft ...

Jups, naderhand weet ik dat het best wel dom was ;) ! Toen ik naging wat er had kunnen gebeuren. (Wat als hij met slepen wel opzij sprong en mij meetrok, wat als hij wegsprong wanneer we bijv maar 1 streng aan de wagen vast hadden omdat we nog aan het inspannen waren? Had ik dat met mijn ervaring op kunnen lossen?)
Nu ging het goed. Als het paard gek had gedaan, was het met mijn ervaring lastig om erop in te spelen.
Heb mn lesje dus geleerd, en zal de volgende keer meer ervaring opdoen voordat ik er alleen al aan denk om te gaan helpen.
En die ervaring deel ik graag met ts, zodat ze een extra duw in de rug krijgt om hulp te zoeken.

Want een pony of paard met wagen houd je, wanneer het misgaat, niet tegen.. en als dat door fouten bij het beleren komt..

winnielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 08:02

dus als ik het goed begrijp is het handiger als ik er iemand bij roep die er meer verstand van heb??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:12

Zeker wel ja en eerst zelf lessen met een ervaren men paard.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:24

winnielove schreef:
dus als ik het goed begrijp is het handiger als ik er iemand bij roep die er meer verstand van heb??

... die verstand heeft van beleren voor de wagen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:40

De vraag die je stelt, is een veelgestelde vraag op dit forumdeel. Daarom staan er ook veel zinvolle tips in de speciale FAQ van [AR] Aangespannen rijden: [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!. Daarnaast is er ook het grote beleertopic waar je heel veel informatie kan vinden: [AR] [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Daarom hier een slotje om te voorkomen dat het forumdeel overspoeld wordt met deze algemene vraag. Bij specifieke vragen kun je, wanneer je deze info niet terug kan vinden, altijd een nieuw topic openen.